problemen bij bezoeksregeling dochter bij de papa

jarno
Topic Starter
Berichten: 14

problemen bij bezoeksregeling dochter bij de papa

#1 , 10 aug 2017 13:20

de papa van mijn dochter en ik zijn al een tijdje gescheiden
mijn dochter is nu 14 en gaat om de 2 weken het weekend en de helft van de vakanties bij de papa op bezoeksregeling.
echter zijn er met de huidige echtgenote en mijn dochter paar problemen.
ze gebruikt mijn dochter als haar slaafje om het zo uit te leggen. ik kan het niet anders bewoorden eigenlijk.
als zijn vrouw in de keuken gaat om iets te halen en komt in de living terug vraagt ze mijn dochter om een koffie te brengen terwijl ze juist in de keuken was, en dat is echt een probleem aan het worden waardoor mijn dochter al een paar keer sprak over weglopen van bij haar papa. de papa gaat akkoord met de handelingen van zijn echtgenote zegt mijn dochter. en ze is bang dat als ze het bespreekt met haar papa dat het alleen nog erger zal worden.

nu is mijn vraag, wat kan ik doen om dit probleem op te lossen? mijn dochter haalt ook al een paar keer aan dat ze niet meer wilt gaan maar ik weet dat dit wettelijk een hoop problemen teweeg kan brengen.

kan ik naar de advocaat of rechtbank gaan om haar te laten horen in deze zaak?

bedankt voor de tips :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 10 aug 2017 14:48

Puberende dochter en stiefmoeders in een omgangsregeling: het is vaak problematisch. Enerzijds is het natuurlijk zo dat je (puberende) dochter haar realiteit vertelt. De vader vertelt zijn realiteit en jij moet er je dan een idee van vormen wat er zich daar werkelijk afspeelt. Niet gemakkelijk. Niet voor jou, niet voor jullie dochter en niet voor de stiefmoeder.

Je zou om te beginnen samen met de vader een gesprek met je dochter kunnen hebben en afspraken maken. Laat haar eerst vertellen wat ze bij de papa liever anders wil zien om fijn samen te kunnen leven. Dan bekijken op welke manier aan bepaalde verwachtingen van haar tegemoet kan gekomen worden; (vaak zijn dat kleine dingen zoals je aanhaalt in je verhaal)
Vraag waarom ze het wél aanvaardt als haar mama bepaalde dingen vraagt en waarom niet van de stiefmama. Beargumenteer samen (beide ouders) dat leerkrachten op school, bazen op het werk, ook geen familie zijn en dat je er toch een bepaalde vorm van gezag moet van accepteren.

Een goede uitleg die ik dan aan pubers geef (en waar ze toch even stil van vallen) is het hormonen- en préfrontale hersen-verhaal (hier al verschillende keren op het forum verteld) Maw dat jongeren het moeilijk hebben met zo'n conflictsituaties, maar dat jullie als ouder dat ook begrijpen.
Het tweede punt dat je als ouders samen vertelt dat ze overal in situaties terecht zal komen waar je met autoriteit moet kunnen omgaan. En dat gewoonweg van de situatie weglopen niet de manier is om er leren mee om te gaan. Je zal dit als ouder eventjes samen moeten aanpakken.

Dat het niet botert met de stiefmama is géén juridische indicatie om een omgangsregeling absoluut om te gooien. Als de ouders er zich samen even op focussen zal het voor haar ook duidelijk worden dat ze dit probleem(pje) alvast niet moet gebruiken tussen jullie beiden als ouders. Want dat doen puberende meisjes erg vaak...lees maar eens na op het forum.

PS: nog een heel belangrijk detail: jullie dochter heeft een omgangsregeling. Géén bezoekregeling: dat dateert van voor de huidige wetgeving mb het standaard co-ouderschap. Ook dat moet je dochter begrijpen: de tijd bij de papa is de tijd waarin hij zijn ouderlijk gezag uitoefent, waar ze samen tijd hebben om een goede relatie te ontwikkelen en waar ze ook opgevoed wordt en dus ook leert omgaan met anderen die niet rechtstreeks met haar familie te maken hebben.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 10 aug 2017 15:17

U dochter kan een brief schrijven naar de rechter zodat ze gehoord kan worden, dit moet toegestaan worden.
Dit heet het kinderverhoor.
De rechter houdt vervolgens uiteraard rekening met de mening of wensen van het kind, maar dit betekent niet dat de rechter die mening ook steeds blindelings volgt en het kind dus via het kinderverhoor zelf mag bepalen. De rechter maakt een afweging van alle belangen en neemt vervolgens een eigen beslissing, die kan afwijken van de wens van het kind.

Toch dit even lezen: http://elfri.be/rechtspraak/kunnen-kind ... er-te-gaan
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

