naschoolse activiteiten, vader weigert kind te brengen

annatiny
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

naschoolse activiteiten, vader weigert kind te brengen

#1 , 04 sep 2017 11:08

Dag allen,

Ik ben ruim 3 jaar geleden gescheiden, ons zoontje was toen 3. Wij zijn niet vriendschappelijk uit elkaar gegaan (overspel van 1,5 jaar + drankverslaving), maar hebben alles toch zonder advocaat kunnen regelen.
Mijn ex is na het uit elkaar gaan onmiddellijk ingetrokken bij zijn minnares (al ging hij naar eigen zeggen bij zijn ouders wonen) in een andere stad op 55 minuten van onze thuisbasis. Daar woont hij nog steeds.
Er is een ouderschapsplan opgemaakt waarin de verblijfsregeling, alimentatie etc. werd opgenomen. Ons zoontje verblijft om de 14 dagen een weekend bij zijn vader. De schoolvakanties zijn gedeeld.
Ons zoontje gaat nu naar het 2de leerjaar en heeft al een jaartje muziekschool en tekenles achter de rug. Dit jaar start hij ook met scouts. Scouts is enkel in het weekend en zijn vader weigert om hem te brengen, ook al werd het volgende opgenomen in het ouderschapsplan:
Naschoolse activiteiten
• Naschoolse activiteiten vinden plaats in de gemeente of stad waar de hoofdverblijfplaats van het kind is gelegen (bij de moeder). Afwijkingen hierop zijn enkel mogelijk indien beide ouders hiermee instemmen.
• Indien naschoolse activiteiten in het weekend plaatsvinden, zorgt de ouder bij wie het kind op dat moment verblijft, dat het kind de naschoolse activiteit kan bijwonen.

Zijn vader brengt hem ook niet naar verjaardagsfeestjes van vriendjes als onze zoon op dat moment bij zijn vader is.
Kan ik hier iets aan doen?

Dankjewel voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 04 sep 2017 18:30

Jullie hebben onderling een ouderschapsplan gemaakt. Daarin is het omgangsrecht voor de vader bepaald op een weekend per 2 weken én ook dat naschoolse activiteiten bij u moeten doorgaan én dat de vader tijdens zijn omgangstijd jullie kind daar het transport voor regelen. Dit is een zeer nadelige omgangsregeling voor de vader. Weet dat elke ouder om een gelijke omgangsregeling kan vragen als hij/zij dat wenst. In zo'n geval is het respecteren en regelen van transport van de vrijetijdsbesteding uiteraard redelijk. Maar in jullie regeling is er slechts een weekend per 14 dagen toestestaan. Er schiet maw niet veel tijd te spenderen over voor de vader met zijn kind in dit geval. Het is dus begrijpelijk. Weet dat als jullie van dit conflict een zaak maken, een rechter een andere beslissing kan nemen. Bijvoorbeeld méér tijd bij de vader, zodat er wat evenwicht komt in de reeele tijd met zijn kind. Probeer het onderling te regelen en probeer die vrijetijdsbesteding binnen jouw tijd te plannen.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2017 18:24

Als je ex er een rechtszaak voor over heeft is die kans inderdaad reëel dat hij meer verblijf zal krijgen dan nu het geval is. Ouderschapsbemiddeling is in deze situaties vaak een betere keuze. Het is goedkoper en je bent niet vertrokken voor een soms jarenlange strijd.

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 05 sep 2017 19:21

Ik denk wel dat de rechter er rekening mee gaat houden dat de vader op 55 minuten rijden van het kind is gaan wonen... Dan lijkt het me niet onlogisch dat het kind meer tijd bij de moeder doorbrengt.

annatiny
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2017 15:11

Dankjewel eylis, laryge en Sianna voor de reacties.

Destijds werd onze verblijfsregeling door de vader uitgedacht (weekend om de 14 dagen bij vader), net door zijn geplande verhuis. Als moeder had ik weinig keuze, maar werd ik voor voldongen feiten gesteld.
Een andere regeling lijkt me praktisch ook niet haalbaar. Ik wil immers vermijden dat mijn kind tweemaal daags 55 minuten (geen rekening houdende met files dan nog) in de auto moet zitten om naar school te gaan.
Ik heb toen wel gevraagd om op te nemen dat de vader het kind naar buitenschoolse activiteiten zou brengen. Ik wil/wou immers vermijden dat het kind de dupe is van de woonplaatskeuze van zijn vader.
Als alleenstaande voltijds werkende ouder mag ik mij in allerhande bochten wringen en veel babysits betalen om de naschoolse activiteiten in de week op te vangen. Op dit moment doe ik dit ook, maar bepaalde activiteiten zoals scouts en ksa zijn enkel in het weekend.
Ik vind het jammer voor onze zoon dat hij er 1 weekend op de 2 niet bij kan zijn en daardoor minder deel uitmaakt van de groep.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 13 okt 2017 23:56

Als dat zo in de regeling staat en vader is zelf gaan verhuizen ... dan kan de rechter wel eens beslissen dat vader idd de belangen van kind moet laten primeren.
Stel kind heeft zaterdagmorgen jeugdbeweging dat gaat vader hem daar ophalen en brengt hem zondagavond of maandagmorgen terug en dan ineens naar school.. Dat maar als voorbeeld.
Vader kan kind ook van vrijdagavond hebben om hem zondagmiddag naar jeugdvereniging te brengen.. en dan kan kind daarna naar u.

Terug naar “Echtscheiding”