vrij dringend

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

vrij dringend

#1 , 09 aug 2017 09:14

Context: tussenarrest van H v Beroep Antwerpen waarin staat dat de papa de kinderen eerste weekend van de maand mag zien in de woonplaats van de kinderen, zaterdag van 10 tot 18u en zondag van 10 tot 18u. Verder nog geen regelingen in afwachting nieuwe zitting.
In de zomerperiode gaan ze meestal enkele weken mee naar de paternale familie in Italië. Omdat de zitting van juni door papa werd uitgesteld was er geen vakantieregeling. Tussen advocaten is dan via mail afgesproken welke periode hij ze kon meenemen. Daarbij werd vooraf duidelijk kenbaar gemaakt door mij en mijn advocaat dat hij de kinderen in hun woonplaats ophaalt en terugbrengt.
Vandaag zouden de kinderen moeten thuiskomen. Gisterenavond laat hij me weten dat ik de kinderen in Duitsland (1,5 u van onze woonplaats) dien af te halen aan station, en dat hij ze - indien ik niet opdaag - mee neemt naar zijn huis in Keulen.
Heb mijn advocaat nog niet kunnen bereiken. De papa heeft tot 2 keer toe via sms laten weten dat hij de kinderen niet zal brengen. Wat doe ik? Kinderen zijn 8 en 9 j en zullen panikeren als ze mij niet zien opdagen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2017 09:40

Kinderen zijn 8 en 9 j en zullen panikeren als ze mij niet zien opdagen...
Net daarom zou ik ze effectief gaan ophalen, maar vraag via uw advocaat een vergoeding voor de verloren tijd (dag verlof die u eventueel moet nemen?) en de transportkosten die u hebt moeten maken omdat de vader zich niet aan de afspraak gehouden heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#3 , 09 aug 2017 09:54

Heb je een schriftelijke bevestiging gekregen (of mail) van de vader dat hij akkoord ging met je eis de kinderen bij je thuis terug te brengen?

Reclame

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 09 aug 2017 10:43

hij heeft me in juli gemaild met de vraag of ik ze halverwege wilde brengen en halen, waarop ik via mail heb geantwoord dat ik verwachtte dat hij ze in woonplaats ophaalde en terugbracht (gezien we eigenlijk reeds gunst aan hem boden want vonnis sprak niet over vakantie - maar ik wilde kinderen niet teleurstellen).
Mijn advocaat stond erop niet meer toe te geven qua brengen - halen omdat dit tegen mij gebruikt zou worden in de volgende zitting - waar tegenpartij dan zou kunnen eisen dat dit voor elke weekendregeling ook moest toegepast worden. Reeds veel te veel toegegeven op die 2,5 jaar tijd in die rechtbanken..
Nu laat ze mij weten: 'zeg hem dat je strafklacht zal neerleggen wegens ontvoering van de kinderen'

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 09 aug 2017 10:57

intussen reageert hij door te zeggen dat zijn advocaat er anders over denkt en vraagt hij mij expliciet of ik weiger ze op te halen. Iets later stuurt hij: 'wegens vertraging van de trein arriveren we pas tegen 16u, als ik dan nog naar *woonplaats* moet komen, is het heel laat, wil je dat dan voor de kinderen?'

eylis
Berichten: 8840

#6 , 09 aug 2017 11:12

Laat jouw advocaat communiceren met zijn advocaat met de volgende tekst: gezien er geen gerechtelijk vonnis is uitgesproken ivm de vakantieregeling en er tussen beide partijen gezamenlijk een vakantieperiode is afgesproken voor de kinderen bij de vader; Gezien het feit dat de vader er zelf voor kiest deze periode met de kinderen te verblijven in het buitenland en je tijdig de vader verwittigt hebt dat deze buitenlandse vakantie uiteraard plaatsvindt onder de voorwaarde dat de vader zelf instaat voor het transport in buitenland van en naar het thuisadres, je je genoodzaakt ziet bij de politie klacht voor kinderontvoering neer te leggen indien de vader de kinderen niet terug naar België brengt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2017 11:23

