Rechtbank bevoegd??

rambina
Topic Starter
Berichten: 191
Locatie: Limburg

Rechtbank bevoegd??

#1 , 31 jan 2008 16:10

Mijn vriend heeft een aanvraag bi-locatie lopen.
Op eerste aanleg wilden ze eerst de kinderen horen.
Daar is hij tegen in beroep gegaan
Antwerpen besliste om alles terug te sturen naar 1ste aanleg en alsnog de kinderen te horen.
Dit is ondertussen gebeurd en de kinderen 12 en 15 willen week/week.
TP is ook akkoord maar wil alles via de rechtbank doen en weigert aan tafel te zitten..
Dus vraagt de advocaat om de zaak op de rol te zetten om een zitting.
Blijkt dat 1ste aanleg nu twijfelt of ze wel dan niet bevoegd zijn??

Wie kan dit even uitleggen???
justice will be done

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2008 16:29

Het probleem ligt misschien in:
Ger. W.
Art. 1068. Hoger beroep tegen een eindvonnis of tegen een vonnis alvorens recht te doen maakt het geschil zelf aanhangig bij de rechter in hoger beroep.
Deze verwijst de zaak alleen dan naar de eerste rechter, indien hij, zelfs gedeeltelijk, een in het aangevochten vonnis bevolen onderzoeksmaatregel bevestigt.

Wanneer de rechter in beroep een onderzoeksmaatregel, bevolen door de eerste rechter, bevestigt, verwijst hij de zaak terug naar de eerste rechter en moet die uitspraak doen nadat de onderzoeksmaatregel is uitgevoerd.

scorpioen

rambina
Topic Starter
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#3 , 31 jan 2008 18:24

Dat is het juist. Het ligt op eerste aanleg, de kinderen zijn gehoord. Dus dat wat het Hof van beroep heeft beslist is nu uitgevoerd.

De kinderen hebben gezegd beide week/week regeling te willen. Tp is akkoord maar om één of andere duistere reden zetten ze dat niet op papier.
Dus het verslag van de jeugdrechter ligt op eerste aanleg.
Onze advocaat heeft besluiten ingediend en heeft aan de griffie gevraagd om de zaak op de rol te zetten.

Dan zou er, dacht ik toch, geen probleem moeten zijn..

Tis toch niet te geloven hé.. Alleen omdat je 'moeder' bent kun je een loopje nemen met de wet.. Allé, van een moeder wordt gedacht dat ze altijd de waarheid spreken. Wanneer gaan het gerecht eens beseffen dat er ook moeders zijn die een vies spelleke spelen en hun kinderen gebruiken om hun ex te raken..

Intussen blijven die kinderen in onzekerheid leven, niemand kan vooruit..
Schoolresultaten gaan naar beneden, en de kinderen worden ouder..
Dit is zo onfair..
justice will be done

Reclame

sharky1
Berichten: 45

#4 , 31 jan 2008 18:37

Rambina, daar haal je me de woorden uit de mond! Je mag zeker zijn dat het als vader frusterend is maar als volwassene kan je dat nog kanaliseren. Het grootste slachtoffer is het kind en dat vind ik pas echt rampzalig. Wat binnen enkele jaren? En je hebt de kans niet meer om volwaardig deel uit te maken van hun opvoeding.
Ik moet lachen met de nieuwe bilocatie-wet. Maar ik blijf strijden want justice will be done!!!

krissie
Berichten: 41
Locatie: kortrijk

#5 , 31 jan 2008 20:22

Dat is het enige wat je kunt zeggen!! Frustrerend ... maar ik ken binnen mijn vriendenkring ook moeders die hetzelfde meemaken... nl ze zien al jaren hun kinderen niet meer door het manipulerend - ziekelijk - gedrag van de vader, die op alle manieren het contact van de kinderen met de moeder verhinderd. Ze denken dat ze hun kinderen graag zien, maar gebruiken ze enkel in hun strijd met zichzelf...zielig toch ......
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#6 , 01 feb 2008 00:49

Heel juist Krissie,

Vaders kunnen ook kinderzielen vernietgen door hen te manipuleren door vijantschappelijk ouderschap te voeren. Het is een ernstige vorm van kindermishandeling! Bij het begin van de ontdekking heeft men erop gewezen dat moeders die zulks gaan overkomen nog erger geisoleerd zullen raken dan de vaders. Deze moeders kunnen (konden) binnen hun eigen kringen nergens heen en krijgen binnen vrouwenbeweging geen steun gelet deze het fenomeen simpelweg ontkenen dat het bestaat.


meer info op de Belgische portaalpagina

Afbeelding http://www.f4j.be/ouderverstoting/index.html

artikel over de misdaad van kinderen manipuleren
>> http://www.f4j.be/ouderverstoting/07021 ... sdaad.html

Dringende en belangrijke informatie voor de rechtbank over PAS of ouderverstoting
http://www.f4j.be/ouderverstoting/infopas.html

RR

rambina
Topic Starter
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#7 , 01 feb 2008 14:52

Mijn vriend belde vanmorgen naar de Griffie. Wat blijkt.
Het dossier lag daar, maar blijkbaar heeft onze advocaat iets verkeerd gedaan.
Ze heeft haar besluiten met de fax gestuurd en het document om een datum voor een zitting aan te vragen had ze ook met de fax gestuurd, zonder dit te tekenen.
Dus als mijn vriend niet gebeld had, dan had dit nog wel eens lang kunnen duren..

