CAW: opvolging vonnis

odbmichael
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

CAW: opvolging vonnis

#1 , 14 okt 2017 16:15

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag.
Wij moeten naar het CAW (centrum voor algemeen welzijn) om verplicht contact te hebben met onze vader. Allemaal geen probleem op zich, alleen worden er delen van het vonnis niet opgevolgd door het CAW. Zo moet er altijd een vertaler-tolk bij zijn en wordt de oudste dochter (21 jaar) gewoon geweigerd omdat de vader haar niet meer als zijn dochter beschouwd. In het vonnis staat dat zij er ook altijd bij moet zijn.

Kan het CAW zomaar het vonnis niet opvolgen of aanpassen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 14 okt 2017 16:54

Het lijkt me niet te kloppen dat een rechterlijk vonnis bepaalt dat een meerderjarige verplicht contact moet hebben met haar/zijn vader. Een vonnis mbt ouderlijk omgangsrecht is slechts geldig voor minderjarigen, of maw tot het moment dat het kind meerderjarig wordt. Wat de vertaler tolk betreft: staat er in het vonnis expliciet dat het CAW deze moet voorzien (en bekostigen) of dat jullie een tolk mogen meebrengen?

odbmichael
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 okt 2017 22:24

Het lijkt me niet te kloppen dat een rechterlijk vonnis bepaalt dat een meerderjarige verplicht contact moet hebben met haar/zijn vader. Een vonnis mbt ouderlijk omgangsrecht is slechts geldig voor minderjarigen, of maw tot het moment dat het kind meerderjarig wordt. Wat de vertaler tolk betreft: staat er in het vonnis expliciet dat het CAW deze moet voorzien (en bekostigen) of dat jullie een tolk mogen meebrengen?

De volwassen dochter van 21 wil er zelf bij zijn, maar vader wilt haar niet meer als zijn dochter. Rechter zei en oordeelde dat je dan niet aan kinderen moet beginnen en het altijd haar dochter zal blijven en er dus altijd bij hoort. Betreffende de tolk moet er altijd bij zijn, maar het CAW oordeelt dat het een familieruimte is en dat een tolk er niets te zoeken heeft een alleen maar voor nefast zou zorgen. Bij gesprekken tussen mama en papa is een tolk wel toegelaten door het CAW en zorgen zij hier ook voor, terwijl er in het vonnis staat dat er altijd een tolk aanwezig moet zijn.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 14 okt 2017 23:28

Als de verplichte aanwezigheid van een tolk expliciet in het vonnis staat, zou ik de verantwoordelijke van het CAW een AS sturen met een kopij van het vonnis, waarin u meldt dat als het CAW de aanwezigheid van een tolk niet toestaat, u zich er toe zal moeten verplichten door de politie een PV op te laten stellen wegens het pertinent negeren van een gerechtelijk vonnis.
Wat het punt van de meerderjarige dochter betreft; ik blijf het zeer eigenaardig vinden dat een vader tot een contact verplicht zou kunnen worden met haar. Je zou letterlijk de paragraaf eens moeten citeren, want omgangsrecht is een recht waartoe een ouder niet verplicht kan worden.

Terug naar “Echtscheiding”