Kindrekening en fiscale aftrekbaarheid

svenf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kindrekening en fiscale aftrekbaarheid

#1 , 04 sep 2017 19:59

Ik zit met een wat moeilijke vraag....

Tussen ex en mij is jaren geleden co-ouderschap uitgesproken.

Heden is de situatie enigszins veranderd : dochter kiest om bij ex te verblijven, ex stort kinderbijslag op zichtrekening van dochter.
Ex contacteert me en wil dat ik haar steun in de uitgaven.

Ik vond dan het volgende terug : als er een kindrekening geopend wordt, en mits homologatie van familierechtbank, en beide ouders storten hier maandelijks een bepaald bedrag op, dan zou dit fiscaal aftrekbaar zijn

"Circulaire nr. Ci. RH. 241/605.665 (AOIF 55/2010) van 05.08.2010.

Stortingen van onderhoudsbijdragen op een kindrekening worden als betalingen van onderhoudsbijdragen ten behoeve van het onderhoudsgerechtigde kind beschouwd. Het gebruik van een kindrekening doet geen afbreuk aan de belastbaarheid of aftrekbaarheid van deze onderhoudsbijdragen (art 3 p 4 laatste lid W 19.03.2010)"


Nu maak ik mij de bemerking : is dit ook geldig binnen fiscaal co-ouderschap ?
of is dit enkel geldig als co-ouderschap opgeheven wordt en ik alimentatie betaal (maar dan is de kindrekening weer niet aftrekbaar denk ik)...

Wie heeft in deze situatie gezeten of meegemaakt, en is er een eenduidige oplossing ?
Volgens wat ik nog kon vinden, moet de FOD dus de bijdragen op de kindrekening fiscaal wel aanvaarden.
(maar natuurlijk staat er niet bij of het om co-ouderschap of alimentatie regeling gaat)


Bedankt alvast voor degene die mij op de goede weg kan zetten :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2017 10:32

**enkel uit ervaring**

Als je fiscaal co-ouderschap hebt (dus elk krijgt de helft van de belastingsvrije som van het kind/kinderen), dan kan je geen aftrek genieten van onderhoudsbijdragen of stortingen op de kindrekening.
Als je GEEN fiscaal co-ouderschap hebt (met andere woorden: jouw ex-partner krijgt de belastingsvrije som); dan kan je elk gestort onderhoudsgeld aan ex-partner of kinderen inbrengen in de belastingen en geniet je aftrek van 80% (40% in pure waarde dus) op de gestorte sommen.
Daarenboven kan je (opnieuw: indien GEEN fiscaal co-ouderschap) elk gestort bedrag op de kindrekening inbrengen in de belastingen. Stop best al de rekeninguittreksels met bewijs van de gestorte bedragen in de belastingsaangifte.

Hopelijk helpt dit je op weg!

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2017 18:43

Daarenboven kan je (opnieuw: indien GEEN fiscaal co-ouderschap) elk gestort bedrag op de kindrekening inbrengen in de belastingen. Stop best al de rekeninguittreksels met bewijs van de gestorte bedragen in de belastingsaangifte.


Telt dit om het even welk bedrag? Of moet dit een vast bedrag zijn?

Reclame

Nicolas2020
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2017 20:24

Ik zit met een gelijkaardige vraag in een thread die ik daarstraks heb opgestart, wou deze thread niet 'hijacken' zoals ze dat noemen ... .

Ik kan me toch niet inbeelden dat gelijk welk bedrag je op een kindrekening stort, zomaar integraal kan ingebracht worden en je dan 80% (in werkelijkheid 40%) zomaar terugkrijgt ... ? Stel, je beslist van elke maand 500 EURO op een kindrekening te storten, da's 6000 EURO x 40% = 2400 EURO belastingvoordeel?! En wat er 'overblijft' op die kindrekening na een jaar zet je netjes terug op je eigen rekening, zonder dat de fiscus dat weet?! Te mooi om waar te zijn :)

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2017 08:27

Het moest vastgelegd zijn door een familierechter uiteraard... En dat zal altijd heel beperkt blijven, aangezien op een kindrekening meestal het kindergeld en studiebeurzen etc arriveren.
De fiscus zal niet moeilijk doen als het over redelijke bedragen gaat; bij bedragen van 500euro kunnen er vragen gesteld worden naar het waarom dat dat bedrag zo hoog is (en als dat opgelegd wordt door een rechter; tsja, dan zal het aangenomen worden...).

Terug naar “Echtscheiding”