bepaling alimentatie bij rentenier

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

bepaling alimentatie bij rentenier

#1 , 29 jul 2017 17:42

Beste,

Mijn schoonzoon gaat niet werken, legt alles naast zich neer . Zal binnenkort wel geschorst worden van de dop.
Zijn bijdrage aan het gezin is momenteel zijn beleggingswinst (??????). Heeft onlangs geld geeerfd en dit er aan het doorjagen heb ik de indruk.
Mijn dochter gaat wel werken

Ze wonen wettelijk samen en hebben 2 kinderen
Hij vertoeft dagelijks op cafe (geen reden tot scheiding ....), doet wel zijn bijdrage nu (waar het van komt geen idee). 600 euro dopgeld)door af en toe een storting te doen op een gemeenschap rekening.

Hoe gaat nu bij een eventuele scheiding de alimentatie berekend worden.

Mijn dochter haar inkomen ligt vast loonbrief
Mijn schoonzoon leeft weet niet van wat?? van de zon,

Als hij over een kapitaal zou beschikken wordt daar rekening mee gehouden , anders moet hij niks betalen , alhoewel hij het zeeer breed laat hangen. Of wordt zulks onderzocht???

Dus mijn vraag: wat wordt er geteld bij de berekening van de alimentatie, want als zij voor alles moet opdraaien, zal ze misschien ook het hoederecht niet verkrijgen vermits hij de ganse dag thuis is.(en dan kan ze beter niet scheiden want hij zal haar blijven lastig vallen vrees ik.

Een zeer rare situatie ,

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa
Berichten: 818

#2 , 31 jul 2017 14:26

Geachte,
bij de bepaling van de alimentatie wordt geen rekening gehouden met het vermogen, wel met bv. interesten (de vruchten uit het vermogen); aan de dop staan is geen reden om geen onderhoudsgeld te moeten betalen...rechters geven partijen vaak een spreekwoordelijke sjot onder hun kont om aan het werk te gaan; niet gaan werken is ook geen reden om recht te hebben op hoofdverblijf van de kinderen bij u. Best bewijzen verzamelen dat mijnheer opzettelijk zijn kapitaal er aan het doorjagen is. Belangrijker lijkt mij iets anders: wettelijk samenwonend...mevrouw is mede hoofdelijk gehouden tot bepaalde schulden die mijnheer maakt...dus denk aan de gevolgen van het samenblijven, dat mevrouw misschien op termijn nog dieper in de problemen zal brengen dan gewoon uit mekaar gaan.
Plus est en vous

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 31 jul 2017 14:33

Als hij over een kapitaal zou beschikken wordt daar rekening mee gehouden , anders moet hij niks betalen , alhoewel hij het zeeer breed laat hangen. Of wordt zulks onderzocht???

Dus mijn vraag: wat wordt er geteld bij de berekening van de alimentatie, want als zij voor alles moet opdraaien, zal ze misschien ook het hoederecht niet verkrijgen vermits hij de ganse dag thuis is.(en dan kan ze beter niet scheiden want hij zal haar blijven lastig vallen vrees ik.

Een zeer rare situatie ,

dank bij voorbaat
Burgerlijk wetboek:

Art. 203. § 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind.
§ 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen.
§ 3. De langstlevende echtgenoot is gehouden tot de verplichting gesteld in paragraaf 1 ten aanzien van de kinderen van de vooroverleden echtgenoot van wie hij niet de vader of de moeder is, binnen de grenzen van hetgeen hij heeft verkregen uit de nalatenschap van de vooroverledene en van de voordelen die deze hem mocht hebben verleend bij huwelijkscontract, door schenking of bij testament.
2 Deze verplichting vervalt ten aanzien van het kind dat onwaardig is om van de vooroverleden echtgenoot te erven. De rechter schort zijn uitspraak op tot de beslissing die tot onwaardigheid leidt in kracht van gewijsde is getreden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2017 14:49

Wat me uit de openingspost niet echt duidelijk is: heeft de dochter plannen om uit elkaar te gaan? Indien beide partners perfect gelukkig zijn in de huidige situatie, zijn we problemen aan het oplossen die er niet zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 31 jul 2017 20:41

Neen, mijn dochter blijft momenteel enkel omwille van de kinderen (wettelijk samenwonden)
Heeft bang dat ze die ook nog gaat verliezen omdat hij zogezegd volledig beschikbaar is de ganse dag, en zij gaat werken.

