vaderschapsrechten en plichten

jorre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vaderschapsrechten en plichten

#1 , 04 sep 2017 10:20

Geachte,

Gisteren heb ik plots telefoon gekregen van een oude bekende.
Enkele jaren geleden had ik tijdens nieuwjaar iemand leren kennen. Telefoonnummers gewisseld, later afgesproken en het bed gedeeld.
De avond van de one night stand zei ze me dat ze de pil nam.
De dag erna vertelde ze me dat ze zich niet goed voelde en is ze de morning afterpil gaan halen.
Nog wat later zei ze me dat ze zwanger was en een abortus zou gaan doen.
Ik wist niet goed wat er gebeurde maar aangezien ze me alles tot in detail kon zeggen van de prijzen enz en zelf een zeer strenge gelovige vader had waar ze niet bij zou kunnen thuis komen, geloofde ik haar volledig in het abortusverhaal. Het geld voorschieten enz heb ik allemaal voorgesteld maar dat was niet nodig. Ons contact is iets erna gebroken.

Gisteren kreeg ik telefoon, vroeg ze of ik haar nog kende en zei me dat ze in 2015 niet volledig eerlijk is geweest.
Ik heb gevraagd of ze een DNA-test wilt laten uitvoeren. Dit wilt ze op de voorwaarde dat ik onderteken dat ik volledige afstand doe van het kind.

Nu vraag ik mij af welke rechten en plichten ik als biologische vader heb?
Het kind draagt volgens de moeder Niet mijn naam,
Ik wist niet van een volwaardige zwangerschap en ik wist niet van een bevalling.

Alles lijkt nu zoals in een film te lopen maar ook hier in ben ik me ervan bewust dat ik bepaalde verantwoordelijkheden wil nemen.
Ik ben er niet uit of ik het kind wel wil zien, maar ik vraag me wel af hoe het kind zich zal moeten voelen eenmaal ze oud genoeg is om zich hier rond vragen te kunnen stellen.

Zou er iemand me aub kunnen helpen in wat ik het beste kan doen, mag doen en moet doen?

Alvast van harte bedankt
Mvg J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 sep 2017 10:47

Eigenaardig verhaal van die mevrouw dat ze de dag nadien al weet dat ze zwanger is?
Als dat kind u naam niet heeft en jij hebt het niet aanvaard als u kind, waarom zou je dan afstand moeten doen.
Als die dna test positief is heb je u eigen kind afgestaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2017 16:03

Ik ben er niet uit of ik het kind wel wil zien,
Als u zelf niet weet wat u wenst, kunnen we niet helpen. Wenst u dit kind in uw leven of niet? Het is me ook niet duidelijk wat de moeder wil: ze wil u blijkbaar niet in het leven van het kind (u moet afstand doen), maar contacteert u wel om te zeggen dat u een kind hebt. Da's ook tegenstrijdig in mijn ogen.
maar ik vraag me wel af hoe het kind zich zal moeten voelen eenmaal ze oud genoeg is om zich hier rond vragen te kunnen stellen./quote]Dat is geen vraag voor op een juridisch forum. Hiervoor zou u op een psychologisch / filosofisch forum moeten zijn.

Verder maak ik me dezelfde bedenking als sloeberken: als ze de pil nam, waarom was die morning after pil dan nodig? Je kan inderdaad misselijk zijn van een zwangerschap, maar niet de ochtend vlak na de "conceptie" (dat zal mogelijk dan een kater geweest zijn, of iets dergelijks). Allemaal wel vreemd van haar kant, eigenlijk.

Maar bon, zoals gezegd moet je zelf uitmaken wat je wil. Als je dit kind niet in uw leven wil, dan vraag je de dame in kwestie u niet meer te contacteren. Als je het kind wel in uw leven wil en er de verantwoordelijkheid voor wil dragen, dan kan je een vaderschapstest eisen en als je de natuurlijke vader blijkt te zijn, kan je uw rechten als vader opeisen (omgangsrecht, etc...). Hou er dan ook rekening mee dat je op je plichten als vader kan gewezen worden (alimentatie betalen, etc...). Is het kind ondertussen door een andere man erkend, of draagt het de naam van de moeder?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”