Vraag i.v.m. EOT en regelingsakte kind

Nicolas2020
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Vraag i.v.m. EOT en regelingsakte kind

#1 , 30 aug 2017 10:12

Beste allemaal

Ik had het nooit gedacht, maar mijn vrouw heeft besloten te willen scheiden. Ons zoontje zal bij het afronden (we schatten hiervoor 6 - 7 maanden de tijd) anderhalf jaar oud zijn, erg jong dus.

Het rare van heel de zaak is dat mijn vrouw en ik nog ontzettend goed overeenkomen. We zien mekaar nog graag, maar haar gevoel is 'op'. Elke avond praten en lachen we nog alsof er niks aan de hand is. Allemaal heel :? :? ... .

Wat we voorop stellen is ons zoontje, alles willen we voor hem zo goed mogelijk regelen. Er is geen sprake van advocaten. We hebben samen al een inboedel opgesteld met de belangrijkste zaken, het huis wordt verkocht, en we hebben een regeling voor ons zoontje op papier. We kiezen voor bilocatie, maar geen strikte week-week regeling - dat is praktisch moeilijk (vrouw werkt op zaterdag bijvoorbeeld) en een bevriend psycholoog heeft ons gezegd dat jonge kindjes best niet te lang van één ouder gescheiden zijn. Die week-week regelingen werken pas als kindjes wat ouder zijn volgens haar.

Dus het wordt eerder 2 - 2 - 1 - 1 - 2-verblijf enzovoort ... . In de vakanties geldt er een andere regeling omdat ik in het onderwijs sta.

Zij gaat een huisje huren, ik verblijf enkele maanden bij familie (met een kamertje voor mijn zoontje) en zou zo snel mogelijk een appartementje willen kopen.

Geen problemen, geen discussies, eigenlijk een 'droom'-scheiding als ik sommige verhalen hier lees ... :shock:

We laten alles vastleggen bij de notaris, geen 'bemiddelaars' voor ons. Alles staat al netjes op papier. Ook over het fiscale komen we 100% overeen. Geen alimentatie, maar ik draag wel 55% van de kosten van ons zoontje, zij 45% (heb ik berekend aan de hand van onze lonen), behalve natuurlijk de standaard kosten van verwarming, elektriciteit, ... . Alles hebben we netjes uitgeschreven, en het was MIJN voorstel om meer bij te dragen omdat ik een KLEIN beetje meer verdien dan haar.
We zouden gaan voor een kindrekening. Ook hier hebben we netjes op papier gezet wat daarvan af mag, wanneer de andere ouder eerst moet geïnformeerd worden en wat niet van de kindrekening gaat.

Nu stellen we ons de vraag, als we beiden in alles overeenkomen (en het kind in alles voorop staat), zal een rechtbank onze overeenkomst dan bekrachtigen, of kan die rechter plots moeilijk gaan doen?!

Bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2017 10:55

Waarom zou de rechter moeilijk doen? Is er iets in de overeenkomst die onredelijk is of lijkt dat er één van beiden wordt benadeeld?
Indien niet, dan zal jullie akkoord bekrachtigd worden.

Geen zorgen maken, zoals je zelf zegt: het is eerder uitzonderlijk dat jullie in dergelijke omstandigheden afspraken kunnen maken. Vooral voor jullie zoontje zal dat al positief uitmonden.

Frankie02
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2017 12:56

ben ook gescheiden met een eot en zolang jullie beiden die goedkeuren en dit ook bevestigen tijdens de zitting zal de rechter dit goedkeuren.

Reclame

Nicolas2020
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2017 19:53

Beste

Excuses voor de late reactie - hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Terug naar “Echtscheiding”