Is ongewenste omgang, afdwingbaar bij wet?

Aldo1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is ongewenste omgang, afdwingbaar bij wet?

#1 , 29 aug 2017 14:16

Beste,

ik zit met volgende delicate situatie.

Destijds is vanuit een 1nightstand gerechtelijk vastgesteld dat ik de biologisch vader ben.
De moeder vond toen dat dit een absolute noodzaak was, ondanks dat ze geen relatie wilde opbouwen.
Nu 10 jaar later heb ik een gezin maar wil de moeder eisen dat ik omgang maak met het kind. (let er is 10jaar geen contact geweest)

Kan zij, bij rechterlijk besluit, mij verplichten met het kind om te gaan? (in het belang van het kind veronderstel ik)
Zo ja, heb ik een kans dit tegen te gaan om mijn kinderen te beschermen?
(Ik kan me voorstellen dat het niet ten voordele van mijn kinderen is als ze hun papa moeten delen met een ander kind.)

alvast dank voor uw reacties en input

A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 29 aug 2017 18:51

neen, omgangsplicht bestaat niet; Omgangsrecht wel, en daar kan je dus voor kiezen dat je er geen gebruik van wil maken. Onderhoudsplicht daarentegen is wel een plicht, als de andere ouder er op staat. Meldt aan de andere ouder dat ze zich terdege bij een onpartijdige juridisch deskundige laat informeren over het omgangsrecht, want ze zou van een heel kale (en dure) reis onverrichterzake terugkomen als ze dit voor de rechtbank aanhangig zou maken.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 29 aug 2017 19:47

Dus alimentatie is wel mogelijk met terugwerkende kracht van 5 jaar.

Reclame

Aldo1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2017 00:38

hmm, dank je. Ik zie de bui al hangen : "omgang" vs "alimentatie betalen al dan niet achterstallig".
En daar ga ik niets kunnen aan doen denk ik of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Echtscheiding”