jarno
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 10 aug 2017 15:43

de stiefmoeder zei tegen haar eigen dochter en schoonzoon dat ze mijn dochter zou laten afzien in de periode dat ze er is momenteel en dat lukt haar aardig . mijn dochter is een heel lief meisje die nu 14 jaar is maar niet aan het puberen zeg maar. ze doet alles wat er gevraagd wordt zowel bij ons thuis als bij haar papa thuis maar er zijn denk ik wel grenzen . het lijkt op het sprookje van assepoester. mijn dochter houdt haar heel graag bezig met tekenen en kleuren. ze neemt daarom ook haar boekentas telkens mee naar haar papa waar ze al haar eigen spulletjes in heeft zitten om haar daar bezig te houden met wat ze ook graag doet. krijgt ze commentaar van de stiefmoeder dat ze dat niet meer mag en dat ze daar volledig moet mee stoppen om dat te doen. haar papa is meer weg dan thuis in verband met werk en dus zit ze meestal alleen met de stiefmoeder. ze beseft ook heel goed dat ze naar haar papa moet gaan en dat ze een beetje op haar tanden moet bijten, de weekends zijn nog te doen zegt ze maar de 2 weken vakantie in juli en augustus zijn een hel voor haar. ze moet zien dat ze alles doet wat haar stiefmoeder zegt of tis prijs. er zit daar soms een klein kindje (petekindje van mijn ex-man) en daar moet mijn dochter ook voor zorgen omdat stiefmoeder geen zin heeft. het is precies of alles werkt op stiefmoeder haar zenuwen. als ze eigenlijk niet kan verdragen dat mijn dochter daar is dat ze dit dan laat weten in plaats van haar het leven zuur te maken. moest ze dat mss kunnen doen dat kunnen we een andere omgangsregeling uitdokteren waardoor de periode van 2 weken mss korter kan. de papa ziet zijn dochter ook amper door zijn werk dus is eigenlijk niet zinvol van daar te zijn als de papa er niet is voor zijn dochter denk ik dan?

volgende week komt hij haar terug brengen en gaan we hier even over praten met hem stiefmoeder is er normaal dan niet bij. want ik wil echt wel dat er geen verdere problemen van komen en al zeker niet dat mijn dochter zou weglopen van daar. tis een halfuur tot 3 kwartier rijden van bij ons thuis tot daar.
het moet al echt hoog zitten bij mijn dochter om dat al een 3-tal keer te vernoemen dat ze gewoon zin heeft om weg te lopen en gewoon dan te bellen naar ons om te komen halen en niet meer te willen gaan. ze trekt aan de alarmbel maar eigenlijk kunnen we heel weinig doen vrees ik :(
maar wil voorkomen dat ze domme dingen zou gaan doen en heb haar dat al heel duidelijk gemaakt en ze begrijpt het ook wel maar zegt ze mama tis hier echt niet meer te doen voor mij en verlang zo om terug bij jullie thuis te zijn bij kleine broer en ons hondje

jarno
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 10 aug 2017 15:51

U dochter kan een brief schrijven naar de rechter zodat ze gehoord kan worden, dit moet toegestaan worden.
Dit heet het kinderverhoor.
De rechter houdt vervolgens uiteraard rekening met de mening of wensen van het kind, maar dit betekent niet dat de rechter die mening ook steeds blindelings volgt en het kind dus via het kinderverhoor zelf mag bepalen. De rechter maakt een afweging van alle belangen en neemt vervolgens een eigen beslissing, die kan afwijken van de wens van het kind.

Toch dit even lezen: http://elfri.be/rechtspraak/kunnen-kind ... er-te-gaan
naar welke rechter moet ze dan schrijven? want eigenlijk wil ik graag dat ze gehoord wordt in deze zaak en dat ze mss kan gaan bij haar papa als hij er ook effectief is voor haar en niet alleen bij de stiefmoeder moet zijn heel de vakantie

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 aug 2017 16:15

Naar de familie rechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 10 aug 2017 16:50

Zaak is dat de familierechtbank - in dit geval de jeugdkamer vermoedelijk een sociaal onderzoek zal bevelen.
Uw dochter kan een brief schrijven maar de noch de jeugdrechtbank noch in beroep het jeugdhof moeten (direct) ingaan op het horen van de dochter.
De brief schrijven mag zeer zeker - jeugd mag zich uiten maar wat @ Eylis heeft geschreven is een praktischere wijze van omgaan met omgangsrecht als volwassenen.
Rechtbanken zullen eerst alle andere kanalen van ouders laten horen over OCJ regelingen (sociale diensten) een verslag laten opstellen alvorens een mening te vormen.

Let op in principe is de verblijfsomgangsregeling ook 50/50.

eylis
Berichten: 8837

#8 , 10 aug 2017 17:38

Probeer met de vader ook iets uit te werken dat jullie dochter niet lange periodes alleen moet thuisnlijven met de stiefmoeder omdat hij voor het werk afwezig is. Dat dit eens voorvalt is natuurlijk mogelijk, maar eigenlijk zou de papa tijdens zo'n weekend/vakantie-omgangsregeling toch wel die tijd aan zijn dochter moeten kunnen besteden. Vaders met weekend/vakantiekinderen nemen dan echt wel vakantie...Als hij dat echt niet kan, zou een oplossing kunnen zijn dat ze dan bij vaderskant grootouders op bezoek kunnen gaat. Een creatieve stage (ze tekent en knutselt graag) is ook een fijn idee.

Mijn buikgevoel zegt me dat de stiefmoeder het er zelf lastig mee heeft dat ze voor jullie dochter moet zorgen in afwezigheid van de vader. Bespreek dit met hem. Ik vermoed dat hij niet expliciet aan zijn echtgenote gevraagd heeft of ze dit wel wil doen. Er is waarschijnlijk een ondergrond van wrevel en onuitgesproken onduidelijkheden die een uitweg zoekt in...conflictjes.

De vader moet dus een heldere oplossing zoeken voor de opvang van zijn dochter. Jullie kunnen ook onderling afspreken dat jullie dochter in de vakantieperiodes (tijdens zijn drukke werkdagen) eens een paar dagen naar jouw thuis komt; Dat breekt de periode en leidt de spanning weer wat af.
Ik heb de indruk dat je best wel"on speaking terms" bent met de vader. Doe dat. Praat er over en geef bovenstaande tips.

Terug naar “Echtscheiding”