Wat met de huismoeder na scheiding?

Mathias01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wat met de huismoeder na scheiding?

#1 , 13 sep 2017 18:21

Mijn ouders hun relatie loopt al een tijdje slecht, en er is niet meteen een oplossing. Nu wilt mijn moeder graag scheiden, maar durft ze niet omwille van de gevolgen. Ik zal de situatie even schetsen, ik weet niet of alles relevant is.

Mijn ouders zijn al jaren getrouwd zonder contract en hebben volwassen kinderen. Komend jaar is mijn laatste studiejaar. Daarna zou ik toch op eigen benen gaan staan. Mijn vader werkt al jaren bij hetzelfde bedrijf en mijn moeder werkt al zo'n 20 jaar niet meer omwille van de kinderen. Ze is na onze kinderjaren ook niet terug gaan werken, net omwille van het gedrag van mijn vader. Hij is namelijk jaloers en weigert te helpen in huis. Vandaar dat de relatie dus ook onhoudbaar wordt. De situatie thuis is problematisch momenteel en mijn moeder wordt helemaal koest gehouden.
Mijn moeder wilt werken, maar kan dat dus absoluut niet zolang ze samen zijn omdat de bom dan barst. Dan zou alles namelijk eindigen in ruzie en staat ze meteen op straat zonder job. Werk vinden zal ook niet simpel zijn omwille van de langdurige werkeloosheid, maar ook haar gebrek aan een rijbewijs, opleiding en computerkennis. Ze wilt nochtans wel werken en zou ook meteen werk zoeken (ik ben er van overtuigd dat ze wel werk zal vinden, maar dit zal niet na een week zijn) zodra ze uiteen gaan, sneller is dus echt geen optie owv mijn vader. Even daarnaast, ze is dus ook niet ingeschreven bij de Vdab of krijgt geen uitkering ed. Ze is ten laste (of wat de naam daarvan is voor de afhankelijke partner) van mijn vader.
Ze hebben samen een huis gekocht dat binnen enkele jaren is afbetaald. Dit zou ( en zal dan ook) verkocht worden. Daar blijft dus een redelijke som van over voor beiden.

Wat als ze uiteen gaan? Krijgt mijn moeder de helft van het geld vh huis en de rekeningen?
En nog belangrijker, krijgt ze een uitkering als ze uiteen gaan? (als het huis te koop staat, of moet het eerst al verkocht zijn ed?) Van waar komt dit geld dan? Kan ze geld krijgen van het OCMW zonder eigendom? En moet het huis daarvoor dan reeds verkocht zijn, of is te koopt staan voldoende?

Bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 13 sep 2017 22:52

Welk type huwelijkscontract?
Op wie zijn naam staan de rekeningen - heeft moeder een volmacht?
U kan al eens gaan praten bij een CAW of sociale dienst van het OCMW.
Die gaan ook kunnen helpen met info inzake VDAB en RVA.
Er zijn nl. heel veel aspecten aan wat er kan gebeuren.
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... scheiding/
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... eiding.pdf

PS zeker al beginnen met alle officiële documenten (o.a. bankafschriften belastingaangiften )en facturen te kopiëren en ergens anders onder te brengen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”