Onderhoudsgeld

Kristien_3
Topic Starter
Berichten: 53

Onderhoudsgeld

#1 , 02 sep 2017 08:22

Mijn vraag is het volgende mijn man zijn oudste dochter is 18 jaar geworden, er is altijd correct onderhoudsgeld betaald voor haar.
Nu is het probleem ze is gestopt met school ze heeft zich niet opnieuw ingeschreven voor het schooljaar 2017-2018 , ex zegt nu dat we moeten blijven betalen, maar het probleem is ze heeft geen diploma of getuigschrift, ze kan zich niet gaan inschrijven in de vdab voor een inschakelingsuitkering.
Dat kan ze pas als ze 21 jaar is, naar school gaan wil ze ook niet meer. Ze werkt sedert half augustus drie weken jobstudent en nu in september in hetzelfde fabriek met interim, ze heeft dus inkomen, dan stopt het onderhoudsgeld voor haar toch? Zei zegt dat ik moet blijven verder betalen, maar wil me dus geen officiele papieren bezorgen van inschrijving school of vdab of contracten van werk. Is ze verplicht om me deze info te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arwen
Berichten: 46

#2 , 02 sep 2017 08:55

Kan uw man dit niet eens bespreken met zijn volwassen dochter ?
Of eventueel met de moeder van zijn 'kind' ?
Van zodra hun dochter in haar eigen onderhoud kan voorzien, zijn haar ouders niet meer verplicht om haar te onderhouden.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 02 sep 2017 15:27

Meerderjarig kind is gestopt met studie, wenst niet meer te studeren (zelfs zonder diploma) en is nu reeds aan een tweede interimcontract bezig. Er is géén onderhoudsplicht meer. De dochter moet er nu zelf voor zorgen dat ze opvolgende interim of langeduur contracten kan krijgen. Met haar inkomen moet ze nu in haar levensonderhoud voorzien. De andere ouder bij wie ze verblijft moet met haar bekijken hoeveel ze voor dit verblijf aanrekent. Ter info: bij tweedekandsonderwijs kan ze kortlopende opleidingen volgen op BSO niveau tijdens de welke ze ook tegelijkertijd betaald ervaring kan opdoen op de werkvloer.

Reclame

Kristien_3
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 05 sep 2017 21:49

Kan uw man dit niet eens bespreken met zijn volwassen dochter ?
Of eventueel met de moeder van zijn 'kind' ?
Van zodra hun dochter in haar eigen onderhoud kan voorzien, zijn haar ouders niet meer verplicht om haar te onderhouden.
Het probleem is dat mijn man geen contact heeft met zijn volwassen dochter enkel sporadisch eens niets meer, de moeder ja die verteld de ene leugen na de andere, en wil er ook niet over praten, enkel dreigen en zeggen dat hij moet blijven betalen omdat ze in haar wacht tijd zit, maar die heeft ze niet.

Kristien_3
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 05 sep 2017 21:52

Meerderjarig kind is gestopt met studie, wenst niet meer te studeren (zelfs zonder diploma) en is nu reeds aan een tweede interimcontract bezig. Er is géén onderhoudsplicht meer. De dochter moet er nu zelf voor zorgen dat ze opvolgende interim of langeduur contracten kan krijgen. Met haar inkomen moet ze nu in haar levensonderhoud voorzien. De andere ouder bij wie ze verblijft moet met haar bekijken hoeveel ze voor dit verblijf aanrekent. Ter info: bij tweedekandsonderwijs kan ze kortlopende opleidingen volgen op BSO niveau tijdens de welke ze ook tegelijkertijd betaald ervaring kan opdoen op de werkvloer.

Ze is inderdaad gestopt maar als ik dan vraag voor bewijzen te geven, wil ze niet en komt ze af met dat haar vader indertijd moest blijven betalen, in haar wachttijd maar dat is in dit geval niet, denk zelf ook dat het onderhoudsgeld stopt voor haar omdat ze instaat voor haar eigen loon.
Er is nooit een goed contact geweest tussen de dochter en haar moeder, hij heeft ze zelf al jaren niet meer gezien zijn (dochter) elke maand is er correct betaald geweest en elk jaar werd de index aangepast nu begint ze moeilijk te doen.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 06 sep 2017 18:17

Uw echtgenoot kan een aangetekend schrijven sturen naar de moeder van hun meerderjarige dochter met de melding dat hij vernomen heeft dat hun dochter gestopt is met studeren en nu via interimcontracten een inkomen geniet. Dat hij bijgevolg geen alimentatiegelden meer moet betalen. Dat indien de situatie toch anders zou liggen, hij daar graag de officiele attesten van zou willen ontvangen die een alimentatieplicht rechtvaardigen. Dan ligt de bal in het kamp van de moeder en dan heeft u een bewijs dat u gevraagd heeft om de documenten die de voortzetting van alimentatie rechtvaardigd. Kan ze die niet leveren, dan is er geen plicht en dan kan ze dit niet hardmaken in een rechtszaak.

Terug naar “Echtscheiding”