Vader wil geen omgangsrecht meer

Driehoekje
Topic Starter
Berichten: 18

Vader wil geen omgangsrecht meer

#1 , 28 sep 2017 06:31

Mijn vriendin (leest mee), zit met volgend probleem.

Er is een vonnis aangaande haar dochter, uit vorige relatie (waren niet gehuwd)
Volgens vonnis een weekend om de 14 dagen bij vader en de helft van de vakanties.

Aanvankelijk was een week-weekregeling onderling afgesproken en op papier gezet.
Vader gaf aan dit niet meer te kunnen doen wegens werkomstandigheden. Mijn vriendin
eigenlijk ook niet, maar heeft haar werk aangepast, waardoor zij een pak minder inkomen
heeft. Maar ze maakte daar geen punt van, want vader betaalt alimentatie. Niet dat dit alles
dekt, maar goed ...

Nu hebben ze dus de weekendregeling al ongeveer twee jaar. Hun dochter gaat graag naar
haar papa. Helaas is ze al drie wissels niet meer geweest, omdat de papa een sms had
gestuurd naar mijn vriendin met de korte boodschap dat hun dochter niet meer naar
hem kan komen. Als reden geeft hij aan dat hij van werk veranderd is en nu ieder weekend
moet werken.

Mijn vriendin is hiermee niet akkoord. Waarom niet ?

-> Dochter gaat graag en hangt erg aan haar vader.
-> Mijn vriendin heeft zich recent laten opnemen in de psychiatrie omdat alles haar teveel
werd. Zij is nu wel terug sterker, maar zij heeft die weekends nodig om te recupereren.

Mijn vraag is nu, wat kan zij doen ? Ik weet dat we hem niet kunnen dwingen, maar een
regeling die in een vonnis staat, dient toch gerespecteerd te worden ? Het is toch aan hem om
oplossingen te zoeken voor zijn periode ? Is dit verwaarlozing of niet ? Heeft het nut meer
alimentatie te vragen, want wie bekostigt nu zijn helft van de vakanties ?

Na twee zinnen in een sms neemt vader zijn telefoon niet meer op en dit al sinds vorige maand.
Mijn vriendin heeft eerlijk gezegd maar 4x geprobeerd, maar ze kan hem moeilijk beginnen
stalken ?

We hebben onze verlof moeten annuleren, dat komt er ook nog bij kijken, want dit kwam heel
onverwachts voor ons. Dus geen recuperatie én een pak geld verloren.

Hun dochter is ook in behandeling bij een psycholoog, voor o.a. ADHD. Zij heeft structuur nodig.
Wat er nu gebeurt, is een ramp voor dit kind.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 28 sep 2017 18:06

Misschien eens beginnen met een aangetekende brief te sturen.
Vonnis dient door beide partijen gerespecteerd te worden.
Uw vriendin moet elke maal dat vader kind niet komt halen melding maken bij de politie.
(best de eerste malen kind meenemen na enkele keren kennen ze bij de politie de situatie en hoeft dat niet meer) zeker vonnis meenemen.
Vader betaald alimentatie maar gezien dochter nu permanent bij moeder woont zou deze aangepast moeten worden.

Er zijn in feite twee procedures.
De ene is strafrechtelijk wegens niet naleven vonnis en voor het niet betalen van alimentatie.
De tweede is burgerlijk voor het aanpassen van het vonnis naar vb een permanent verblijf en aanpassen van alimentatie en ook volledig gezagsouderschap naar moeder ( dit maar als voorbeelden)

De brief dient ervoor om aan vader te laten weten dat hij de zaak serieus moet opvatten en dat er moet overlegd worden over de knelpunten.
Indien hij niet reageert dan zal u best naar de familierechtbank trekken.. en ik raad aan eerst naar de bemiddelingskamer.
Veel zaken worden zo opgelost en bij niet medewerking staat men later veel sterker voor de familierechter.

Driehoekje
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 02 okt 2017 16:32

Bedankt voor uw antwoord. Mijn vriendin heeft nu een bemiddelend gesprek gepland met een objectieve instantie. Hopelijk komt de vader ook en kunnen ze er samen uit geraken, want wij hebben er geen idee van of dit tijdelijk is, of voor de lange termijn en dat is best lastig, want we kunnen het dan ook niet correct doorgeven aan mijn stiefdochter.

Mijn vriendin ziet het echter niet goed zitten om met dochter naar de politie te gaan. Lijkt haar drastisch, want ze moet dan wel horen dat papa haar niet wil zien. Is het niet voldoende dat we zijn mail en smsjes hebben waarin hij meedeelt dat ze niet meer naar hem kan komen en die meenemen naar de familierechtbank ? Allé als het zover komt he, we wachten eerst dat gesprek af.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”