scheiden en erven

wardje
Topic Starter
Berichten: 34

scheiden en erven

#1 , 18 sep 2017 13:53

Stel dat het huwelijk valt onder het wettelijk stelsel, de erfenis die de ene persoon ontvangt kan de partner bij echtscheiding daar aanspraak op maken ? m.a.w. die erfenis valt niet onder de gemeenschap van goederen of heb ik het verkeerd voor? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 sep 2017 14:12

Erfenissen blijven persoonlijk bezit onder het wetteijk stelsel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wardje
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 18 sep 2017 14:56

Bedankt was mij niet zo duidelijk als ik het opzocht op internet

Reclame

Berend
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2017 21:22

Denk inderdaad ook dat erfenis altijd persoonlijk blijft

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 25 sep 2017 08:04

Denk inderdaad ook dat erfenis altijd persoonlijk blijft
Niet altijd:

Een roerende erfenis kan simpelweg in de gemeenschap komen door vermenging: geld wordt op gemeenschappelijke rekening gezet en uitgegeven zodat het ontraceerbaar wordt als ge-erfd geld.

Een onroerende erfenis kan in de gemeenschap gebracht worden per notatiele akte. Dit kan interessant zijn om de successierechten naar je kinderen te optimaliseren zonder de controle te verliezen (wat wel het geval is als je (blote) eigendom schenkt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 sep 2017 11:21

Denk inderdaad ook dat erfenis altijd persoonlijk blijft
Niet altijd:

Een roerende erfenis kan simpelweg in de gemeenschap komen door vermenging: geld wordt op gemeenschappelijke rekening gezet en uitgegeven zodat het ontraceerbaar wordt als ge-erfd geld.

Een onroerende erfenis kan in de gemeenschap gebracht worden per notatiele akte. Dit kan interessant zijn om de successierechten naar je kinderen te optimaliseren zonder de controle te verliezen (wat wel het geval is als je (blote) eigendom schenkt.
Sptreekt vanzelf dat als men de persoonlijke goederen in de gemeenschap brengt of ze wegschenkt ze dan niet meer persoonlijk zijn.
Maar daarvoor zijn "acties" nodig. Of een huwelijkscontract algemene gemeenschap, maar dat diende ik niet te vermelden omdat TS aangeeft dat het wettelijk stelsel van toepassing is.
Louter erven=blijft persoonlijk, zo staat het in de wetgeving voor wat betreft de wettelijke devolutie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Echtscheiding”