abnormale studievoortgang en verstoorde omgang

Rigolo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

abnormale studievoortgang en verstoorde omgang

#1 , 09 aug 2017 15:18

Hallo
onlangs de vraag gekregen van het OCMW om de alimentatie voor mijn 20 jarige zoon te betalen met terugwerkende kracht van 2 jaar.
ik ben 2 jaar geleden gestopt met deze te betalen omdat hij toen hij 18 jaar werd alleen is gaan wonen en op Facebook berichten poste waarin hij stelde een job te hebben. onze relatie is zodanig verstoord dat het enige wat ik de laatste 3 jaar van hem hoorde, bedreigingen waren, omdat hij eiste dat ik zijn alimentatie direct aan hem zou betalen zonder medeweten van het OCMW.
de jaren ervoor verbleef hij in een instelling , rechter had besloten dat ik niks hoefde te betalen, dat alles ten koste van de staat was. ik heb toen de alimentatie toch betaald aan de instelling die zijn middelen beheerde ( budgetbegeleiding ) omdat ik vond dat hij een kans verdiende , zolang hij verder studeerde.
blijkbaar heeft het OCMW nagelaten een uitgebreide enquête te voeren op het moment dat hij daar is komen aankloppen. Nu hij zijn dossier naar een ander OCMW wil verhuizen, schieten ze opeens wakker, vragen mijn belastingaangifte op, en eisen dat ik terug alimentatie betaal, en ook met terugwerkende kracht voor de jaren dat ze vergeten waren dat ik besta.

ik zit dus met verschillende vragen, nl.:
1) kan het OCMW de alimentatie vragen ( de EOT is tussen de moeder en mij, niet tussen mijn zoon en ik)
2) kan dat zomaar na 2 jaar ? ik vind dat het OCMW hier in de fout gegaan is en er van zogenaamde achterstallen niet kan gesproken worden.
3) is er een informatie plicht ? ik krijg geen informatie van het OCMW , ze schermen met de privacy wet
4) op zijn 20 ste zit mijn zoon nog steeds in het derde middelbaar ( voor de 4 de keer denk ik , nu met een leercontract ) ik dacht dat studenten met een leefloon verplicht werden hun jaren met vrucht te beëindigen? ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat de eerste twee keer dat hij het derde middelbaar volgde, hij nog geen steun trok van het OCMW
5) zijn de jaren zonder contact en zonder informatie, + de bedreigingen voldoende om te spreken van een verstoorde omgang?
6) indien ik tegen het OCMW in wil gaan, bij welke instantie moet ik gaan ? en bij welke rechtbank kan ik verhaal halen ? het OCMW spreekt van een arbeidsrechtbank, maar ik dacht familierechtbank

bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 aug 2017 19:49

Als ik je post goed lees, begrijp ik dat je zoon zelfstandig is gaan wonen en zelf zijn studies heeft afgebroken. Dat er een rechterlijk vonnis was dat bepaalde dat je géén alimentatie meer hoefde te betalen vanaf zijn 18e jaar, maar dat je uit eigen initiatief toch een bijdrage betaalde? Stuur dan een kopij van dat vonnis naar het OCMW. Zolang er geen nieuwe uitspraak is, moet je dat ook niet betalen. 20 jaar en in het 4e middelbaar zitten, Dan is hij dus 4 keer blijven zitten....Daar moet je bijna moeite voor doen om dat te kunnen. Begin eerst met de kopij van het vonnis en wacht de reactie van het OCMW af.

Rigolo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2017 17:47

kleine rechtzetting,
ik hoefde van zijn 16de geen alimentatie meer te betalen daar hij in een instelling verbleef ten koste van de staat. en ik vrees dat hij nog steeds in het derde zit. ik hoop natuurlijk dat hij geslaagd is , maar de kansen zijn redelijk klein....
ik denk dat het probleem nu is dat het OCMW geen rekening gehouden heeft met de billijkheidsredenen die ik opgaf. op de raad is de beslissing genomen, en als ik het juist heb kan ik nu alleen nog naar de arbeidsrechtbank gaan. ik heb er geen flauw benul van wat het OCMW doet als ik niet reageer

Reclame

Rigolo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2017 17:48

ik heb meerdere vonnissen van de jeugdrechtbank dat de ouders niet moeten bijdragen, dat alles ten koste is van de staat .

eylis
Berichten: 8840

#5 , 10 aug 2017 18:01

ik snap echt niet hoe het OCMW hiermee naar de arbeidsrechtbank zou stappen...dat lijkt me echt niet te kloppen, tenzij een ander lid van het forum daar een uitleg voor heeft, zou ik toch een advocaat contacteren. Want als je zoon van zijn 16e reeds in een instelling zit is er misschien meer aan de hand? Is toen het ouderlijk gezag toen ook overgegaan naar de staat?

Rigolo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2017 18:27

neen, de moeder bleef het ouderlijk gezag uitoefenen, maar aangezien de moeder-zoon relatie ook verzuurd was, en zij verhuisd is naar de andere kant van het land, is daar nooit iets concreet meer uitgekomen. ik ken de redenen niet waarom mijn zoon in de instelling geplaatst is. als een 16-jarige dat niet wil laten weten aan zijn vader, schermt men altijd met de privacy-wetgeving.
het OCMW heeft wel meerdere fouten gemaakt :
a) Slecht na 17 maanden beginnen ze hun enquête
b) brieven lijken geantidateerd te zijn ( beslissing raad moest voor de 8/06 kenbaar gemaakt zijn, een brief ontvangen poststempel 5/7, opgesteld 27/6, dat de raad van 1/6 beslist heeft ...)
c) nergens wordt gewag gemaakt van hoe ik mij kan verzetten tegen de beslissing van het OCMW..

Terug naar “Echtscheiding”