Ik begrijp die advocaten niet. Ze worden toch betaald om hun werk te doen.. Er zijn veel mensen die vertrouwen doen op hun advocaat maar als die hun zaken zo oplossen..
Zo kun je wel aan de gang blijven, en intussen zit je maar af te wachten..

Nu heeft hij een boze mail gestuurd naar zijn advocaat, hij heeft ook gebeld. Natuurlijk was ze niet bereikbaar. Hij heeft zijn gedacht eens goed gezegd. Een 10 minuten later telefoon van de bediende, dat ze een andere advocaat erop hebben gezet om die documenten toch nog in orde te maken en om ze nog in Tongeren te krijgen op maandag..
Ik ben benieuwd..
justice will be done

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 01 feb 2008 15:24

Fouten maken kan iedereen.
Iedereen zal wel eens in zijn eigen kunnen zeggen:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!"
"Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld"

Ik begrijp alleszins zeer goed dat door het feit dat je gespannen zit te wachten, je sowieso niet veel verdraagt. Advocaten zijn uiteindelijk ook maar mensen. :D

rambina
Topic Starter
Berichten: 191
Locatie: Limburg

#9 , 01 feb 2008 16:44

Dat is een feit dat zo is..

Wel raar is dat als je eens van je oren maakt dat het opeens allemaal wel kan en dat er opeens in actie geschoten wordt.
We hebben nu al de hele namiddag mails mogen ontvangen van besluiten conclussie enz ivm de zaak..

Dit zijn heel belangrijke dingen, en hier mogen zo min mogelijk fouten gemaakt worden. Als er in zo'n zaken fouten gemaakt worden is dat voor sommige wel heel pijnlijk, emotioneel en dan maar te zwijgen over de financiele kant van de zaak..

We zijn allemaal mensen en ja, iedereen maakt fouten, maar ook wij mogen ze niet laten overheersen..
justice will be done

krissie
Berichten: 41
Locatie: kortrijk

#10 , 01 feb 2008 18:14

Heel juist Krissie,

Vaders kunnen ook kinderzielen vernietgen door hen te manipuleren door vijantschappelijk ouderschap te voeren. Het is een ernstige vorm van kindermishandeling! Bij het begin van de ontdekking heeft men erop gewezen dat moeders die zulks gaan overkomen nog erger geisoleerd zullen raken dan de vaders. Deze moeders kunnen (konden) binnen hun eigen kringen nergens heen en krijgen binnen vrouwenbeweging geen steun gelet deze het fenomeen simpelweg ontkenen dat het bestaat.


meer info op de Belgische portaalpagina

Afbeelding http://www.f4j.be/ouderverstoting/index.html

artikel over de misdaad van kinderen manipuleren
>> http://www.f4j.be/ouderverstoting/07021 ... sdaad.html

Dringende en belangrijke informatie voor de rechtbank over PAS of ouderverstoting
http://www.f4j.be/ouderverstoting/infopas.html

RR
RR,
Het artikel over: de misdaad van kinderen manipuleren: zou iedereen moeten lezen... Als ik het verdriet zie van mijn vriendin die door die vervreemding haar beide kinderen niet meer ziet , de ellende die daardoor veroorzaakt wordt, de pijn , niet te beschrijven gewoon.
In Belgie is er nauwelijks aandacht voor...
Programmering betekent dat een van de ouders zijn ex-partner systematisch als boosdoener afschildert , waardoor het kind zo beinvloed raakt dat het de ' slechte ouder' niet meer wil zien. PAS heeft niks te maken met kinderen die na een ernstige mishandeling hun vader of moeder afwijzen . Het gaat om kinderen die ten onrechte een van hun ouders nog weigeren te bezoeken.
Bestaan er in Belgie zelfhulpgroepen voor ouderverstoting ? Want hoeveel kan een mens dragen......vraag ik mij dan af... Groetjes kris
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

sharky1
Berichten: 45

#11 , 01 feb 2008 20:13

Wees er maar zeker van dat moeders hun kinderen makkelijker geestelijk kunnen 'manipuleren'. Waarom kan een vader die het allerbeste met zijn zoon bedoelt, zo afgewezen worden? Door een rechtbank met intelligente mensen die toch ook iets van psychologie kennen? Waarom worden beide ouders niet gescreend, zonder het kind erbij te betrekken?
Maar we zijn maar gewone mensen die makkelijk uitgemolken worden door allerlei instanties. Maar vergeet niet dat die mensen ook emoties hebben!!
enjoy life

