Kindrekening

svenf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kindrekening

#1 , 11 sep 2017 19:56

Wat kan ik doen/hoe pak ik dit aan ?

Fiscaal co-ouderschap voor 1 kind, Week om week.
Heb ook altijd kosten gedragen voor de kind in eigen week (voeding, huisvesting,school, kledij, leraar bijlessen, vakantie, fitness..).

Ex blijft altijd dure kleren kopen, kind niet aansporen voor school (resultaat navenant), ze betaalt kosten voeding, school enz nu voor de dochter.

Aangezien kind nu bij ex wil blijven wil ex dat ik bijdraag, en heeft ze al een contractje opgesteld.. (beetje raar opgesteld dus ik teken dat best niet).
Van ex mag ik het onderhoudsgeld op de zichtrekening van de kind zetten.
Er is fiscaal co-ouderschap uitgesproken x jaren terug.

Ik dring aan om een gezamenlijke kindrekening te openen zodat we allebei hierop volmacht etc hebben, maar ze wil dat niet.
Ze houdt vol dat ik het onderhoudsgeld gewoon op zichtrekening van kind zet. Een echte reden kan ze niet geven.
Zij stort dus reeds de kinderbijslag (volgens haar 116 euro) op die rekening. Dit heeft ze op eigen houtje beslist. Ik ben hier niet in gekend.

Volgens mij krijgt ex toch nog wat meer kindergeld.
In totaal vermoed ik zelfs dat ze 190€ per maand krijgt (+80€ omdat ze alleenstaande is, tarieven staan bij FOD website ergens).

Hoe pak ik deze zaak best aan om ze zover te krijgen dat ze hierin meegaat zodat ze een kindrekening gaat openen met mij..

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 13 sep 2017 15:11

Fiscaal co-ouderschap. u betaalt onderhoudsbijdragen. De hoogte van die bijdragen worden berekend op de belastbare inkomsten per gezin en de normale uitgaven die elk gezin moet ophoesten voor de opvoeding en onderhoud van het gezamenlijke kind.
Als u dus meer inkomsten hebt dan uw ex-partner, maar evenveel uitgaven voor uw kind, is het normaal en billijk dat die uitgaven worden gecompenseerd door een onderhoudsbijdrage aan de minder kapitaalkrachtige ouder.

Over de prijs van of de smaak van gekochte goederen kunnen buitenstaanders zich moeilijk uitspreken, maar suggesties worden wel gedaan in geval van discussies over de kosten, dat men overeen kan komen om gemiddelde prijzen te hanteren als het om een verdeling van kosten gaat.
Het gaat om een meisje, dan is het logisch dat zij wat meer exclusiever wil dragen dan pakweg C&A. (Alhoewel, ook jongens willen er toch cooler uitzien dan in Samson-kledij van JBC?) :wink:

Ik ken de leeftijd niet maar ik vermoed dat uw kind ong. 17 jaar is:
Als uw kind 17 jaar is, dan ontvangt de bijslagtrekkende 116, 52€; is de bijslagtrekkende alleenstaande met een bruto inkomen per maand lager dan of gelijk aan € 2.432,97, dan ontvangt deze 187,85€ voor het kind. Die informatie kan u trouwens zelf opvragen bij het kinderbijslagfonds dat de bijdragen uitkeert.

Als uw kind wellicht niet lang meer minderjarig is, is de vraag of een kindrekening űberhaupt nog zin heeft.
U kan beiden akkoord gaan om de onderhoudsbijdragen op de bestaande rekening van jullie kind te storten, want tenslotte is het niet de ouder maar het kind dat een belastingaangifte moet indienen voor de onderhoudsbijdragen dat het ontvangt sedert het begin van onderhoudsbetalingen, al werd het op de rekening van de ouder gestort. Als mevrouw daar ook de kinderbijslag op stort, en duidelijke afspraken maakt over het doel van dat deel van die gelden, dan moet dat kunnen. Het is ook haar recht om de kinderbijslag te gebruiken naar eigen goeddunken.

U kan het ook zo zien: als uw dochter het geld onoordeelkundig aanwendt (opsoupeert), dan moet zij het maar uitleggen bij haar moeder. U hebt uw bijdrage geleverd.

Als u beide akkoord gaat met dergelijke regeling is het in beider belang om dat akkoord (onderlinge overeenkomst) op papier te zetten en te ondertekenen, anders blijft de oude toestand gelden bij onenigheid. U mag dat altijd laten homologeren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”