Co ouderschap

Mama2010
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Co ouderschap

#1 , 14 aug 2017 07:55

Over 2 jaar zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan.. we besloten samen voor co-ouderschap. Week om week. Nu blijkt maar meer en meer dat dit niet de juiste beslissing was. Hij heeft nooit tijd voor zijn kind. Hij heeft het veel te druk met zijn werk en maakt geen tijd voor zijn zoon met als gevolg dat zijn moeder alles met hem doet. Onze zoon slaapt elke dag, eet elke dag bij zijn moeder. Zij doet hem naar school en gaat hem halen. Onze zoon mag ook geen voetbal meer doen omdat hij daar geen tijd voor heeft en zijn mama hiervoor niet in de kou wil staan. Ik zou nu graag een andere regeling willen. Omdat ook zijn schoolresultaten hieronder lijden wil ik graag dat hij in de week bij mij is en om de 2 weken een weekend bij zijn papa. Is dit mogelijk, hoe begin ik hieraan?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 14 aug 2017 09:43

Hiervoor zal je een zaak moeten aanvatten bij de familierechtbank en een advocaat nemen. Weet dat rechters standaard gelijk verdeeld verblijfsco-ouderschap toekennen als één van de ouders dat wenst. (co-ouderschap is het gedeelde ouderlijke gezag dat iedereen sowieso heeft) Vermits jullie al een tijd verblijfsco-ouderschap toepassen, zal je al met zeer grondige én bewijsbare argumenten moet kunnen bewijzen dat deze verblijfsregeling nadelig is voor jullie kind. Vergeet niet dat een advocaat betaald wordt voor zijn diensten (dat zal behoorlijk wat kosten) en als je vraagt ik wil af van deze verblijfsregeling zal hij/zij dat proberen doen. Of dat ook lukt is geen garantie en de advocaat zal je ook niet vooraf afraden om het te doen. Even je argumenten op een rijtje: dat de zoon minder goede schoolresultaten heeft is niet aantoonbaar te bewijzen door de verblijfsregeling; Geen enkele pedagoog of psycholoog zal dat schriftelijk willen/kunnen verklaren. Dat je zoon niet naar de voetbal kan is absoluut niet OK, maar daar zijn andere oplossingen voor dan een hele verblijfsregeling om te gooien. Dat de vader veel werkt en zijn kind vaak toevertrouwt aan zijn moeder is volstrekt toelaatbaar of dat leuk is, is natuurlijk een andere zaak) en géén indicatie om een verblijfsregeling om te gooien. Strikt genomen organiseert elk gezin zelf zijn reilen en zeilen en brengt zo'n regeling geen schade toe aan het kind. Om het even anders te stellen: stel dat je overlijdt, dan zou de vader zijn kind alleen opvoeden en wellicht ook op de hulp van zijn familie moeten rekenen voor de opvang. Dus neen: het zijn geen harde feiten. Een advocaat zal dus moeten proberen met alle andere mogelijke beschikbare argumenten de verblijfsregeling te laten wijzigen: En dat is met de gekende vuile-was-methode. Hij of zij zal moeten zoeken naar details waarmee de zogezegde onkunde van de vader moet aangetoond worden. Wat is daar het effect van? Dat de advocaat van de vader dat ook zal moeten doen. En jij zal onder de loepe genomen worden. Ouders zijn mensen en mensen maken al eens foutjes. In een zaak om de verblijfsregeling worden foutjes halszaken.... Dat wordt in de tijd uitgesponnen. Intussen kost dat veel geld én energie. Want het wordt echt niet leuk. En dat voor minstens 6 maanden. Vaak tot een jaar. Intussentijd blijft de verblijfsregeling wat ze is. tot er een vonnis is. En dat kan gewoonweg dezelfde regeling blijven (dat heeft u dan minimum 5000 euro gekost) met enkele aandachtspunten voor de vader: bijvoorbeeld op dagen dat er voetbal is, moet hij ervoor zorgen dat de sport uitgeoefend kan worden. en dat kunnen jullie zelf regelen zonder vonnis. De vader zal ook verder groeien in zijn rol als "papamama". Misschien komt er in de toekomst een nieuwe partner waardoor er zich weer een kerngezin vormt. En ga de communicatie aan met de vader. Wellicht kan er veel practisch opgelost worden.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2017 10:45

Je kansen voor de rechtbank lijken inderdaad erg klein. Wat wel steeds kan is in overleg een nieuwe overeenkomst opstellen en nadien door de rechter laten bekrachtigen. Met de hulp van een bemiddelaar is de kans op slagen groter dan een rechtszaak.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”