Alimentatie/bijzondere onkosten

jmbrody
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Alimentatie/bijzondere onkosten

#1 , 02 okt 2017 18:29

Ik heb door een vechtscheiding sedert 4 jaar geen contact meer met mijn meerderjarige zoon en woont nog steeds bij zijn moeder in . Hij heeft in juni 2017 zijn secundair diploma behaalt . Ze heeft er alles voor gedaan om mij uit hun leven te bannen en 7 jaar lang de kinderen ( 2) gebrainwasched zodat ze geen contact meer wensen met mij. Kan er boeken van schrijven ...

Ik stuurde een AS naar men ex met de vraag of hij gaat werken of nog verder studeert en mij de nodige attesten dient te bezorgen.
Ontvang als antwoord dat hij verder studeert aan de HoGent zonder mededeling welke richting en campus en zonder inschrijvingsbewijs. Enkel een bankuittreksel waarop enkel de mededeling staat HoGent en het betaalde bedrag.
Opnieuw via AS de vraag gestuurd voor een inschrijvingsbewijs/factuur en ontvang dit keer een kopie waar allerlei gegevens van ontbreken :
geen adres van de school enkel de naam - geen rekeningnummer - geen studierichting .
Ze wenst ook geen emailadres door te geven om te communiceren met haar en mijn zoon , maar vraagt wel om asap de helft bij te dragen voor zijn inschrijving en idem met de bijzondere onkosten.

Dit is voor mij toch onvoldoende bewijs dacht ik ?
Ik kan toch niet blijven aangetekende brieven te sturen en vragen om alle informatie door te geven...

Kan ik de alimentatie tijdelijk stopzetten zonder hier mee in de fout te gaan met risico van een deurwaarder te krijgen ?
Mag ik de originele factuur vragen of volstaat een kopie ?
Ben ik ook verplicht bij te dragen voor een kot ?
Alle info is welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 04 okt 2017 16:08

De Post doet gouden zaken met al die AS :?

Nee, zolang uw zoon studeert mag u niet eenzijdig de alimentatie stopzetten. Dat zou enkel in uw nadeel spelen.

Maar voor wat (de studiekosten betreft), hoort wat: zolang u geen duidelijkheid hebt over zijn studies, mag u van moeder of zoon eisen dat de nodige informatie over zijn studies aan u wordt medegedeeld. Betaalt u onderhoudsbijdragen op basis van een vonnis of op basis van een EOT?

U bent de vader en u hebt documenten die u van de ex hebt ontvangen.
U kan proberen door even binnenspringen op het secretariaat van de HoGent en vragen in welke richting uw zoon studeert. (neem de nodige documenten mee als men bepaalde bewijzen zou vragen, bvb. vonnis, het bankuittreksel, ...). Let wel: uw zoon is meerderjarig: hij kan zich verzetten tot het meedelen van gelijk welke informatie, want onderhvig aan de privacywetgeving.
KUL in een presentatie over discretieplicht:
Voorbeeld: Een moeder belt naar de dienst Studentenvoorzieningen omdat ze voor haar zoon plots geen kinderbijslag meer ontvangt. Ze vraagt zich af of het om een administratieve vergissing gaat en wil nagaan of haar zoon toch wel zeker ingeschreven is.
Het raadplegen van een inschrijvingsregister valt onder de privacywet, en informatie daaruit doorgeven aan een derde kan dus
niet zonder toestemming van de student. Je kan wel meedelen aan de moeder dat elke student een inschrijvingsbewijs krijgt, dat ze aan haar zoon zelf kan opvragen.

Voorbeeld: Een vader belt naar de ombudsdienst en vraagt naar de resultaten van zijn dochter. Hij argumenteert dat hij alimentatie betaalt, en daarom recht heeft op informatie. De overeenkomst met de hoger onderwijsinstelling loopt met
de meerderjarige student.
De raadpleging van de cijfergegevens vallen onder de privacywet. De cijfers kunnen dus niet zonder toestemming van de student doorgegeven.
Daarnaast bestaat de plicht tot eerbied van het meerderjarige kind voor de ouders. In de rechtsleer lees je de stelling dat de bekostiging van de studies correlatief is met de plicht tot eerbied van de student. Op grond hiervan kunnen ouders die studies financieren aan hun kind informatie over de studies vragen. Als de student niet op de vraag naar informatie ingaat, beoordeelt de rechtspraak dit als een tekortkoming van de student die de plicht tot onderhoud van de ouders beïnvloedt.

Betekent dit dat ouders op grond van hun onderhoudsplicht het recht hebben om rechtstreeks van de school informatie over de student te krijgen?

Wie betaalt heeft het recht te weten hoe zijn geld wordt besteed. Ouders hebben inderdaad het recht om van hun meerderjarig kind informatie over diens studies te krijgen. Maar als het kind dit weigert, kunnen zij zich niet zomaar tot de school wenden. Een volgehouden weigering van informatie van de kant van het kind zelf kan echter wél een invloed hebben op de omvang van hun onderhoudsverplichting.
[Bron: Jeugdrecht.be]
Mag ik de originele factuur vragen of volstaat een kopie ?
Ben ik ook verplicht bij te dragen voor een kot ?
Kopie volstaat uiteraard.

Wat betreft een kot, valt die kost onder buitengewone onderhoudskosten (zolang het gaat om een noodzakelijke kost en geen luxe-uitgave):
De kosten verbonden aan de schoolse opleiding, nl:

• School- en studiereizen van langer dan één dag;
• Aankoop van schoolboeken en cursussen vanaf het middelbaar onderwijs, alsmede van een laptop of personal computer met de voor de studie noodzakelijke programma’s en bijzonder materiaal en kledij, noodzakelijk voor het volgen van ene bepaalde studierichting;
• Noodzakelijke studiematerialen die vermeld staan op een door de onderwijsinstelling afgeleverde lijst;
• Abonnementen voor het vervoer van en naar school
• De inschrijvingsgelden van hogere studies en stages inherent aan het gevolgde onderwijs;
• De kosten van internaat en de huur van een studentenkamer;
• De kosten voor het behalen van een rijbewijs, voor zover dit niet kosteloos langs de school kan worden behaald, maar via een rijschool dient te geschieden.

Studenten kunnen enkel vragen dat hun ouders de huur van een studentenkot terugbetalen als een dagelijkse verplaatsing van thuis tot de onderwijsinstelling niet mogelijk is
Laatst gewijzigd door Jabbe op 04 okt 2017 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 okt 2017 16:14

In geval van alimentatie moét het juiste attest ter staving van de studies voorgelegd kunnen worden: namelijk het attest van de universiteit dat x persoon ingeschreven is. elke student krijgt zo'n aantal exemplaren. Als de ontvanger dat weigert te verschaffen, laat u weten dat u voorlopig de alimentatie op een geblokkeerde rekening stort totdat u het attest krijgt.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”