Pro deo advocaat die onkostennota doorstuurt

SVH77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pro deo advocaat die onkostennota doorstuurt

#1 , 28 sep 2017 20:26

Even kort de situatie schetsen.

Sinds 2014 heb ik een pro deo advocaat die de (v)echtscheiding regelde, hierbij hoorde eveneens een verdeling van de echtelijke woning.

Mei 2017 werd eindelijk de vereffening-verdeling volledig geregeld en werd er beslist dat beide partijen elk de helft kregen van de opbrengst van de woning die verkocht werd in 2015.

Begin juni 2017 kreeg ik van mijn pro deo advocaat een mail dat deze gelden op zijn derdenrekening gestort zouden worden uiterlijk 4/6
Midden juni vroeg ik hem via mail om deze gelden eind juli door te storten op mijn rekening, maar ik heb nooit enig antwoord van hem ontvangen hierop (dit gebeurde vroeger nog wel eens dus ik maakte mij hier niet veel zorgen over). Toen ik eind augustus nog niets van gelden ontvangen had heb ik hem opnieuw een herinnering verstuurd begin september. Ook daar kreeg ik geen antwoord op. Aangezien ik in budgetbeheer ben heb ik gevraagd aan mijn dossierbeheerder om met de pro deo advocaat contact op te nemen aan gezien ik maar geen antwoord kreeg (en overdag bellen is voor mij niet mogelijk daar ik receptie werk doe en ik maar tegen 18.30 thuis ben). Via haar ben ik te weten gekomen dat, gezien mijn inkomsten verhoogd zijn (door de gelden van de woning, die ik tot op heden nog steeds niet ontvangen heb!), hij verplicht is om een onkostennota op te maken voor zijn geleverde diensten.

Deze week kreeg ik zijn onkostennota via mail, met daarin de melding dat ik mijn akkoord moet geven, en als ik niet akkoord ben dat dit via taxatie zou lopen en ik dan nog langer op mijn geld moet wachten.

Kan er iemand mij laten weten of dit wettelijk is wat deze advocaat doet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 sep 2017 08:50

Een pro-deo krijg je als je onder een bepaalde inkomensgrens valt. Door dc verkoop van de woning kom je nu waarschijnlijk aan een hoger bedrag, zodat je nu terug de advocaatskosten moet betalen. Ben hier niet 100% zeker van, maar ik denk wel dat het dat zal zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2017 09:22

Art. 508/9, § 2 Gerechtelijk Wetboek
Een advocaat die optreedt met toepassing van dit hoofdstuk, mag zich in geen geval rechtstreeks tot de rechthebbende richten met het oog op de betaling van de honoraria en kosten, tenzij het bureau hem in spoedeisende gevallen toestemming verleent om voorschotten te innen

Art. 508/19ter § 1
De advocaat die vaststelt dat zijn optreden de begunstigde in staat heeft gesteld om geldsommen te ontvangen, waardoor hij een vergoeding kan betalen, stelt de begunstigde en het bureau voor juridische bijstand daarvan in kennis. De geldsommen die in aanmerking kunnen worden genomen zijn deze die, mochten zij bestaan hebben op de dag van de aanvraag, de begunstigde niet hadden toegestaan te voldoen aan de voorwaarden om te genieten van juridische tweedelijnsbijstand. Het bureau voor juridische bijstand houdt rekening met de verrichte prestaties en stelt het bedrag vast van de vergoeding die de advocaat inhoudt van of oplegt aan de begunstigde


De advocaat mag u dus niets vragen. Hij moet zich wenden tot het BJB en dit moet bepalen wat u eventueel moet betalen. Ondertussen mag hij de ontvangen gelden niet houden en moet hij die aan u doorstorten. Schrijf onmiddellijk naar de stafhouder en u zal uw geld snel hebben.

Reclame

SVH77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2017 20:31

scorpioen,

bedankt voor je reactie, ik ben ondertussen volop bezig mij aan het verdiepen in de huidige pro deo wetgeving. Deze is heel onduidelijk...

Enerzijds is er sprake van (sinds wijziging wetgeving 1/9/2016) recht tot indienen onkostenvergoeding bij het winnen van een rechtzaak, waarbij je een aanzienlijk bedrag toegekend wordt.
Anderzijds staat er in het Belgisch wetboek dat, indien blijkt dat door tussenkomst van de advocaat je inkomsten verhoogd zijn, hij ook een onkostenvergoeding mag vragen, maar hiervan moet hij zijn client op voorhand inlichten (nog voor er definitieve uitspraak is van toewijzing) en moet het BJB dit bedrag inderdaad vaststellen (zoals jij reeds doorgaf in je reactie).

Gezien het een wetgevingswijziging betreft die ingegaan is 1 jaar geleden, heeft de advocaat dan het recht een onkostenvergoeding op te maken die loopt sinds het begin van zijn pro deo (2014) tot heden?

Ook werden er volgens mij enkele fouten gemaakt in dit dossier:
1. de advocaat heeft mij nooit ingelicht dat hij het recht heeft een onkostenvergoeding te vragen indien zou blijken dat mijn inkomsten zouden verhogen door ontvangst van de helft van de waarde van de echtelijke woning
2. de advocaat heeft deze gelden nog steeds op zijn derdenrekening staan (dit al sinds 4/6/2017!!)
3.advocaat heeft in 3maanden nooit enige reactie gegeven op mijn berichten, enkel mijn maatschappelijk assistente is er midden september in geslaagd hem aan de lijn te krijgen
4. eind september heeft hij dan uiteindelijk zijn onkostennota doorgemaild naar mij (datum onkostennota 20/07/2017!!); met daarin de melding om mijn akkoord te geven zodat hij het geld van de woning onmiddellijk kan overmaken. En indien ik niet akkoord zou gaan hij dit via taxatie zou moeten laten lopen en ik nog enkele maanden langer op mijn geld zou moeten wachten.

In de brief van BJB werd er ook nergens melding gemaakt dat de advocaat een onkostennota kan opstellen met terugwerkende kracht. Wat ik uit de brief opmaak (en vele anderen ook die hem gelezen hebben) is dat de advocaat niet meer kostenloos voor mij kan optreden en hij een onkostenvergoeding mag opmaken.

Wie kan er mij nog meer informatie bezorgen hieromtrent, want ik kan mij hier echt niet akkoord mee verklaren uiteraard omdat ik niet geïnformeerd ben geweest omtrent het eventuele recht tot eisen van onkostenvergoeding.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 28 dec 2017 12:29

iemand?
Ik dacht dat men louter naar het (maandelijks netto) gezinsinkomen keek om te bepalen of u recht had op 2delijnsbijstand (voor 1.9.2016). Ook al had u 1mjo op de spaarrekening.
Dus door het toekennen van de helft van een woning verandert er niets aan uw "gezins"inkomen.
"De geldsommen die in aanmerking kunnen worden genomen zijn deze die, mochten zij bestaan hebben op de dag van de aanvraag, de begunstigde niet hadden toegestaan te voldoen aan de voorwaarden om te genieten van juridische tweedelijnsbijstand."
Een schenking of een verkoop van een huis verhogen uw (maandelijks netto) inkomen toch niet.
"Het betreft inkomsten van alle gezinsleden waarvan de betaling een zeker geregeld karakter vertoont"

Terug naar “Echtscheiding”