controle van domicilie

archipel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

controle van domicilie

#1 , 30 aug 2017 19:36

ik heb een vraag over feitelijk samenwonen:
mijn vriendin en ik zijn 4 jaar samen. Beide hebben een eigen woning met elk zijn domicilie. Zij heeft 2 kinderen (kotstudenten), krijgt alimentatie van haar ex voor beide kinderen. Mijn woning was ongeschikt om feitelijk samen te wonen : renovatie was nodig. De renovatiewerken zijn quasi voltooid. We willen graag beide in mijn woning gaan wonen: eerst tijdelijk (aanpassing voor mijn vriendin en haar 2 kinderen = nieuwe woonomgeving, nieuwe buurt.... aanpassingstijd is nodig). We willen deze aanpassingstijd hebben: dwz domicilie van haar blijft in haar eigen woning voorlopig (eerste 1/2 jaar). We werken beide voltijds in bediendenstatuut.

Doch er stelt zich een ander probleem: mijn ex-vrouw moet haar deel van de woning nog ontvangen (EOT 2008: waarin melding staat: indien ik hertrouw of wettelijk samenwoon met een andere vrouw in mijn eigen woning, zal ik onmiddellijk haar deel van de woning moeten uitbetalen, met uiterste betaaldatum zijnde 10 december 2018.) Mijn kinderen (3) spreken me over dit achterstallig geld ... nogal eisend, dwingend...

Kan ik met mijn vriendin voorlopig feitelijk samenwonen in mijn woning ... zonder mijn ex direct te moeten uitbetalen? Mijn ex kent de kneepjes van het vak (20 jaar ervaring in advokatenkantoor), en ze schuwt geen trukken....Kan ze optreden als "klik" lijn? en zo de controleur op ons sturen ... waardoor ze haar geld in spoed kan eisen? bvb deurwaarder sturen en woonst leeghalen om geld op te eisen?
Hoe pak ik dit best aan: voorbereiding treffen? Niet feitelijk samenwonen in mijn woning en nog 1 jaar wachten? ... momenteel heb ik het geld niet, ik heb dit geld wel volgende zomer (2018).
graag advies ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 31 aug 2017 12:25

Onder voorbehoud. De overeenkomst is om uiterlijk eind 2018 te betalen of vroeger als je trouwt/wettelijk samenwoont. Midden 2018 kan je betalen. Je voldoet dus aan je EOT zelfs als je feitelijk samenwoont (incluis haar domicilie op uw adres). Wel natuurlijk niet naar t gemeentehuis gaan voor wettelijk samenwonen voor midden 2018.

Zelf zou k - alhoewel de domiciliefraudeurhaters alhier luid zullen protesteren - haar domicilie op haar woning laten staan tot de woning herbestemd is (verhuur/verkoop)

Uw dreigende kinderen hebben hier niets mee te maken. Dus gewoon negeren en eventueel "terechtwijzen"

PS. k Vind het wel een rare EOT maar daar zal wel een reden voor geweest zijn die in t kader van je vraag irrelevant is (bv uitbetaling groepsverzekering midden 2018 om je ex uit te kopen). Laat je ex eventueel al weten dat je hoedanook midden volgend jaar x€ uitbetaald.

archipel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2017 17:13

PS. k Vind het wel een rare EOT maar daar zal wel een reden voor geweest zijn die in t kader van je vraag irrelevant is (bv uitbetaling groepsverzekering midden 2018 om je ex uit te kopen). Laat je ex eventueel al weten dat je hoedanook midden volgend jaar x€ uitbetaald.

... bij scheiding werd door mijn ex bij de notaris gevraagd om het huis te behouden (dan kon ik dit huis blijven behouden: financieel kon ik toen niet kopen), dus stelde zij zelf voor bij de notaris om het resterende bedrag dat haar toebehoort terug te betalen met een tijdslimiet tot 10 jaar na de scheiding, tenzij ik zou hertrouwen of wettelijk samenwonen.... Deze EOT werd door haar zo opgesteld, en ik ging akkoord. (zo kon ik blijven wonen met 2 kinderen) Immers zij had me na 30 j huwelijk verlaten voor een andere man. Ik ken mijn vriendin nu 4 jaar, en onze relatie zit goed: mijn ex stalkt me momenteel heel vaak rond deze geldkwestie... woont samen met een politicus ... dus we moeten echt wel opletten wat we doen.

Mijn vriendin stelt zelf voor om te verhuizen naar mijn woning, maar haar domicilie op haar woning te laten staan. Haar 2 kinderen kunnen mee verhuizen: renovatie is rond. Mijn ex heeft dit vernomen, en ... voelt geld komen ... ze zal er alles aan doen om tot die betaling te forceren... dus hoorde ik dat je zelfs bij feitelijke samenwoning soms gedwongen kan worden om wettelijk samen te wonen (bezoek van controleur tot in de badkamer, slaapkamer, parkeren van de auto voor de deur... enz... met overmaking aan FOD ... enfin ... ik zou dit heel straf vinden moest dit gebeuren, maarja... je weet maar nooit...

mijn groepsverzekering werd in 2015 uitbetaald: mijn ex stond plots aan mijn woning om haar deel op te eisen: ze was op de hoogte nog voor mij...ze rook geld en stond er met veel toeters en bellen. Toppunt vond ik: bij herziening van mijn hypoth lening, wist ze blijkbaar alle details over deze herziening van lening? Deze herziening gebruikte ik om de renovatie uit te voeren. Ik stelde me de vraag hoe ze kon te weten komen dat ik een herziening aangevraagd had en het bedrag kende?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 31 aug 2017 18:07

Controleur ...meestal de politie die vaststelt dat uw vriendin haar belangen heeft in uw woning.
Ook andere diensten tot bepaalde ambtenaren dienst bevolking tot Fod BIZA kunnen dat komen vaststellen.
Wettelijk samenwonen is via contract bij notaris en een verklaring door beide partijen bij gemeente bij mijn weten kan dat niet afgedwongen worden.
Maar feitelijk samenwonen kan wel bewezen worden na 5 uur 's morgens en voor 21 u 's avonds.

Is er alimentatie te betalen voor de twee kinderen ..
Die kunnen gezien uw uitspraken toch perfect alles doorbrieven aan hun moeder

Maar ik betwijfel of er een wet is die u kan verplichten wettelijk samen te wonen.

archipel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2017 19:39

"Is er alimentatie te betalen voor de twee kinderen ..
Die kunnen gezien uw uitspraken toch perfect alles doorbrieven aan hun moeder"

mijn kinderen (3) zijn volwassen en wonen sinds 2013 niet meer bij mij (als ouder). Er is geen alimentatie voor mijn kinderen: trouwens ze verbleven bij mij na de scheiding: ze hebben zelf de woning verlaten met hun lief. Ik heb 10 jaar alleen gewoond ... tot ik 4 j geleden mijn vriendin leerde kennen: mijn kinderen hebben me sindsdien in de steek gelaten... zijn niet akkoord met mijn relatie... jammer genoeg...

Mijn vriendin krijgt alimentatie voor haar beide kinderen (23j + 21j): beide kotstudenten met universitaire studies. Verandert de alimentatie voor haar kinderen als ze "wettelijk" bij mij woont of met me trouwt?

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 31 aug 2017 20:37

Uw ex heeft recht op wat overeengekomen werd. Geef haar dat (midden volgend jaar)

Terug naar “Echtscheiding”