Inkomen wettelijk samenwonende partner belangrijk voor nieuwe berekening allimentatie?

cruella
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

Inkomen wettelijk samenwonende partner belangrijk voor nieuwe berekening allimentatie?

#1 , 16 okt 2017 16:35

Hallo,

Ik woon al een tijdje feitelijk samen maar we willen wettelijk gaan samenwonen.
Nu is er door omstandigheden een nieuwe rechtszaak op komst waarbij ik vrees dat mijn ex partner oa een verhoging gaat vragen van de allimentatie voor onze kinderen omdat ik nu wettelijk wil ga samenwonen.

Is er een kans dat het inkomen van mijn wettelijk samenwonende partner gaat meetellen voor een nieuwe berekening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 16 okt 2017 19:55

Hallo,

Ik woon al een tijdje feitelijk samen maar we willen wettelijk gaan samenwonen.
Nu is er door omstandigheden een nieuwe rechtszaak op komst waarbij ik vrees dat mijn ex partner oa een verhoging gaat vragen van de allimentatie voor onze kinderen omdat ik nu wettelijk wil ga samenwonen.

Is er een kans dat het inkomen van mijn wettelijk samenwonende partner gaat meetellen voor een nieuwe berekening?
Zijn inkomen gaat niet letterlijk meetellen, maar je ex kan argumenteren dat je nu kostendelend samenwoont en zo dus minder kosten hebt, wat op zich een verhoging van de alimentatie kan betekenen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 16 okt 2017 20:56

en dat genre argumentaties (het zgnde "kostendelende" wonen) kan je door je advocaat perfect laten pareren met de volgende punten: de keuze om kostendelend te wonen behoort tot de persoon- lijke keuzes die iemand maakt om zijn beschikbaar budget te beheren. Maw: niets of niemand belet de andere ouder om ook tot deze keuze over te gaan. Bovendien moet het impact van "kostendelend" wonen ook in het juiste perspectief gezien worden. De kost is ook groter: er zal meer energie verbruikt worden, de huur is hoger (want de woning ook groter) en de partner eet en leeft ook. In een mogelijke rechtszaak om de alimentatie te herbekijken kan en mag de nieuwe partner overigens door niemand gedwongen worden zijn of haar salaris kenbaar te maken. Deze partner is géén bron van inkomen en niemand kent de mogelijke extra financiele lasten die deze partner moet dragen. Bijgevolg kan een rechter bijna onmogelijk op objectieve gronden het mogelijke financiele voordeel berekenen die het samenwonen met zich mee kan brengen.

Reclame

cruella
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 okt 2017 21:32

Ok hartelijk bedankt voor de info.

Terug naar “Echtscheiding”