Fiscaal co-ouderschap of ... alimentatie inbrengen

Nicolas2020
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Fiscaal co-ouderschap of ... alimentatie inbrengen

#1 , 05 sep 2017 18:33

Net nu ik dacht netjes alles met mijn vrouw geregeld te hebben, lees ik her en der dat fiscaal co-ouderschap niet noodzakelijk het meest belastingvoordeel oplevert ... . Sommige websites spreken mekaar ook wat tegen ... .

Dit is de regeling die wij in gedachten hadden. Er is sprake van co-ouderschap, en een (min of meer) gelijk verdeeld verblijf (3 nachten bij papa, 4 nachten bij mama, maar overdag meer bij papa - dit omdat mijn vrouw zeer 'vervelende' werkdagen heeft en ik in het onderwijs sta - schoolvakanties komt kindje overdag bij mij, tenzij de mama verlof heeft, maar goed, het zal veel meer bij mij zijn natuurlijk).

Er wordt een kindrekening geopend. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt die weergeven wat van de kindrekening betaald wordt (kinderopvang/crèche, kleding, school, remgeld doktersbezoeken, geneesmiddelen, ...).
We zorgen dat in het begin van de maand 600 EURO op de kindrekening staat. Op het einde van de maand storten we beiden geld op de kindrekening tot deze opnieuw 600 EURO 'bevat'. Omdat ik iets meer verdien dan mijn vrouw, stort ik 55%, mijn vrouw 45%. Het zijn in dit geval dus geen vaste bedragen elke maand. Als er bijvoorbeeld op het einde van de maand 150 EURO op de kindrekening staat, stort ik 247,50 EURO en mijn vrouw 202,50 EURO.
Op de kindrekening wordt maandelijks ook het volledige kindergeld gestort.

Nu mijn vraag ... . We waren van plan om fiscaal co-ouderschap te kiezen. Maar her en der lees ik dat ik het bedrag dat ik betaal op de kindrekening als alimentatie mag aanzien als we géén fiscaal co-ouderschap kiezen en mijn vrouw dus alle belastingsverminderingen krijgt. Echter ... op één bepaalde website staat dan weer dat dit alleen kan als er duidelijk in de EOT staat WELK VAST bedrag ik elke maand stort ... maar in onze regeling is dit dus geen 'vast' bedrag ... :?

Wat is nu het interessantste? Mijn bijdrage aan de kindrekening aanzien als alimentatie dat ik dan 80% kan aftrekken van de belastingen, of toch voor 'gewoon' fiscaal co-ouderschap gaan ... ? En als ik dat inbreng als alimentatie (nogmaals, geen vaste bedragen), gaat de fiscus dan niet lastig doen ... want elke maand 200 - 300 EURO 'storten' op de kindrekening levert op het einde van het jaar wel een flink bedrag 'alimentatie' op dat ik kan inbrengen :? Gaat de fiscus al die kosten van de kindrekening überhaupt wel bekijken als echte alimentatie vraag ik me ook af 8_)

Trouwens, kindje wordt bij mama gedomicilieerd, zij zal dus een hoger nettoloon ontvangen. Is het gebruikelijk dat ook dit belastingsvoordeel bij fiscaal co-ouderschap op één of andere manier ook mij ten goed komt ... of wordt dit allemaal rechtstreeks geregeld op de belastingsbrief/door de fiscus bij de berekening van de tegoeden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2017 08:29

**enkel uit ervaring**

De fiscus zal het aanvaarden als je elke maand 200-300euro stort op de kindrekening, als het zo bekrachtigt is door een rechtbank en je geen fiscaal co-ouderschap geniet. 't Is absurd, maar het is in veel gevallen voordeliger te kiezen voor aftrekbaarheid van onderhoudsgelden dan voor fiscaal co-ouderschap...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”