Alimentatie/bijzondere onkosten

jmbrody
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Alimentatie/bijzondere onkosten

#1 , 02 okt 2017 17:43

Ik heb door een vechtscheiding sedert 4 jaar geen contact meer met mijn meerderjarige zoon en woont nog steeds bij zijn moeder in . Hij heeft in juni 2017 zijn secundair diploma behaalt . Ze heeft er alles voor gedaan om mij uit hun leven te bannen en 7 jaar lang de kinderen ( 2) gebrainwasched zodat ze geen contact meer wensen met mij. Kan er boeken van schrijven ...

Ik stuurde een AS naar men ex met de vraag of hij gaat werken of nog verder studeert en mij de nodige attesten dient te bezorgen.
Ontvang als antwoord dat hij verder studeert aan de HoGent zonder mededeling welke richting en campus en zonder inschrijvingsbewijs. Enkel een bankuittreksel waarop enkel de mededeling staat HoGent en het betaalde bedrag.
Opnieuw via AS de vraag gestuurd voor een inschrijvingsbewijs/factuur en ontvang dit keer een kopie waar allerlei gegevens van ontbreken :
geen adres van de school enkel de naam - geen rekeningnummer - geen studierichting .
Ze wenst ook geen emailadres door te geven om te communiceren met haar en mijn zoon , maar vraagt wel om asap de helft bij te dragen voor zijn inschrijving en idem met de bijzondere onkosten.

Dit is voor mij toch onvoldoende bewijs dacht ik ?
Ik kan toch niet blijven aangetekende brieven te sturen en vragen om alle informatie door te geven...

Kan ik de alimentatie tijdelijk stopzetten zonder hier mee in de fout te gaan met risico van een deurwaarder te krijgen ?
Mag ik de originele factuur vragen of volstaat een kopie ?
Ben ik ook verplicht bij te dragen voor een kot ?
Alle info is welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 okt 2017 22:49

Is uw zoon meerderjarig? (Het kan zijn dat hij nog moet verjaren, of studiejaren overgeslagen heeft).
Indien wel: vanaf heden communiceert u rechtstreeks met uw zoon, aangetekend, en niet meer met uw ex.

Dan heb je inderdaad gelijk dat dit onvoldoende bewijs is.
Als iemand zich inschrijft aan een hoge school of universiteit krijg je direct een aantal inschrijvingsbewijzen mee.
1 specifiek voor de NMBS, en voor de rest een aantal blanco, ondertekend door een bevoegd persoon.
Dit is het enige dat kan bewijzen dat uw zoon nog studeert.

Dus: stuur een aangetekend schrijven (naar uw zoon indien 18+, anders nog naar uw ex) waarin u nogmaals beleefd doch dringend vraagt om het inschrijvingsbewijs afgeleverd door de onderwijsinstelling zelf te verkrijgen, gecombineerd met een kopie van de factuur.
Indien u deze niet ontvangt, zult u veronderstellen dat uw zoon geen verdere studies aangevat heeft, en zult u de bijdrages stopzetten (dit vermelden in de brief).
Hierin vraag je ook om in januari, juli en september een kopie van de examenuitslagen te verkrijgen, en in september voor de komende jaren een nieuw inschrijvingsbewijs incluis factuur, als bewijs dat uw zoon zijn studies halverwege niet stopzet (je krijgt je inschrijvingsgeld immers gedeeltelijk/volledig terug bij stopzetten, aan de hand van het tijdstip waarop dit gebeurt).

Welke bijzondere kosten zouden er trouwens nog bepaald zijn?

Omtrent op kot gaan: als dit niet bepaald is in het vonnis van de scheiding, ben je hiertoe niet verplicht.
Jij moet immers niet instaan voor de grillen van uw zoon en ex, terwijl u niets te beslissen had in deze.
Hooguit kunnen ze de helft van een treinabonnement terugvragen, en dit dan de prijs van een jaarabonnement en dus niet iedere maand de helft van een maandabo.

jmbrody
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2017 09:06

Mijn zoon is meerderjarig , u had dit blijkbaar over het hoofd gezien ( staat in de 1ste regel ) :)

Alvast erg bedankt voor uw antwoord , ik had ook al gedacht dat ik het schrijven aan hem dien te richten gezien zijn meerderjarigheid.
Ik ga uw raad opvolgen en bij deze een antwoord schrijven.
Bijzondere kosten zijn volgens het vonnis :
Uitzonderlijke activiteiten die worden voorgesteld door de school .
Buitenschoolse vrije tijds of sportactiviteiten , onder de vorm van stages ( kampen , educatieve, reizen ) , mits deze voorafgaandelijk bij gemeenschappelijk akkoord werden beslist door beide ouders. ( inschrijvingsgeld , specifieke uitrusting )
De studiekosten ( inschrijvingsgeld voor hogere studies , schoolboeken in secundaire onderwijs ) syllabi en boeken of specifieke uitrusting in hoger onderwijs.
Medische en paramedische kosten voor hospitalisatie , orthodonthie , of ambulante zorgen van lange duur.
Onkosten ( mits aftrek mutualiteit ) van aankoop bril , glazen , lenzen ed.

Gezien ik geen contact meer heb wordt ik ook niet op de hoogte gehouden betreft zijn eventuele buitenschoolse activiteiten .
Mag ik deze weigeren te betalen gezien er geen voorafgaandelijk akkoord was door beide ouders indien hij dit toch vraagt ?

Enig idee hoe ik te weten kan komen of hij nog een studiebeurs ontvangt ?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 03 okt 2017 09:31

Inderdaad, ik had over dat ene woordje gelezen in de eerste regel. :(

Ik zie niets speciaals bij die bijzondere kosten, dus daarover niet lastig doen.
Aangezien er expliciet bedongen is dat er een voorafgaand akkoord moet zijn tussen beide ouders, kun jij inderdaad die kosten uit die ene regel weigeren.

Studiebeurs kun je heel simpel te weten komen: als je een kopie van de factuur krijgt van de opleiding, kun je dit zien aan het bedrag.
Iemand met een studiebeurs betaalt iets van een 110 euro, iemand zonder is rond de 900 euro (wat in feite schandalig is, maar dat is een andere discussie). Let wel: hetgeen er nu betaald moet worden van opleiding is in feite slechts een voorschot.
Pas in april '18 (en voor volgende fases in de opleiding is dit dan ook in april) wordt er een definitieve afrekening gemaakt.
Vaak is dit bedrag hetzelfde, maar bijvoorbeeld in geval van bijvoorbeeld een aanvraag van een beurs en deze wordt geweigerd, krijg je dan het verschil op factuur.

jmbrody
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2017 09:52

Super , dank u wel.
Mag ik dan ook de storting van alimentatie stop zetten op het reknr van men ex ?
Ik heb wel nog geen rekn ontvangen van men zoon .

Terug naar “Echtscheiding”