alimentatieverplichting bij een schakelprogramma (en de aanleunende masterjaren) na leen professionele bachelor

chronzie
Topic Starter
Berichten: 8

alimentatieverplichting bij een schakelprogramma (en de aanleunende masterjaren) na leen professionele bachelor

#1 , 29 sep 2017 20:48

Ik heb een kind die een Professionele bachelor behaald heeft (lerarenopleiding).
In school hebben ze er iedere leerling erop gewezen hoe moeilijk de tewerkstellingskansen zijn momenteel na het behalen van een profesionele bachelor lerarenopleiding.
Daarom stelt men voor zeker een Master te proberen door het volgen van een schakeljaar om alzo een Masterdiploma te behalen.
Dit schakeljaar en aanvullende masterjaren zijn wel degelijk aaneensluitende studiejaren van elkaar.

Nu wil mijn ex en haar advocaat de alimentatie zomaar stop zetten omdat iemand die een einddiploma behaald heeft die kans op werk verschaft moet gaan werken. (dit volledig tegen schooladvies en volledig tegen de regel dat dit een correcte aaneensluitende studie is)
In het beste geval studeert men slechts 1 jaar extra over deze opleiding.

Kan mijn ex zich op de uitspraak "het kind moet gaan werken als ze een diploma heeft die haar werkkansen bied"

Ik kijk uit naar de antwoorden op mijn vraag.
En mocht iemand een antwoord hebben die gestaafd kan worden door een tekst op een internetpagina of iets dergelijks ... u zou er mij een groot plezier mee doen deze link door te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 sep 2017 23:21

Aan de ene kant begrijp ik uw ex wel, het diploma van PBa is dan ook in feite een einddiploma om daarna de arbeidsmarkt te betreden.
Anders zou je kunnen stellen dat uw kind een PBa haalt, daarna een gelijkaardige ABa via een schakelprogramma om uiteindelijk een Master te behalen, daarna een MaNaMa, en wie weet wil hij/zij zelfs doctoreren.
Moet uw ex dan ook verantwoordelijk blijven hiervoor?

U kunt ook met uw kind rond de tafel zitten, en zeggen dat deze zelf de studie moet bekostigen, daar deze een volwaardig professioneel diploma heeft.
Ik zat zelf ook in die situatie: heb een PBa, een aantal jaar gewerkt, en met dat kapitaal heb ik doorgeschakeld tot een Master.

Maar goed, juridisch:
In theorie moet uw ex blijven betalen tot uw kind zelf een inkomen verwerft (al dan niet via een uitkering).
Maar... er is echter rechtspraak dat stelt dat de onderhoudsverplichting een einde neemt na het behalen van een einddiploma hoger onderwijs dat toegang verschaft tot de arbeidsmarkt.
Dit om eeuwige studenten tegen te gaan (cf. mijn eerste alinea).
Mijn inziens heeft uw ex een punt dus, en is alleen de rechtbank bevoegd als jullie er minnelijk niet uit geraken.

iota
Berichten: 830

#3 , 30 sep 2017 00:31

Juridisch zou u wellicht veel kans op slagen hebben voor de rechtbank. De dochter kan aanvoeren dat ze initieel al een master ambieerde, maar voor alle zekerheid met een professionele bachelor is begonnen (zalmprincipe). Een schakelprogramma volgen en daarna een master in een vergelijkbare richting is een perfect aaneensluitend studieparcours - wordt tegenwoordig ook vaak zo gedaan. Dit kan men niet beschouwen als 'de eeuwige student uithangen'.
De financiële situatie van uw ex wordt ook wel in acht genomen.

Mogelijke verdere argumenten pro: vlotte studievoortgang tot nu toe, ouders of één ervan heeft ook een master...

Voor de vuist weg:

http://www.elfri.be/hoelang-onderhoudsg ... en-betalen

http://www.onlineadvocaat.be/artikels/t ... imentatie/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”