Indexering alimentatiegeld

club25
Topic Starter
Berichten: 84

Indexering alimentatiegeld

#1 , 11 okt 2017 13:54

Mijn vriendin overweegt om het gekregen alimentatiegeld van haar ex na al die jaren en specifiek vanaf 2010 te laten indexeren.

Hebben jullie er een idee van hoeveel dit extra zou betekenen en wie moet dit dan in orde brengen ?

Is dit via advocaat die dan een brief stuurt naar ex of hoe gaat dit in zijn werk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 11 okt 2017 14:10

indexatie moet toegepast worden door de schuldenaar
Er is een verjaring van 5 jaar, je kunt dus de index voor alimentatie vanaf oktober 2012 eisen, je kan eerst een aangetekend schrijven sturen, als het niet helpt, de deurwaarder. let op, de kosten van de deurwaarder zal je moeten voorschieten.


Voorziet het vonnis uberhaupt indexatie? Zo ja, daar staat in of deze jaarlijks indexeerbaar is en in welke maand en welke maand als basismaand moet genomen worden. Op basis van deze info, kan je alles online berekenen (even googlen op indexatie alimentatie)

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#3 , 13 okt 2017 09:56

Is het niet door de schuldeiser ? Want de partij dat nu al de alimentatie betaald gaat toch niet van zijn eigen uit spreken over indexering ?

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 13 okt 2017 13:31

Is het niet door de schuldeiser ? Want de partij dat nu al de alimentatie betaald gaat toch niet van zijn eigen uit spreken over indexering ?
Neen. De initiatief om het toe te passen moet van degene komen die betaalt. De schuldeiser kan voor de niet betaalde indexatie naar een deurwaarder en dan zal de schuldenaar ook de gdw mogen betalen. Ik spreek uit ervaring. Voor nog geen 10 euro heb ik een paar jaar geleden meer dan 100 euro mogen betalen aan de deurwaarder.

lees je vonnis na en pas het toe als het nodig is!

Terug naar “Echtscheiding”