Buitenlands huwelijk ontbinden

Edinab
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buitenlands huwelijk ontbinden

#1 , 18 aug 2017 16:56

Hallo,

Ik ben belg en ben in 2010 in sierra leone voor de wet getrouwd met een man van daar.
Ik ben ondertussen 6 jaar woonachtig in marokko, graag zou ik scheiden.
Mijn huwelijks certificaat is herkent door de ambassade van belgie hier in marokko.
Maar mijn man is ondertussen al een jaar terug in Sierra leone.
Hoe pak ik zo'n scheiding aan? Kan dit met een marokkaanse advocaat? En wat als mijn man niet meewerkt?
wat zijn de beste opties om van hem te scheiden?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 18 aug 2017 18:57

Het belangrijkste internationale instrument is de conventie van Den Haag uit 1970 (Convention on the Recognition of Divorces and Legal Separations). Op EU niveau volgt de Brussel II-verordening de lijnen daarvan voor wat betreft de bevoegdheidsverdeling tussen lidstaten. Een probleem: Marokko heeft de conventie bij mijn weten niet geratificeerd, Sierra Leone ook niet. Let wel, vermoedelijk zal men in nationale wetgeving iets analoogs hebben maar daarvoor dient u bij een lokaal advocaat informatie in te winnen.

Voor wat betreft de toepassing door BE rechters zijn de grote lijnen vastgelegd in het wetboek internationaal privaatrecht. Er is een grote kans dat voor de bepaling van de jurisdictie Marokko een gelijkaardige cascade volgt (toepasbaarheid van een voorgaande regel sluit de volgende uit) maar dat dient u ter plaatse na te kijken. Prijs u gelukkig dat u niet op de Filippijnen woont (geen echtscheiding mogelijk).

Art. 55

§ 1. De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed worden beheerst :
1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben;
2° bij gebreke van gewone verblijfplaats op het grondgebied van een zelfde Staat, door het recht van de Staat op wiens grondgebied de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich bevond wanneer een van hen zijn gewone verblijfplaats heeft op het grondgebied van die Staat bij de instelling van de vordering;
3° bij gebreke van gewone verblijfplaats van één van de echtgenoten op het grondgebied van de Staat waar zich de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats bevond, door het recht van de Staat waarvan ieder van de echtgenoten de nationaliteit heeft bij de instelling van de vordering;
4° in de andere gevallen, door het Belgisch recht.
§ 2. De echtgenoten kunnen evenwel kiezen welk recht op de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed toepasselijk is.
Zij kunnen slechts een van de volgende rechtsstelsels aanwijzen :
1° het recht van de Staat waarvan zij beiden bij de instelling van de vordering de nationaliteit hebben;
2° het Belgisch recht.
De keuze moet bij de eerste verschijning worden uitgedrukt.
§ 3. De toepassing van het door § 1 aangewezen recht wordt uitgesloten voorzover dat recht de instelling van de echtscheiding niet kent. In dat geval wordt het recht toegepast dat is aangewezen op grond van het criterium dat op subsidiaire wijze in § 1 is vastgesteld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”