echtscheiding en opeising eigen gelden

livia16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

echtscheiding en opeising eigen gelden

#1 , 29 sep 2017 17:03

Ik ben aan het scheiden en ben gehuwd onder het stelsel "scheiding van goederen".
Onze woning is net verkocht en ik heb daar 100 000 euro in ingebracht bij de aankoop daarvan
met gelden uit de erfenis van mijn mama , dat kan worden aangetoond door mijn notaris.
Mijn ex wil echter de helft van dit geld opeisen , gewoon omdat hij vind dat hij daar recht op heeft.
Wij hebben ook nog een horecazaak samen waarvan we beiden 50 procent van de aandelen bezitten.
We waren ook beiden zaakvoerder maar door de breuk heb ik mijn ontslag als zaakvoerder ingediend,
maar dit is echter nog niet in het staatsblad verschenen.
Hij baat de zaak sindsdien alleen uit want samenwerken gaat echt niet meer.
Mijn ex gaat mijn aandelen inkopen maar wenst daar eigenlijk zogoed als niets voor te betalen.
De horecazaak bevind zich in een handelspand dat eigendom is van ons beiden.
Uit dat pand wil hij mij uitkopen.

Dit zijn mijn vragen:
Kan mijn ex de helft opeisen van mijn ingebrachte geld in de woning ?
Heb ik momenteel nog iets te zeggen in de horecazaak?
Wat als hij de inkoop van de aandelen op de lange baan schuift en ook de inkoop van het handelspand?

Hij weigert dit momenteel allemaal omdat ik hem niet de helft van mij erfenis gun.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen?
Waarvoor van harte dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 29 sep 2017 17:40

Hebt u geen notaris? Wat zegt die?

livia16
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2017 17:45

Ik heb zeker een notaris, het eot is al uitgewerkt, maar mijn ex zegt een advocaat te nemen
alhoewel hij niks kan eisen van mijn erfdeel denkt hij dit toch te kunnen bewerkstelligen voor
een rechtbank.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 02 okt 2017 20:03

Verkoop woning: zelfs in het wettelijk stelsel blijven erfenisgelden gescheiden tenzij je ze zelf vermengt. Die 100.000€ moet uitgedrukt worden als het percentage van de aankoopprijs + alle kosten. Van de verkoopprijs na aftrek van alle verkoopskosten is dit percentage op de netto verkoopsopbrengst voor u. De rest elk de helft. Dit in de veronderstelling dat na de terugbetaling van de lening er nog genoeg overblijft. Als er minder dan dat percentage overblijft is het ingewikkelder. Als de netto verkoopprijs hoger is dan de toale aankoopprijs recupereer je meer dan 100.000€. Andersom minder.

Handelspand uitkopen: helft van de waarde met wat correcties. Ingewikkelder als dat pand in de bvba zit doch k veronderstel dat het prive is en verhuurd wordt aan de zaak. Je hebt dan recht op,50% van de handelshuur en moet 50% van de verhuurkosten betalen.

Als de EOT voor u (of hem) onaanvaardbaar is probeer dan eerst overeen te komen om een bemiddelingsopdracht te geven aan een terzake ervaren bemiddelaar vooraleer u arm te procederen. Het is een vrij complexe verdeling.

Aandelen: waarde laten bepalen door een boekhouder.

Terug naar “Echtscheiding”