vader stop kinderen geld toe, is dat voor hem fiscaal aftrekbaar

alice1234
Topic Starter
Berichten: 16

vader stop kinderen geld toe, is dat voor hem fiscaal aftrekbaar

#1 , 17 sep 2017 03:58

Hallo,

na 6 jaar gescheiden heb ik (zie enkele posts geleden) een verzoekschrift rechtbank gekregen waarbij mijn puber van 17 niet meer naar mij zou komen. Dat is al heel erg maar het eisenpakket van papa heeft implicaties op heel mijn gezin met de 2 overige kinderen.
Ondertussen een goed gesprek gehad met advocaat en mij ingegraven in het dossier voor mijn verweer.
De papa, ik heb moeten zoeken, verdient meer dan 4 keer mijn gewoon loon.

Sinds kort (dat weet ik van het flapuiten van één van mijn kinderen) dat ze maandelijks geld gestort krijgt voor extra's (120 ) via de bankrekening die ze opende met papa.
De puber van 17 had een bankrekening via mij en moest achter mijn rug een andere eigen bankrekening openen waarvan papa, wegens minderjarig, heeft getekend.
Ik zei nog tegen de puber dat ik niet begreep waarom over die bankrekening via papa zo geheimzinnig moest gedaan? Mij maakt het toch niet uit wie de rekeningstand ziet. Ik zag nog wel op zijn oude rekening ook een storting staan.

Maar nu met me in te graven in het fiscaal dossier vraag ik me af of hij die geregelde stortingen (maandelijks) ook extra inbrengt of zal inbrengen als onderhoudsgeld wat voor 80 % fiscaal aftrekbaar is.
Is dat toegestaan?
Via mij komt er onderhoudsgeld en ik vul dan ook voor de kinderen dit consequent in op hun belastingsbrief. Als hij dit bedrag ook mag inbrengen heb ik, die de aangifte ondeteken, zonder mijn weten een verkeerd bedrag ingeven ?
Kan ik daar door de fiscus op aangesproken worden . Kan het zijn dat hij een 2de brief invult ?
Bij het eerste jaar scheiding heb ik de EOT moeten doorsturen naar de fiscus; maar dat is al even geleden.

Dank mochten jullie dit weten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 17 sep 2017 08:54

Als een vader geld geeft aan zijn kinderen is dat niet fiscaal aftrekbaar als dusdanig. Maar zelfs al zou hij dat fiscaal kunnen recupereren via de belastingen, maakt dat jouw zaak niet uit. Jullie zijn géén gezin (want jullie krijgen elk een eigen belastingsbrief) en minderjarige kinderen krijgen er zelfs géén. Als de kinderen meerderjarig zijn en nog studeren (en nog ten laste van jou staan) maakt financieele steun van de vader (die buiten de alimentatie valt) ook geen onderwerp uit van een aangifte in de belastingsaangifte van jou of de kinderen. Jij moet je dus geen zorgen maken. Het enige wat de vader zou kunnen proberen is de sommen fiscaal op een andere manier inbrengen (via een creatieve boekhouding) maar dan is dat jouw zaak niet.

alice1234
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 17 sep 2017 10:12

Dank voor uw antwoord.



Het maakt inderdaad mijn zaak niet uit maar wel als hij een probleem met mijn 17 jarige gebruikt om het onderhoudsgeld voor deze te laten stoppen.

Maar geen belastingsbrief als minderjarige daarin hebt u ongelijk. Ik heb al jaren terug een vraag gehad van de fiscus met de vraag tot het invullen van een belastingsbrief voor alle kinderen.
Ik doe dat dan ook en ik onderteken dit ook in hun naam en mijn hoedanigheid.
Nu ik hou niet zo van dergelijk creatief boekhouden waarvan het nog kan lijken dat ik daar aan meewerk.

Kan ik op dergelijke manier de fiscus aan mijn deur krijgen waarin mijn kinderen en ik beticht worden van fraude

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2017 11:10

Minderjarige kinderen moeten inderdaad zelf een belastingbrief invullen op hun naam als er onderhoudsgeld betaald wordt.
Maar stortingen op een rekening op naam van een kind zijn niet fiscaal aftrekbaar. De kosten gestort op een kindrekening (op naam van de ouders) daarentegen zijn dat wel.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 17 sep 2017 11:25

Als je ex aan creatief boekhouden doet is dat ook zijn verantwoordelijkheid. Je kan nooit beticht worden van fraude. De vader verleent (totaal gerechtigd, want hij is hun vader) financiële steun aan zijn kinderen. Punt. Strikt genomen ben je daar niet eens van op de hoogte.

Terug naar “Echtscheiding”