Zit de helft van de tijd op cafe, maar dat is geen reden om te scheiden. Of dit effect heeft op de toekenning van de kinderen weet ik niet en kan niemand mij garanderen.(afhankelijk van rechter???)

Heb een gesprek waarin hij uitdrukkelijk verklaart dat hij niet meer gaat werken (opgenomen). Plus vastellingen (zelf) waar hij zich door de dag bevind, in opdracht door mijn dochter. Lacht ermee??? Maakt geen fout zegt em???? Mag
Doch is allemaal geen fout zegt men.

Dus weet niet wat ik er moet van denken. Mijn dochter is al bij caw geweest, politie (was geen strafbaar feit, om dronken te zijn en rond te rijden)

Op VDAB wil men niks lossen privacy, enkel de werkloze mag zijn dossier zien, zelfs mijn dochter NIET (privacy)
Op syndicaat zegt men niet wat hij krijgt enz (privacy)

Veel privacy , doch begin dit stilaan moe te worden. Van wat leeft hij??? Alles wat em zegt zijn leugens.

Dit wordt een onhoudbare situatie, en als em dan de kinderen nog gaat krijgen omdat em niks doet, tja welke optie blijft er dan dan voort ruzie maken, tot er iets gebeurt (zei de politie)

En de slachtoffers zijn de kinderen , en mijn dochter. Hij doet maar.

DOCH wat eventuele schulden bertreft, die kunnen ze toch niet verhalen op mijn dochter hoop ik. Anders is de ramp nog groter. Als hij geld verbrast is het toch van zijn rekening , niet van de gemeenschappelijke???? Dacht ik toch. Of kan hij schulden maken op haar kap.Ieder heeft toch zijn eigen vermogen. Wat hij heeft verteld hij niemand. Kan men ook niet afdwingen denk ik. Is privacy.Tot het te laat is

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 31 jul 2017 21:00

Zijn 'beschikbaarheid' betekent niet dat de kinderen hem zullen 'toegewezen' worden, zoals u het stelt.

Ze wonen wettelijk samen, zijn niet gehuwd. Al wat bijgevolg nodig is om daar een einde aan te stellen is à la limite een éénzijdige verklaring van uw dochter, niets te maken met 'fouten' die moeten worden aangetoond etc.

Binnen de 3 maanden na deze verklaring kan bij de vrederechter een verzoek ingediend worden tot dringende en voorlopige maatregelen op basis van Art. 1479 par. 2, BW (wie blijft in de gezinswoning, betaling huur, verblijfsregeling kinderen etc). Die maatregelen blijven maximaal 1 jaar geldig, daarna is het aan de familierechtbank.

Burgerlijk Wetboek:

Art. 1479. Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de vrederechter, op verzoek van één van de partijen, de dringende en voorlopige maatregelen betreffende het betrekken van de gemeenschappelijke verblijfplaats, betreffende de persoon en de goederen van de samenwonenden en van de kinderen alsmede betreffende de wettelijke en contractuele verplichtingen van beide samenwonenden.
De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Hoe dan ook vervallen die maatregelen op de dag dat de wettelijke samenwoning, zoals bedoeld in artikel 1476, § 2, zesde lid, wordt beëindigd.

Na de beëindiging van de wettelijke samenwoning en voor zover de vordering binnen drie maanden na die beëindiging is ingesteld, gelast de vrederechter de dringende en voorlopige maatregelen die ingevolge de beëindiging gerechtvaardigd zijn. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Die geldigheidsduur mag niet langer dan één jaar bedragen.
De vrederechter beschikt overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 1253ter tot 1253octies van het Gerechtelijk Wetboek.


