Bepaling alimentatiegeld

tuxy
Topic Starter
Berichten: 15

Bepaling alimentatiegeld

#1 , 07 okt 2017 12:00

Hallo,

Ik weet dat hier heel veel factoren een rol in spelen en verschillen per situatie.
Toch even deze vraag voordat ik naar een advocaat stap, want uit ervaring weet ik dat een advocaat rap zal zeggen dat je zeker zo'n bedrag, of zo'n bedrag zal moeten betalen, ongeacht of je dit nu aankan of niet.

Nu de vraag: als je alle bewijzen hebt (en die heb ik!!!) en je zwart op wit kunt aantonen dat de ex-partner met een bepaald maandelijks bedrag zelfs nog over heeft, is er dan kans dat een rechter dit ook kan uitspreken?

Sorry voor de weinige gegevens (privacy), maar is als ik naar mijn advocaat stap, om me te 'wapenen' om te zeggen dat er toch kans is dat de rechter deze berekening al dan niet kan volgen, en niet altijd 'blindelings' die online formules toepast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 okt 2017 13:03

je maakt een eigenaardige gedachtensprong: het gaat niet zozeer om wat een ouder "over" heeft mbt het onderhouden van een kind, maar wat het kind kost. Die kost moet door beide ouders samen gedragen worden. Als beide ouders ongeveer allebei een gelijkaardig inkomen hebben en de ene ouder gaat daar spaarzaam mee om...tja dat is absoluut géén norm om de alimentatielast bij deze ouder te vergroten...

reynkust
Berichten: 191

#3 , 08 okt 2017 10:45

Wat als de vader weigert te werken(enkel drinkt) , en de moeder wel werkt. Dan moet de moeder meer gaan betalen, terwijl degene die renteniert niks moet betalen??
Wetende dat de vader genoeg kapitaal heeft , doch dat enkel de inkomsten zullen worden gebruikt worden bij de berekening (spaargeld, erfenis zijn zijn geld dat hij momenteel verbrast) van de alimentatie (dus inkomsten uit zijn erfenis). Is het dan juist wat ik hierboven zeg??
Of kan een deel van zijn erfenis aangesproken worden???

Misschien worden de kinderen ook aan hem toegewezen, vermits hij de ganse dag beschikbaar is voor opvang
Dat is dan een dubbele straf voor de moeder?????

Heb daar over nagedacht nadat onlangs in de pers sprake was van een wijziging ivm alimentatie.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 08 okt 2017 12:33

de rechtspraak is op het vlak van de inkomsten tamelijk duidelijk ivm alimentatiebepaling. Inkomsten dat zijn bijvoorbeeld lonen uit arbeid, inkomsten uit verhuur, vervangingsinkomens (werkloosheidsuitkering, ziekte/invaliditeit, pensioen). Erfenissen en spaargelden worden niet gezien als inkomen, maar als vermogen en in de modale situaties niet meegerekend. Gaat het over énorme vermogens zoals bij renteniers waar een écht inkomen vermoed kan worden uit dat vermogen, dan zou dat meegerekend kunnen worden.

Terug naar “Echtscheiding”