Vonnis vermeld niet afstand tussen ouders woonplaats

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Vonnis vermeld niet afstand tussen ouders woonplaats

#1 , 11 aug 2017 09:32

In mei dit jaar hebben wij via de KMS een vonnis kunnen bekomen.
Mijn ex zijn advocaat wilde dat ik binnen een straal van 15 km in mijn ex zijn buurt bleef wonen.
Echter de rechter is hier niet op ingegaan en heeft het ook niet vermeld in het vonnis.
Hoofdverblijf vd kinderen is bij mij de moeder en de regeling is 5 dagen bij vader vd 14 en overige bij moeder.

Als ik zou gaan verhuizen en de kinderen wel naar hun school laat gaan is er dan een beperking qua afstand?
Ik zou de grens over gaan met ze dus in NL gaan wonen.
Kan de vader hier bezwaar tegen hebben ook al staat het niet vermeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 11 aug 2017 11:10

Als je de school van de kinderen niet wijzigt en de afstand naar jouw nieuwe woonplaats is voor zowel de kinderen als de andere ouder werkbaar, dan is er geen echt bezwaar. Als je de omgangsregeling door deze afstand bemoeilijkt wel. Het feit dat ze dus in Nederland zullen wonen is op zich geen probleem. Wat gebeurt er met de kinderbijslag als je in Nederland woont, heb je daar rekening mee gehouden? Ps: wat is KMS?

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2017 12:09

Ps: wat is KMS?
Kamer voor minnelijke schikking

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 11 aug 2017 14:18

Is een onderdeel van de familierechtbank.
kamer minnelijke schikking
familiekamer
jeugdkamer - als het alleen over de kinderen gaat zowel burgerlijke als correctionele zaken aangegeven als MOF (misdrijf omschreven feiten) en VOS (verontrustende opvoeding situaties)

https://justitie.belgium.be/nl/rechterl ... elke_zaken

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2017 17:15

De school zal ik niet wijzigen.En
Ex haalt kinderen op vanuit school nooit vanuit huis dus dat zal geen probleem zijn.
Ex heeft gezegd naar de rechter te gaan als ik ze in nl inschrijf omdat het ontvoering zou zijn.
Maar de regeling komt niet in het gedrang dus of ik nu in nl.of België woon maakt voor geen hem verschil, behalve dat hij geen controle meer heeft over mij ;-)
Kindergeld zal via België blíjven gaan aangezien ik hier werk en deze volledig voor mij is.

Het is wel een afstand elke dag maar ik woon liever bij familie in de buurt dan bij een ex die mijn leven vergalt.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 11 aug 2017 17:47

Voor zover ik dit kan inschatten is dit geen ontvoering want: ex kan op de tijdstippen zoals het vonnis bepaalt over de kinderen beschikken. De omgangsregeling wordt dus gerespecteerd en niet bemoeilijkt of verhinderd. Wat je met "controle" bedoelt, snap ik niet goed, want of je nu 15 km verder woont dan je ex, of 35, maakt niet zoveel uit. Wéét wel dat je, gezien het vonnis is uitgesproken voor de Belgische wet, wel gebonden bent aan de Belgische wetgeving mbt het gezagsco-ouderschap; Het is niet zo omdat je in Nederland gaat wonen je kinderen onder het éénoudergezagsysteem zal vallen wat daar vaak wordt toegepast als het kind bij één ouder gedomicilieerd is.

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 aug 2017 19:39

Hier wil ik even inpikken en volgen, in de hoop dat er nog vele reacties komen van mensen die dit ook hebben meegemaakt.

Ook ik ga 50 km verder wonen en wil de kinderen op,school laten gaan waar ze nu gaan, dichter bij de ex partner.
Ik heb veel voorstellen gemaakt naar de ex partner toe om een nieuwe regeling te maken zodat ik zowel de kinderen kan blijven zien. We hebben een week-week regeling.. ik ga alle voorstellen niet opsommen hier.
Ik ben naar een advocaat gestapt voor juridisch advies, volgens haar gaat de rechtbank deze afstand teveel vinden en zal ik mijn kinderen in de week niet meer kunnen zien. Terwijl ik perfect kan aantonen dat dit met mijn werk regelbaar is.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 16 aug 2017 23:21

Als u naar NL verhuisd en de kinderen staan nu bij uw ex ingeschreven (adres) staan is er wel een probleem natuurlijk.
Indien de kinderen bij u wonen en u verhuisd wordt de NL kinderwetgeving van toepassing en die is toch wel wat anders...als er een vonniswijziging wordt gevraagd.

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2017 10:57

De kinderen staan bij mij ingeschreven en ten laste ex betaald geen alimentatie en heeft ze 5 dagen vd 14 dagen.
Er staat niks in het vonnis vermeld over evt afstand tussen ouders wel dat we samen ouderlijk gezag hebben .....

Roosje987
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2017 11:00

Cruella staat er in jullie vonnis iets vermeld over afstand ? Wij hebben geen week week dat scheelt .
50 km is met de auto ongeveer 30 minuten zoveel is dat toch niet ?

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#11 , 19 aug 2017 10:03

Neen er staat enkel in vermeld dat de kinderen op een snelle en veilige manier op school moeten geraken.

eylis
Berichten: 8842

#12 , 19 aug 2017 10:33

@cruella, wat ik toch ietwat eigenaardig vind om dat zo expliciet omschreven te zien in een vonnis: het is toch evident dat élk kind op een snelle én veilige manier op school moet geraken? Vreemd van de rechter....

cruella
Berichten: 21
Juridisch actief: Ja

#13 , 24 aug 2017 11:38

het was geen beslissing van de rechter, maar overeen gekomen bij bemiddelaar in EOT.
Idd vreemde omschrijving want ge kan niet sneller rijden dan de auto voor u.
Er is geen sprake van afstand van woonst tot school.

Terug naar “Echtscheiding”