Terugbetalen of niet?

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Terugbetalen of niet?

#1 , 18 okt 2017 15:07

Hallo,
Ik vraag dit voor een vriendin van me.
Mijn vriendin is enkele maanden geleden getrouwd, jammer genoeg was het huwelijk geen lang leven beschoren en gaan zijn en haar man nu scheiden.
Echter doen er zich nu enkele problemen voor.
Mijn vriendin had na het huwelijk van haar man 2 piepjes cadeau gekregen. Deze staan gechipt en geregistreerd op haar naam, maar de man betaalde de adoptiebijdrage.
Echter eist meneer de bijdrage van de pupjes en andere kosten (sterilisatie katten, inentingen,... alles wat voor de dieren was eigenlijk) nu volledig terug van mijn vriendin. Hij beweerd ook dat hij bij de politie is geweest en dat zij hem gelijk geven. Echter vinden wij het zeer raar dat zij hem zou moeten terugbetalen voor een ‘cadeautje’ of een dier dat op haar naam geregistreer staat!
Kan iemand ons een duidelijk antwoord geven of ze dit zou moeten terugbetalen of niet?!
Zolang er geen duidelijkheid over is zal mijn vriendin niets betalen aan haar (ex)man...

Ps: sowieso wordt er nog een advocaat opgezocht, maar dit is momenteel even financieel en emotioneel zeer zwaar voor haar...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 okt 2017 16:20

Wanneer worden we eens volwassen?

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 18 okt 2017 17:26

Afbeelding? 't Zal in Deurne en Sint-Lambrechts-Woluwe geen waar zijn. :?

Piepjes, pupjes, maar blijkbaar gaat het hier over kittens (zie sterilisatie katten).
https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en- ... dier-kopen
Ook katten moeten worden geïdentificeerd (met chip) en geregistreerd. Bovendien moeten katten ook gecastreerd worden.
Bij vereniging Zwerfkat in Le(u)ven lees ik bvb:
De adoptiebijdrage is een bijdrage in de algemene kosten van de vereniging. Onze kosten per opgevangen dier zijn spijtig genoeg hoger dan de bijdrage. De adoptiebijdrage omvat enkel de inplanting en de registratie van de chip, 2 inentingen (tegen niesziekte en kattenziekte) en de sterilisatie/castratie.
(kost: 80-110 euro)

Dieren zijn juridisch gezien lichamelijke roerende goederen. Eist hij ook de juwelen terug en andere cadeaus die hij aan zijn echtgenote heeft gegeven?
Wie is eigenaar?

Raak je het onderling niet eens dan wordt gekeken wie de eigenaar is van het dier. Bij een stelsel van scheiding van goederen is dat diegene op wiens naam het dier is geregistreerd. Wie de hond betaalde is integendeel niet van belang.

Bij een stelsel van gemeenschap van aanwinsten is de hond gemeenschappelijk tenzij één van de echtgenoten kan aantonen dat hij het dier met eigen gelden kocht. Kom je niet tot een akkoord dan verdeelt de notaris de dieren net als de meubels.
[Moneytalk.be]
Dat neemt niet weg dat bij de vereffening-verdeling in de regelingsakte ook een regeling m.b.t. de dieren moet worden opgenomen. Ook vanuit emotioneel en praktisch standpunt is het aangewezen een regeling op te nemen m.b.t. het huisdier. Het ontbreken van een dergelijke regeling kan immers aanleiding geven tot discussie. (Gent 30 april 2009, 2009/AR/295, onuitg.)
De echtgenoten kunnen gelijk welke regeling opnemen m.b.t. de huisdieren.
Zo kunnen zij bijvoorbeeld een soort van omgangsrecht voorzien...
[H. Boecquaert, UGent, Conventionele vereffening/verdeling voorafgaand aan echtscheiding door onderlinge toestemming. Een analyse van bedingen uit de regelingsakte.]

Uiteindelijk is het aan de notaris om een standpunt in te nemen bij betwistingen en de knoop te ontwarren of door te hakken, anders gaat het naar de rechtbank.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”