Indien een wettelijk samenwonende zich tegenover de andere schuldig gemaakt heeft aan een feit als bedoeld in de artikelen 375, 398 tot 400, 402, 403 of 405 van het Strafwetboek, of heeft gepoogd een feit te plegen als bedoeld in de artikelen 375, 393, 394 of 397 van hetzelfde Wetboek, of indien er ernstige aanwijzingen voor dergelijke gedragingen bestaan, zal deze laatste behalve bij uitzonderlijke omstandigheden het genot van de gemeenschappelijke verblijfplaats toegewezen krijgen indien hij daarom verzoekt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 31 jul 2017 23:50

Is de familierechtbank
Art. 1479.[1 Indien de verstandhouding tussen de wettelijk samenwonenden ernstig verstoord is, beveelt de familierechtbank, op verzoek van één van de partijen, de dringende maatregelen die analoog zijn met die waarin de artikelen 1253ter/5 en 1253ter/6 van het Gerechtelijk Wetboek voorzien.
De rechtbank bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die zij oplegt. Hoe dan ook vervallen die maatregelen op de dag dat de wettelijke samenwoning, zoals bedoeld in artikel 1476, § 2, zesde lid, wordt beëindigd, behalve wanneer deze maatregelen de gemeenschappelijke kinderen van de wettelijk samenwonenden betreffen.
Na de beëindiging van het wettelijk samenwonen en voor zover de vordering binnen drie maanden na die beëindiging is ingesteld, gelast de rechtbank de dringende en voorlopige maatregelen die ingevolge de beëindiging gerechtvaardigd zijn. Zij bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die zij oplegt. Die geldigheidsduur mag niet langer dan één jaar bedragen, behalve wanneer deze maatregelen betrekking hebben op de gemeenschappelijke kinderen van de wettelijk samenwonenden.
De rechtbank beschikt overeenkomstig de artikelen 1253ter tot 1253octies van het Gerechtelijk Wetboek.]1
----------

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 01 aug 2017 06:43

't is waar, weet niet waar mijn gedachte zaten, had zelfs gekeken in mijn oude versie van het BW. Het is inderdaad de familierechtbank zoals Franciscus zegt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#9 , 02 aug 2017 10:49

@3399AAaa , welke schulden kan hij maken die ten laste van mijndochter vallen??
Toch enkel schulden , waarvoor zij getekend zou hebben.
Bij wettelijk samenwonend , is toch alles gescheiden.
Kan de gemeenschappelijke rekening toch enkel gebruiken, voor de rest ???

Dank bij voorbaat

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#10 , 22 okt 2017 18:59

Heb recentelijk een gesprek gehad met mijn schoonzoon. Hij wil zo bliven leven rentenieren). Heb dat gesprek waar ik aan deelnam opgenomen op gsm. Kan dit aangewend worden bij de familierechtbank als bewijs van zijn onwil tot werken( intussen is hij papieren aan het zoeken voor de vdab van sollicitaies , heeft er nog geen enkel gedaan tot nu , en begint nu wel te zoeken maar verklaarde nog aan mijn dochter dat em alleen papieren nodig had).
Mijn dochter is naar een advokaat geweest, en die heeft haar gezegd dat hij momenteel niks verkeerd doet(zit ganse dagen op cafe, drinkt, rijd zat rond met de kinderen, vergeet ze nu ook af te halen op school). Doch dit zijn geen feiten om te scheiden en hem een schuld te geven. Ze vertelde wel dat zijn ERFENIS wel zou meetellen bij de berekening van de alimentatie. Niet enkel de inkomsten maar ook zij beleggingen en spaargelden????
Voor de rest zou het een scheiding worden, waar hij 50 procent de kinderen zou bekomen (de kinderen kunnen niet kiezen onder de 12 jaar , en ze zijn 9 en 11) . Dus alhoewel hij niet werkt, alles verbrast , zijn kinderen mentaal verwaarloos, zijn vriendin verwaarloosd op mentaal vlak, gaat er nergens rekening gehouden worden met deze MENTALE verwaarlozingen).

Volgens de advokaat zijn er geen strafbare feiten, en mentale pesterijen en die tellen niet.

Dus: 1 kan mijn gesprek dat ik opgenomen heb helpen??
2 kunnen de kinderen als ze 12 zijn, hun verblijf bij de papa weigeren,???
3 waarom houd een rechtbank geen rekening met mentale misdrijven (niet te bewijzen) tot er iets fysiek is gebeurd

Terug naar “Echtscheiding”