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#12 , 02 feb 2008 01:00

Kinderpsychiater Dr. Jan De Corte
"kinderen zijn afhankelijk, kwetsbaar en invloedbaar. Daardoor zijn ze opvoedbaar, daardoor zijn ze mishandelbaar"
Ik durf daar dus daaruit uit besluiten dat iedere ouder zijn kinderen manipuleert, hen kneed wat men opvoeding noemt.

De definitie van partnergeweld en externe kindermishandeling, van toepassing door politie en justitie is ruim genomen en geeft nu reeds een kader of een houvast om kinderen manipuleren strafbaar te maken.

Het zou een goede zaak zijn om een speciaal op maat geschreven artikel in de strafwet op te nemen dat zich richt tegen deze vorm van kindermishandeling (net zoals bij incest al het geval is). Verder moet dit artikel goed doordacht zijn dat het feitelijk een effectief middel is tegen onwil/manipulatie/loyaliteitsmisbruik.

Het mag in ieder geval het kind niet meer schade toebrengen dan als het artikel niet in de strafwet zou staan. Uiteraard moet het de toetsing van het criteria doorstaan dat men premie dient te geven als ouders samenwerken om er uit te geraken en zou dus het sluitstuk moeten zijn als dit niet het geval is.

In Belgie/Nederland bestaat geen belangengroep ouderverstoting.

Momenteel, maar het zit in prematuur stadium, denk ik aan het oprichten van een feitelijke organisatie of projectgroep "familietop" (Belgie/Nederland) die de allereerste eerste handen en poten zouden moeten geven aan een burgerinitieatief met oog tot het oprichten van een Staten Generaal van de Familie. De allereerste gesprekken met Nederland hierover zijn een feit en zitten nog in een brainstormfase.

Er werd geopperd om in aanloop daarvan een documontaire te maken waar ouderverstoting, alsook mogelijke oplossingen hiervoor aan bod zouden moeten komen. Het zou de zaak ten goede komen als moeders/grootouders die slachtoffer zijn van PAS hier aan bod komen.

RR

Dringende en belangrijke informatie voor de rechtbank over PAS of ouderverstoting (link= http://www.f4j.be/ouderverstoting/infopas.html )
Dit is de meest waardevolste Belgische link omdat Parental Alienation Syndrome of ouderverstotingssyndroom daar adequaat omschreven staat. Deze pagina werd tussen 1 en 31 januari 2008 op de kop 300 keer bezocht. Door en door intriest is het dat op 30/01/2008 ter zitting een discussie met de Turnhoutse jeugdparketmagistraat dhr. Daeleman nog moet gevoerd worden dat "bezoekrecht" niet meer in de wet staat ... nog veel werk aan de winkel dus inzake gelijke kansenbeleid na (echt)scheiding.

Prinsesje
Berichten: 96

#13 , 02 feb 2008 16:06

I k hoop dat jullie niet iedere ouder over dezelfde kam scheren!
Er is nog altijd een kleine percentage kinderen die zelf een mening hebben over de verblijfsregeling en dit wel of niet verandert willen zien. Zeker met oudere kinderen!

Zelf heb ik het 10 jaar volgehouden om onze dochters wens te negeren. Ook de eerste jaren van haar psychische problemen.Zelfs haar psycholoog én haar psychiater zeiden dat onze dochter te onevenwichtig was om dit vol te houden. Deze gesprekken hadden we samen met de ex-man erbij.Pas toen ze bijna 16 was heb ik toegegeven.(ondertussen is ze 16)

Mijn dochter en ik zijn de slechte voor mijn ex en zijn vriendin. Ik heb haar gemanipuleerd en haar goesting gegeven!

Anderszijds, toen onze zoon wist dat we na een lange bemiddeling toch via de rechtbank gingen werken wou hij ook bij mij verblijven,want hij kon zijn zus niet missen. Na lang gepraat te hebben( hij hangt hard aan zijn vader) bleef hij toch bij die beslissing en schreef ook een brief naar de Jeugdrechter!

Ik wist wel dat hij op zijn stappen zou terugkomen.

En inderdaad! Na een weekend vol verwijten en geruzie met vader en vriendin is onze zoon van gedachten veranderd en wou hij toch fifty-fifty.
(Temeer omdat vader en vriendin erop aanstuurde dat onze zoon dan maar volledig bij hun moest komen wonen en dan moest hij geen alimentatie betalen. Maar zoon wou niet,want dan zag hij zijn zus bijna nooit meer).

