Verdelen goederen, woonst en dieren na einde relatie

ikkebenjens
Topic Starter
Berichten: 8

Verdelen goederen, woonst en dieren na einde relatie

#1 , 29 aug 2017 13:05

Hallo,

Ik zal mijn verhaal zo kort mogelijk te houden.

Momenteel ben ik nog in een relatie, wij zijn niet getrouwd, noch wettelijk samenwonend.
Maar dit is niet meer van lange duur, ik dacht om dit weekend mijn spullen in te pakken en te vertrekken.

Het eerste probleem is dat wij in januari 2016 samen een woonst hebben gekocht en hiervoor ook natuurlijk een lening aangegaan.

Mijn toekomstige ex wilt deze woning niet verkopen, dat weet ik, ze woont er te graag. Voor mij geen probleem, zo lang er bijvoorbeeld na een jaar toch een oplossing is. De vraag is nu eigenlijk: kan ik huur eisen als ik er niet meer woon?

Ik heb ook altijd alle rekeningen op mij genomen, omdat ik meer dan haar verdien wou ik dit op mij nemen.
(Mazout, elektriciteit, tv en internet, ...)
Is dit allemaal verloren geld of kan ik hier ook een deel van eisen?

Nu de laatste en zeker een heel belangrijke.
Ze wou met een cattery beginnen, en in de afgelopen 2jaar heb ik er voor ongeveer €10'000 in gestoken.
Het nadeel is dan er niets voor is afgesproken en echt bewijs heb ik hier niet van.
Het enige dat ik heb is een facebook gesprek tussen ons waar ze het totaalbedrag vermeld en dat ze dit wil teruggeven als het moet.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen zeggen en doen.
Maar is zo'n facebook gesprek genoeg bewijs om ervoor te zorgen dat ze mij terugbetaald?

De cattery heeft natuurlijk ook geld opgebracht, heb ik hier ook recht op een deel?

Ik wou eigelijk zowizo nog bij een advocaat langs te gaan voor raad, tenzij ik hier goed word geholpen.

Ps. Ik wil zo veel mogelijk beschaafd te laten verlopen, dus via een advocaat wil ik enkel als laatste optie.

Alvast bedankt voor de goede raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 29 aug 2017 13:17

Als je niet via advokaten / rechtbank / ... wil passeren, zal je - net als je toekomstige ex - water bij de wijn moeten willen doen, en redelijk zijn.

wat betreft de reeds betaalde kosten, denk ik dat het moeilijk wordt om hier iets terug te krijgen, en past m.i. niet echt in het "water bij de wijn doen" die ik hierboven vermeldde. Door die kosten te laten voor wat ze zijn, creeer je mss wat goodwill voor de rest.

Wat de woning betreft: laat haar uitzoeken of het voor haar mogelijk is om de woonst (en dus ook de lening) over te nemen. In de tussentijd zou u kunnen voorstellen dat u niet langer kosten voor het huis betaalt, maar wel de helft van de kapitaalsaflossingen betaalt (na te kijken op de aflossingtabel die de bank u bezorgde). Na verkoop van het huis (aan je ex, of aan iemand anders) is dat geld toch terug van / voor jou.

wat de 10.000€ betreft: als ze zelf (op facebook) zei dat ze dit wil teruggeven als het moet, ga er dan (voorlopig) maar van uit dat ze dit ook zal doen. Of dit als voldoende bewijs geldt, wordt pas van belang als ze terugbetaling weigert en je vooralsnog naar de rechtbank trekt.

Als je het echt beschaafd wil laten verlopen, zal je moeten proberen met je ex zo redelijk mogelijk te onderhandelen. Ik heb de indruk dat je toekomstige ex nog niet eens op de hoogte is van wat er zou kunnen gebeuren, dus zal je daar zeker eerst iets moeten aan doen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ikkebenjens
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 30 aug 2017 12:12

Bedankt voor de reactie.

Er is dus niet veel wat ik op het moment kan doen dat mijn situatie beter zal maken.

Met haar op voorhand spreken heeft geen zin, het is veiliger zo, een drama wil ik voorkomen.
Maar ik denk wel dat ze beseft dat het einde in zicht is.

Hopelijk gaat alles goed verlopen.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 30 aug 2017 14:48

als je van plan bent om te verhuizen en het woongenot volledig te laten aan je partner, geldt ook een dervingsvergoeding. Immers: je betaalt mee af voor een eigen woning die je samen bezit, maar je hebt er het genot niet van. dus een correcte afspraak is als volgt: de energiefacturen worden betaald door de partner want ze woont er ook. De verzekering en belastingen voor het gebouw betaal je samen. (niet de inboedelverzekering als je er niet meer gedomicilieerd bent. ) en dan moet je bekijken hoeveel de helft van de huurwaarde zou bedragen voor deze woning. dit bedrag daar zou je maandelijks recht op hebben als je geen gebruik maakt van de woning. Maar er is dus ook nog de afbetaling van de woning die je samen zou moeten betalen. In de meeste gevallen komt het er op neer dart de helft van de huurwaarde overenstemt met de helft van de maandelijksqe afbetalingssom. dus als je er niet meer woont, zou je partner voorlopig zelf de afbetalingen moeten financieren. Zo snel mogelijk laten inkopen door je partner, of verkopen is dan wel aangewezen. Bij (voorlopige) verdeling(smaatregelen) van feitelijk samenwonenden wordt meestal deze formule toegepast.

Terug naar “Echtscheiding”