Relatiebreuk (feitelijk samenwonen) met baby

LPeeters89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Relatiebreuk (feitelijk samenwonen) met baby

#1 , 21 sep 2017 08:21

Mijn situatie is als volgt: mijn vriend en ik zijn al 10 jaar samen. In al die jaren heeft hij amper gewerkt, waardoor ik in 2015 op m'n eentje een huis heb gekocht. Hij woont tot op heden bij mij in. Hij heeft problemen uit het verleden (cannabisverslaving en schulden), maar tijdens de zwangerschap beloofde hij dat dit ging opgelost geraken. Het begon goed, hij vond werk. Twee maanden geleden hebben we een kindje gekregen en sindsdien is de situatie onhoudbaar (nog steeds met drugs bezig, helpt amper mee - gebruikt gaan werken als excuus -, lijkt niets om mij of het kind te geven). Ik denk dat het beter is dat we nu uit elkaar gaan, zodat ons kindje dit nog niet moet beseffen. Maar hoe pak ik dit aan? Hij woont in mijn huis, hoe kan ik hem verplichten om te vertrekken? De baby is maar 2 maanden oud, kan er dan al sprake zijn van co-ouderschap? Gelet op zijn verslaving zou ik dit niet zien zitten... Kan iemand mij advies geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2017 11:52

Heeft uw partner het kindje erkend? Als dit gebeurd is, heeft hij bepaalde rechten als vader (als dit niet gebeurd is, zou hij sowieso het vaderschap via DNA test kunnen opeisen). Maar gezien zijn drugsverslaving, kan je perfect eisen dat het kind bij jou blijft en dat hij enkel een bezoekrecht krijgt.

Als jullie onderling geen regeling kunnen treffen, vrees ik dat je sowieso naar de rechtbank moet trekken. Maar indien hij een drugsverslaving heeft, denk ik niet dat een rechter zomaar co-ouderschap zal toestaan. Het kindje is ook nog veel te jong hiervoor, denk ik. Als het ook nog borstvoeding zou krijgen, gaat er volgens mij nooit een rechter zijn die co-ouderschap gaat toestaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jmbrody
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2017 18:21

Start alvast met een bezoek bij de vrederechter en eis dat hij de woning verlaat omwille dat samenwonen onmogelijk geworden is om die en die feiten . Hoe meer u klaagt en slachtoffer speelt hoe meer kans dat uw eisen ingewilligd worden. Heb dit destijds zo ervaren .
Gezien u dee eigenaar bent van de woning en feitelijk samenwoont kan dit geen enkel probleem zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 02 okt 2017 22:09

Begin met hem aangetekend ik kennis te stemmen dat hij binnen de maand uw pand moet verlaten gezien hij slecht een bewoning ten bede heeft ( geen huur.
Voor het schrijven neem eerst een contact met een www.caw.be uit uw omgeving - met de sociale dienst van het OCMW en met de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politie ..zeker als er ook in huis drugs zijn of gebruikt worden...Politie kan dan eventueel zelfs (mits uw toestemming) vaststellingen komen doen bij u thuis en bij aantreffen drugs zal uw partner ineens mee mogen vermoed ik.
Druggebruik in aanwezigheid van kinderen zijn 'iets' zwaardere straffen en quasi direct maatregelen.

LPeeters89
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2017 10:35

Dus er staan mij 2 dingen te doen:
- verzoekschrift bij Vrederechter (bezetting zonder recht noch titel)
- dagvaarding Rechtbak Eerste Aanleg ivm voorlopige maatregelen.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 01 nov 2017 12:52

én 'zoals Fransisc nog aangeeft) ook melding doen bij de politie (slazo) dat uw partner drugs gebruikt (al dan niet in de woning waarin je woont met je baby)

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 01 nov 2017 16:13

Klopt, is de voorzitter Rb eerste aanleg die bevoegd is voor bijzondere maatregelen daarna de familierechtbank ( jeugdrechtbank als het kind erkend is)
Als hij ergens anders is gaan wonen direct via politie hem op uw adres laten schrappen indien zijn woonadres officieel onbekend is bij u. Ook aan politie /gemeente vragen uw adres onder toezicht te zetten - ' geen inschrijving zonder politieonderzoek' anders kan hij zich zo terug laten overschrijven bij de gemeente.
Als hij op een ander adres al is ingeschreven zoveel te beter.
Dan vervalt de procedure bij vrederechter - ook bij voorzitter en blijft alleen als kind erkend is de familierechtbank.
Een betrapping op bezit drugs thuis zal zeker niet helpen voor hem.

Terug naar “Echtscheiding”