Verdeling kinderbijslag.

Adidascollector
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verdeling kinderbijslag.

#1 , 03 aug 2017 13:59

Beste,

Ik heb hopelijk een simpele vraag, waar ik hier al een mening over kan krijgen vooraleer ik me in de kosten steek.

Ik schets de situatie. Mijn ex-partner en ik zijn in 2015 uit elkaar gegaan. Familierechtbank sprak co-ouderschap uit met verdeling van kindergelden.

Mijn ex had nog 3 kindjes van een vorige relatie, samen hebben we 1 dochter. Nu staat er in de overeenkomst letterlijk over kinderbijslag en sociale voordelen: "Te zeggen voor recht dat het kindergeld en alle sociale voordelen (naam kind) toekomen aan moeder, met de verplichting voor haar om de helft door te storten aan vader, binnen 5 dagen na ontvangst ervan.

Bij gebreke...."

Dit is alles wat er in het gehomologeerde vonnis staat.

Omdat onze gezamenlijke dochter reeds het 4e kindje is, is het verhoogde kinderbijslag 248.90(wat op de afrekening van het kinderbijslag fonds staat, deze ze ook aan de rechtbank voorlegde als bewijsstuk), waarvan ze nu reeds 10maand steeds tijdig de helft op mijn rekening overmaakt. Nu kreeg ik een telefoon waar ze me duidelijk maakte dat ik gebruik maak van het feit dat ze reeds andere kids heeft. Ergens kan ik haar begrijpen. Ware het niet 1. Dat het niet ik is die hier van profijt heeft maar onze dochter en 2. Dat de beide ex-partners en onze advocaten deze overeenkomst zo hebben getekend.

Wie heeft hier gelijk? Kan zij kindergeld in mindering brengen en zogezegd de helft van kindergeld uitbetalen voor maar 1 kindje? Wij zijn tot op heden uitgegaan van de helft van het bedrag dat zij op de rechtbank voorlegde. Had zij dit feit niet moeten aanhalen op de familierechtbank en dit in het vonnis moeten plaatsen?

Bedankt voor uw reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 03 aug 2017 14:37

De volledige kinderbijslag delen door 4 lijkt me een faire oplossing.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 03 aug 2017 15:26

Fair heeft hier niets mee te maken; lees het vonnis:

Te zeggen voor recht dat het kindergeld en alle sociale voordelen (naam kind) toekomen aan moeder, met de verplichting voor haar om de helft door te storten aan vader, binnen 5 dagen na ontvangst ervan.

De helft van het kindergeld voor de dochter: het bedrag op het bewijs van het kinderbijslagfonds voor die persoon delen door twee. Er moet niets geïnterpreteerd of geëxtrapoleerd worden: de tekst is wat hij is en deze is m.i. duidelijk.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Adidascollector
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2017 16:43

Bedankt voor jullie repliek. Iota, zoals Xenophon het aangaf is dit geen kwestie van fair of niet. Het is een overeenkomst die door alle partijen werd getekend. Om daar nadien op terug te komen dat was mijn vraag of dit mogelijk was of niet en klaarblijkelijk niet.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 03 aug 2017 18:11

Het probleem in deze (vaak terugkomende ) discussie is de berekeningsformule van de kinderbijslag (die zou in de toekomst gelukkig zou veranderen); In feite komt het er op neer dat meerdere kinderen van 1 gezin bij gratie van het feit dat ze voorgaande zussen/broers hebben een rangverhoging krijgen. Maw: kind 4 krijgt veel meer omdat het kind 4 is. Dat is niet erg als dat gezin samenblijft: de gelden worden gezamenlijk gebruikt voor de kinderen. Maar bij opsplitsing ligt het toch wel anders. Ik raad gescheiden ouders het volgende aan: rechters en advocaten anticiperen niet of nooit op deze angel onder het kinderbijslaggras. Stel dat het kind meerderjarig is en de kinderbijslag op haar naam wenst te ontvangen. Dan wordt een veel kleiner bedrag door de beide ouders gedeeld. tja, dan is de keuze snel gemaakt. Het geld wordt inderdaad voor het kind gebruikt, maar de som is gelinkt aan de gezinsleden van 1 der families waar zij of hij deel van uitmaakt.Ssituaties waar deze rare kronkel de respectievelijke ouders parten speelt kalmeren meestal doordat de totale som door het aantal kinderen wordt gedeeld zoals hierboven reeds aangegeven. Rechters en advocaten denken niet altijd aan de (kleine) puntjes op de i

iota
Berichten: 830

#6 , 03 aug 2017 19:24

zoals Xenophon het aangaf is dit geen kwestie van fair of niet
Quite. Maar ik was een paar stappen vooruit aan het denken. Staat idd zo in het vonnis, dus juridisch hebt u gelijk.
Maar het punt is, dat uw ex het geld aan u moet doorstorten. Als ze weigert en bij haar standpunt blijft, hebt u geen andere keuze dan uw gelijk voor de rechtbank af te dwingen. Daar zal u gelijk krijgen wat het verleden betreft, maar kan zij meteen van de gelegenheid gebruik maken om voor de toekomst een verdeling à la Eylis te vragen, wat nog veel kans maakt ook.
Dat valt toch allemaal af te wegen. Dus als het die kant opgaat, is een fair compromis mss zo gek nog niet.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 03 aug 2017 20:45

Valt te bezien, ik ben er nog niet zo zeker van dat dat een slam dunk zou zijn. En ondertussen heeft de echtgenoot een geldige uitvoerbare titel dus bij niet betaling volstaat een snelle trip naar de GDW, niet naar de rechtbank.

Maar -los van deze discussie- ik ben wel akkoord dat dergelijke zaken best volledig uitgedacht worden en billijk geregeld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adidascollector
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 aug 2017 21:14

Ik kan de uitspraken over fair of niet wel begrijpen. Zoals ik in mijn ingangspost schreef, is het welzijn van mijn dochter het belangrijkste. Het is gewoon belangrijk te weten wat mijn rechten zijn. Dat ik niet zomaar onnodige kosten maak door gelijk mijn advocaat te contacteren. Hoe ik het begrijp kan ik momenteel nog een defensieve houding aannemen tot zij (eventueel) verdere stappen zou nemen. Wat ik eigenlijk niet geloof.

Kleine rand nota, deze vraag is een week na terugkeer van haar vakantie gekomen toen ze tot conclusie kwam dat de geldzakken leeg zijn. Door de timing denk ik dan dat het meer voor haar geldbeurs te doen is dan voor onze dochter.

iota
Berichten: 830

#9 , 04 aug 2017 09:05

Door de timing denk ik dan dat het meer voor haar geldbeurs te doen is dan voor onze dochter.
Het moet zijn:" ..... denk ik dat het haar meer om haar geldbeurs te doen is dan om haar 3 andere kinderen."

Als u de mogelijke stappen van de tegenpartij wil inschatten, moet u de zaken vanuit haar standpunt bekijken, niet vanuit dat van u.

Terug naar “Echtscheiding”