Gelukkig had mijn advocaat het ook in de besluiten gezet dat 'de moeder twijfelde aan de keuze van de zoon omdat ze eerder dacht dat hij wou weten of hij ook gehoord zou worden moest hij het willen'. En dat was ook effectief zo. Later zei onze zoon tegen mij:" Ik dacht dat ik niet zonder mijn zus kon, maar ik kan ook niet zonder papa. Ik wil wel fifty-fifty blijven doen, maar niet volledig bij papa!Ik heb toegestemd en hem gezegd dat als hij dat beslist en zich erbij goed voelt dat het goed was voor mij! Mààr, hij mocht er geen spelletje van maken, hij moet nu bij zijn beslissing blijven tot zijn meerderjarigheid!

Volgens ex en zijn vriedin:
b] dochter kiest [/b]: mama! Ze is slecht en moeder ook, ze stemt toe en heeft dochter zogezegd gemanipuleerd
! Terwijl dochter moet luisteren naar wat ma en pa zeggen en niet mag kiezen!
Zoon kiest: Toch fifty-fifty: Er is niets meer aan't handje , zoon is de goeie! Al hebben ze liever dat hij dan maar moet kiezen voor bij hen komt wonen en dit ook in hun besluiten hebben opgenomen mét daarbij de reden dan is hij geen alimentatie verschuldigd! ( Moet ik nu ook zeggen dat ze onze zoon gemanipuleerd hebben?) Komaan, dan blijf je bezig en de kinderen zijn er den dupe van!

Ze zijn dan toch beide gehoord door de jeugdrechter, maar we hebben voor onze zoon de zaak laten vallen omdat hij van gedachte is veranderd!

Wie manipuleert nu wie? Wie zonder zonde is werpe de eerste steen,... en toch gooien ze, en niet weinig terwijl het toch duidelijk is dat ik dit niet uit eigen belang doe! Ik heb zelfs aan mijn advocaat gevrààgd of ik wel verplicht was om alimentatie te vragen! De kinderen kwamen met verhalen dat papa zo arm was dat ik hem ging kelderen!!En dat ze bijna geen eten konden kopen, nu met de tweeling er ook nog eens bij ( in totaal nu 4 gezamelijke kinderen!). Mijn advocaat wees erop dat het bij wet verplicht was. Ik had het anders laten vallen, voor de kinderen. Al zal er niet veel alimentatie te rapen zijn mits onze lonen op enkele euro's na gelijk zijn.

Uitgezonderd de rechtzaak, daar zwijgen we over tegen elkaar, loopt de samenwerking heel redelijk!

Ik wil maar zeggen: Niet alle moeders zijn slecht, niet alle vaders zijn slecht, zelfs niet alle stiefmoeders of- vaders. Scheer ze a.u.b.niet allemaal over dezelfde kam, en..iedereen heeft wel ergens iets gelijk in zo'n situaties én iedereen heeft ook egens zélf wat schuld in zulke situaties!
Nobody is perfect!

Groetjes, Prinsesje

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#14 , 02 feb 2008 18:17

Wie manipuleert nu wie?
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen,... en toch gooien ze, en niet weinig
Gooien de advocaten dan niet naar elkaar?

Wie manipuleerd wie? is zeker niet altijd een eenvoudige problematiek maar kan een Gordiaans gelegde knoop zijn...
en..iedereen heeft wel ergens iets gelijk in zo'n situaties én iedereen heeft ook egens zélf wat schuld in zulke situaties!
wie manipuleerd nu wie? (in nieuw samengestelde gezinnen komt daar nog eens een knoop bovenop. goei vraag ... wie manipuleerd wie en denk dat er eerst een salomonsoordeel dient te komen om het juiste antwoord te weten)

In ieder geval krijg je mijn sympatie prinsesje omwille van de som van vele dingen (bijvoorbeeld dat de andere ouder toegang heeft naar de psycholoog wat erg belangrijk is)

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 02 feb 2008 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Prinsesje
Berichten: 96

#15 , 02 feb 2008 18:32

Ja, natuurlijk de advocaten. Wijzelf niet tegen elkaar!
Ik wil niet hetgeen we nog wél samen kunnen niet in gevaar brengen!

Deze week ook samen met ex naar intake voor onze dochter ivm voor een groepssessie.Psycholoog zei dat ze dat nog nooit meegemaakt heeft, ouders in een rechtzaak samen hier, maar geen verwijten naar elkaar toe of geen beschuldigingen tijdens het hele gesprek, heeft geen frustraties ondervonden!
Tja, dan zijn we wel wat trots.

In de rechtbank, tja,...wereldje apart.

Bedankt voor uw sympathie, je weet: 't Is wederzijds!

Groetjes, Prinsesje

Terug naar “Echtscheiding”