intussen reageert hij door te zeggen dat zijn advocaat er anders over denkt en vraagt hij mij expliciet of ik weiger ze op te halen. Iets later stuurt hij: 'wegens vertraging van de trein arriveren we pas tegen 16u, als ik dan nog naar *woonplaats* moet komen, is het heel laat, wil je dat dan voor de kinderen?'
Antwoord hem dat hij aan het station een taxi neemt van station naar *woonplaats* zodat de kinderen op een deftig uur thuis zijn, en dat het zijn verantwoordelijkheid is om de kinderen terug naar huis te brengen zoals afgesproken was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#8 , 09 aug 2017 11:25

dus mijn advocaat overdrijft niet
ik vrees dat ik ditmaal het been stijf zal moeten houden en niet weer toegeven omdat hij heel goed weet dat ik dat uiteindelijk toch doe.
De kinderen vroegen mij tijdens laatste skypegesprek al waarom ik hen niet wilde komen halen in Duitsland. Ik zal dit weer kunnen gaan uitleggen aan hen..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2017 11:28

dus mijn advocaat overdrijft niet
ik vrees dat ik ditmaal het been stijf zal moeten houden en niet weer toegeven omdat hij heel goed weet dat ik dat uiteindelijk toch doe.
Jammer genoeg is het been stijf houden inderdaad de beste optie, vrees ik.
De kinderen vroegen mij tijdens laatste skypegesprek al waarom ik hen niet wilde komen halen in Duitsland. Ik zal dit weer kunnen gaan uitleggen aan hen..
Wees eerlijk tegen hen: zeg dat je met papa afgesproken had dat hij ze naar huis zou brengen. Dat het dus niet is dat jij hen niet wil komen halen, maar dat het hun papa is die hen niet wil brengen. Zeg dat je hen wel zou komen halen zijn, als dit zo afgesproken was, maar dat het nu dus zo niet afgesproken was en papa eens moet leren doen wat hij belooft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#10 , 09 aug 2017 11:34

als eenzelfde oplossing (toegeven in belang vd kinderen) steeds blijkt te falen, zal ik een oplossing moeten proberen die ik nog niet heb gebruikt.

maar is een afspraak tussen advocaten rechtsgeldig? of redeneert de rechter dan dat ik ze niet had moeten meegeven gezien er geen vakantieregeling was opgenomen in het tussenarrest?

eylis
Berichten: 8840

#11 , 09 aug 2017 12:16

even in de kantlijn: best niet aan de kinderen uitleggen dat je met papa afgesproken hebt dat hij de kinderen zou terugbrengen...als dit niet meteen tijdens het akkoord mbt de vakantieregeling gecommuniceerd is aan de vader, mét zijn schriftelijk akkoord daarover.
in feite hadden de advocaten dat duidelijk in een schriftelijke communicatie moeten laten bevestigen door beide partijen.
Nu is het wel zo dat als de kinderen nog geen officieel (vonnis) vakantieregeling hebben met de vader, de vader eigenlijk aangehouden kan worden wegens internationale kinderontvoering. Vrààg dus aan je advocaat dat hij/zij communiceert met de andere advocaat dat de kinderen teruggebracht moeten worden om een internationale aanhouding wegens kinderontvoering te vermijden. De vader heeft geen enkele officiele titel waaruit blijkt dat hij de kinderen op dat ogenblik màg hebben...Dat wéét die andere advovaat ook dat dit erg slecht kan uitlopen voor zijn cliënt. Anderzijds betekent dat voor zijn advocaat natuurlijk weer een nieuwe opdracht....

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#12 , 09 aug 2017 13:26

Intussen heeft hij gezegd dat de kinderen vanavond rond 20u thuis zullen zijn, maar niet zonder mijn dochter me sms'en te laten sturen met de vraag waarom ik haar niet wil komen halen en dat ze zo moe is en dat haar broertje ook vermoeid is. Dan heeft ze ook nog 4 keer gebeld, de 5de keer heb ik toch maar opgenomen en uitgelegd aan haar dat ik moet doen wat de rechtbank voorschrijft.. en even van mijn hart een steen gemaakt.

Verschrikkelijk

Terug naar “Echtscheiding”