Inschrijving sportclub

jacquestim
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Inschrijving sportclub

#1 , 03 okt 2017 14:31

Sinds mei dit jaar is er een aanpassing gebeurt inzake de omgangsregeling van mijn dochter. Ze verblijft nu slechts 1 weekend per maand bij mij, de rest van de tijd bij haar vader.

Haar vader schreef haar in september in bij een volleyclub. Ik werd hierover geenszins geraadpleegd, laat staan dat ik mijn akkoord gegeven heb. Mijn dochter heeft namelijk geen denderende schoolresultaten, komt regelmatig te laat op school en heeft al een activiteit: ze gaat wekelijk op zondag de hele dag naar de scouts. Deze inschrijving bij de volleyclub houdt in dat ze 2 maal per week (woensdag en zaterdag) training heeft en1 maal per week match (zaterdag of zondag), ook tijdens dat ene weekend dat ze bij mij is.

Gezien ik bij mijn ex-echtgenoot geen antwoord krijg op mijn vraag (mondeling en schriftelijk) om dit te bespreken, heb ik zelf de volleyclub aangeschreven met de vraag haar inschrijving ongedaan te maken. Ik heb hiervan ook mijn dochter op de hoogte gebracht en haar duidelijk uitgelegd om welke redenen ik deze beslissing nam (unilaterale beslissing van de vader + tegenvallende schoolresultaten + activiteiten tijdens mijn weekend).

De volleyclub antwoordde mij dat ik maar moet te rade gaan bij mijn ex-echtgenoot en dat zij niet moeten tussenkomen in conflicten tussen uit de echt gescheiden ouders. Verder nog dat zij niet op de hoogte waren van de echtscheidingsovereenkomnst en bovendien niet moeten instaan voor het especteren van deze overeenkomst. Ook nog dat zij enkel het welzijn van het kind voorop stellen, ongeacht ieders situatie. Met andere woorden ik werd terug naar af gefloten.

Kan de volleyclub er zo gemakkelijk van af komen door te zeggen: "Trek uw plan, wij komen niet tussenbeide"? Is er een mogelijkheid om deze annulatie van de inschrijving die ik vroeg af te dwingen, mochten zij helemaal geen gehoor geven aan mijn vraag? Welke zijn de te nemen stappen naar mijn ex-echtgenoot toe?

Alvast bedankt op voorhand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 04 okt 2017 15:34

U hebt beiden het ouderlijk gezag. Uw uitdrukkelijke toestemming is dus niet nodig.
Art. 373. <W 1995-04-13/37, art. 7, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.
Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met gezag verband houdt behouden de bij de wet bepaalde uitzonderingen.
Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de jeugdrechtbank aanhangig maken.
De rechtbank kan één van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor één of meer bepaalde handelingen.
Een jeugd- of sportclub, zelfs de school, heeft niets te zeggen in de beslissing van de ene of de andere ouder, en heeft gelijk zich daar niet in te moeien in de conflicten tussen de ouders. Niets bewijst dat de schoolresultaten van uw kind slechter worden door die activiteiten. Misschien blijken net daar haar talenten tot uiting te komen en bouwt zij haar vriendenkring uit.
Kwestie is van haar schoolse resultaten goed op te volgen en haar bij te staan waar nodig. Steun van beide ouders is wat een kind nodig heeft boven alle conflicten van de ouders uit.
Door resoluut op de rem te staan en uw kind van haar activiteiten uit te sluiten (zeker als ze al pubert?), zal u van haar enkel weerstand krijgen, en riskeert u op termijn alle contact met haar te verliezen.
U kan altijd trachten andere afspraken met de vader te maken over de verblijfsregeling.
Maar zelfs dan, als zij een match heeft, waarom gaat u niet gewoon voor uw kind supporteren? Dat kan de band aanhalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”