Contract met minderjarig kind geldigheid?

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Contract met minderjarig kind geldigheid?

#1 , 31 aug 2017 21:07

Hallo, het is mijn eerste vraag hier en ben nieuw op het forum.
Ik hoop toch via deze weg een duidelijk antwoord te krijgen op een vraag waarmee ik zit.


Minderjarige kinderen zijn per wet niet handelsbekwaam om een contract te ondertekenen. Dat is duidelijk.
In geval een contract moet afgesloten worden met een minderjarige dan tekenen ouder of voogd (wat je veel in contracten als standaard tekst terug vindt)

In de praktijk komt het er op neer dat de mama of papa tekenen en het contract dan ook geldig is ook al tekent er maar 1 van de twee ouders.

Echter bij scheidingen is het veelvoorkomend dat de ouders elkaar pesten en elkaar dwars moeten lopen.

Nu is mijn vraag of een contract afgesloten met een kind getekend door de mama ongeldig is als de papa het er niet mee eens is en niet mee getekend heeft?
En dan vooral in het specifieke geval van echtscheidingen.


Om wat randinformatie te geven gaat het om het volgende:
Ik doe modelfotografie als hobby zonder daar geld voor te krijgen. Voor mij en het model zijn altijd de auteur en portrechten van toepassing. Die wetgeving ken ik behoorlijk goed. Ik werk zowel met volwassenen als kinderen die voor mij model staan. Minderjarigen worden altijd bijgestaan en begeleid door 1 van de ouder dus alles is netjes geregeld. Nog nooit problemen gehad tot deze week....

Bij ons in de fotografiewereld bestaat een soort contract dat wij TFP noemen. Ook gekend als TFCD.
Het is een overeenkomst waarbij fotograaf en model gratis samenwerken om leuke foto´s te maken die dan vrij gebruikt mogen worden door beide partijen in hun portfolio, exposities en niet commercieele publicaties alsook in private kring. Verkoop van de foto´s is niet toegestaan nog door model nog door fotograaf maar dat terzijde.

En nu het probleem:

Ik kom overeen met een mama om de kleine op de foto te zetten. Met de mama kom ik mondeling overeen dat we TFP werken.
De mama is zelf fotomodel en kent de TFP voorwaarden en contractvorm zeer goed.
Dus ik heb een contract met de mama voor haar kind op foto te zetten en ik zet volgens de TFP voorwaarden een 2 tal van die foto´s in mijn online portfolio. De mama doet hetzelfde wat geen probleem is.

En nu komt het... De papa waarvan ze gescheiden is moet daar allemaal niet van weten en gaat dwars liggen en stelt dat het contact ongeldig is zonder zijn tussenkomst. Dat doet hij om te pesten natuurlijk want al zeg ik het zelf, de foto´s waren zeer geslaagd.

Dus rest de vraag: Is het contract met een minderjarige in het kader van een echtscheiding geldig als maar 1 van de ouders het contract afsluit?
Maar het zou ook leuk zijn om te weten of dit strikt wettelijk ook nodig is dat de 2 ouders tekenen bij een normaal huwelijk.

Ik kan mij niet voorstellen dat voor elke overeenkomst waarbij de minderjarige betrokken is, beide ouders moeten tekenen.
Dat lijkt mij een zeer onwerkbare situatie.

Hoe zit dat strikt wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 31 aug 2017 21:20

Vermits het gaat over een minderjarig kind waar beide ouders samen het ouderlijk gezag over uitoefenen, kan en màg de vader verbieden dat er foto's genomen worden van zijn kind die gepubliceerd worden.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 31 aug 2017 21:39

Wat staat er juist in het vonnis?

Reclame

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2017 21:57

Voor zover ik weet is er nog steeds geen vonnis en de scheiding dus nog niet uitgesproken.
Ik zal daar even navraag over doen en kom er dan op terug....

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2017 21:09

Een kleine update:
Ik heb het vonnis kunnen inkijken.
Bij vonnis is uitgesproken dat de scheiding definitief is en dat er een notaris aangesteld is om de boedel te verdelen.
Wat betreft de kinderen is in het vonnis geen enkele lijn geschreven.

Dus ik veronderstel dat hij nog steeds alle ouderlijke rechten heeft net zoals het huwelijk niet ontbonden zou zijn.

Kom ik terug op de algemene vraag:

Is een contract met een minderjarige geldig als maar 1 van de ouders het contract ondertekend?

Want daar lijkt het mij op neer te komen.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 01 sep 2017 22:13

Het is ingewikkelder dan dat, je kan wel een contract hebben getekend met de ene ouder dat er foto's genomen kunnen/mogen worden, maar de vader kan zich verzetten tegen openbare publicatie er van. Dat is als vader zijn ouderlijk recht om de persoonlijke integriteit van zijn kind te bewaren. Wat daar de onderliggende redenen ook van mogen zijn, als hij vindt dat er van zijn kind geen foto's gepubliceerd mogen worden, dan is dat zo. Als kinderen kinderarbeid verrichten: bijvoorbeeld meespelen in een spotje, een Tv-programma (want ook daar moeten rechten voor worden geklaard) of een film, dan zullen de producers er wel voor waken dat beide ouders het contract ondertekenen. Ze wéten dat er anders gedoe van kan komen.

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2017 22:34

Wat dat betreft ga ik eens rondhoren bij de mama´s van kindmodellen die al in tv reklames geweest zijn en zo.

Ik kan mij niet voorstellen dat 2 ouders aanwezig moeten zijn en tekenen om bv een kind in te schrijven in school. En zo kan ik nog tientallen andere situaties bedenken waarbij een contract gesloten wordt met een minderjarige maar waarbij maar 1 van de ouders tekent.

Ik herinner mij trouwens een incident dat mijn huidige vriendin had met haar toenmalige ex. Hij was naar een bank gestapt en kon daar op zijn eentje een bankrekening openen op naam van de toenmalig minderjarige zoon met hem als volmachthouder. Geen vuiltje aan de lucht volgens de bank. Die man haalde zelfs het geld van die jongen zijn spaarrekening om er alcohol mee te kopen. En mijn vriendin (zijn vrouw op dat moment) wist van niets en heeft nooit moeten tekenen.
Dus ik ben er niet zo zeker van wat u zegt of dat ook de wet is. Het is misschien uw buikgevoel.

Volgens uw stelling zijn die contracten dan allemaal ongeldig bij wet? Lijkt mij zo onwaarschijnlijk. Maar ik ga eens navragen links en rechts want ik zou graag weten hoe dat wettelijk zit. Liefst met artikelvermelding uit het wetboek.

Wat betreft de openbare publicaties van de foto´s gaat dit ook maar over een contract. En een contract is geldig zolang die niet buiten handel is.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 01 sep 2017 22:37

Lijkt me raad een echtscheiding waar kinderen in betrokken zijn en dus blijkbaar geen tussenkomst van parket..
Normaal moet er een regeling in het vonnis staan.
Los van dat ouders hebben steeds gezags co-ouderschap dus beide ouders dienen akkoord te gaan ... maar net zoals bij gehuwden bij dispuut tussen ouders ==> familierechtbank.

Het is niet omdat scholen dat toestaan dat het wettelijk is .... in principe moeten beide ouders tekenen ook bij inschrijving in een school.
Trouwens er zijn omzendbrieven voor de scholen die duidelijk stellen dat beide ouders dienen akkoord te gaan.


Hier eens lezen
vanaf art 371 e.v.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 sep 2017 02:17

Het is me nu wat duidelijker geworden met die artikels te lezen. Bedankt voor deze bijdrage Franciscus want daar was ik naar op zoek.
Blijkt dat we allemaal een beetje gelijk hebben.

Zoals ik de wet lees....
Ouders mogen dus alleen een contract aangaan met de aanname dat ze de instemming hebben van de andere ouder. Ze kunnen dus alleen tekenen en het contract is ook geldig.
Echter als de andere ouder bezwaar heeft tegen het contract kan die dit voorleggen aan de familierechtbank die het contract dan kan verbreken.

Ik heb ook wat navraag gedaan links en rechts bij gescheiden ouders en in de praktijk komt het er op neer dat 1 van de ouders een kind gaat inschrijven op school.
Ik wacht nu nog even de reacties af van de mama´s die hun kinderen inzetten voor professionele producties om te horen hoe het er daar aan toe gaat.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 06 sep 2017 18:42

Je vraagt je informatie wel op bij de minst professionele kant van de partijen...Scholen zullen je uitleggen (althans toch de scholen die de inschrijvingen organiseren volgens de regels van het Ministerie) dat inschrijvingsformulieren meegegeven worden met 1 ouder, maar dat de andere ouder (die niet aanwezig is) ook deze papieren moet tekenen voor goedkeuring. Dan pas is een inschrijving op een school bevestigd en geldig. In TV-film en reclameproductie nét hetzelfde. Professionele filmhuizen laten een contract altijd in 2voud tekenen door beide ouders, die moeten daarom niet samen aanwezig zijn, die papieren worden meegegeven. Dat er ijdele mama's zijn die stiekem hun lievelingen inschrijven op wedstrijden, tournages of fotoshoots, (met een krabbel "in opdracht" zal wel. Maar het is de werkgever die behoorlijk in de nesten kan komen. Ook eens de wetgeving voor de kinderarbeid nakijken.Want daar zijn nogal wat regels aan verbonden. Enfin dat zou u in feite moeten weten....

Xavier678
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2017 20:01

Ik heb ondertussen gesproken met meerdere ouders die hun kinderen opdrachten laten doen voor professionele opdrachten en dit zijn niet van de minste multinationals waarvoor ze als model fungeren in reklamespots. De mama´s beweren dat ze alleen tekenen en dat dit geen problemen met zich meebrengt. Ik heb ook meerdere gescheiden ouders het probleem van bv de inschrijving in een school voorgelegd en ze zeggen allen dat zich ook daar geen probleem stelt als ze hun kind inschrijven met 1 handtekening.

Verder heb ik het probleem even aangekaart bij het advocatenkantoor die zaken voor mij ter harte neemt. En zij stellen ook dat 1 handtekening in de praktijk voldoende is daar er een verondersteld goedkeuren is van de andere ouder. Doch zeggen ze er wel bij dat dit strikt wettelijk wel degelijk een probleem kan vormen indien 1 van de ouders echt gaat volharden en daar een rechtszaak van wil maken. Zoals reeds aangegeven door Fransicus is dit duidelijk gestipuleerd in artikels 371 en verder.

Dus ja, strikt genomen heb je gelijk echter in de praktijk komt het niet voor.

Wat mijzelf betreft ben ik aan het nadenken hoe ik dit een menselijke en praktisch haalbare invulling kan geven. Dat zal waarschijnlijk ergens iets inhouden dat ik de beide ouders apart een e-mail zal sturen VOOR de shoot plaats vind en dat ze onafhankelijk het zullen moeten ondertekenen zodat later geen discussie meer mogelijk is.

Toch iedereen bedankt om mij tot deze inzichten te brengen. Nu is het voor mij een kwestie van dit mooi vorm te geven zodat dit soepel gaat.

Wat betreft de wet op kinderarbeid heb je ook een punt en moet ik mij daar eens in verdiepen. Iemand een hint waar ik het moet vinden in de wetgeving?

Terug naar “Echtscheiding”