Waarde gezinswoning te laag geschat.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

Waarde gezinswoning te laag geschat.

#1 , 17 jul 2017 14:35

Mijn ex en ik hebben een woning gekocht in 2014, en zijn gescheiden sinds dit jaar (geen huwelijkscontract).
De woning is geschat door een notaris, samen met een immo-kantoor, dit hadden we samen afgesproken.

Uit deze schatting is volgens mijzelf een te lage prijs gekomen, zowel voor de verkoop ervan, als voor de verhuur.
Mijn ex-vrouw moet me de helft van de huurwaarde betalen, deze wordt verrekend na de verkoop van het huis.
Ik wil desnoods wel akkoord gaan met die huurwaarde, maar niet met de verkoopprijs.

Ik heb laten weten dat ik de vraagprijs te laag vind, én dat ik liever wil dat het huis via notaris wordt verkocht.
Deze zal dat voor ons gratis doen (behalve de promotiekosten) en het immo-kantoor zal 3% vragen.
Mijn ex-vrouw geeft op geen enkele manier antwoord hierop.
Zij woont goedkoop op deze manier, en hoopt dat nog lang te doen waarschijnlijk.
Hoe zou ik dit proces kunnen versnellen, ik moet immers een woning huren momenteel, en de helft van de gezinswoning afbetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2017 15:04

Ik denk - uit ervaring - dat de enige andere optie een openbare verkoop is - tenzij er uiteraard dialoog mogelijk is tussen uw ex en uzelf. Echter, als u een hogere verkoopprijs wil bedingen, is dat in het nadeel van uw ex, dus ik vermoed niet dat zij daar voor open zal staan.
Als er echt geen akkoord uitkomt, dan dreigt een openbare verkoop, met als risico een serieus min-opbrengst.
Wat doet u denken dat de schatting te laag is?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 17:17

Ik vergelijk de huizen in de buurt, en dan is het huis meer waard dan de schatting.
Ik weet dat we dit huis 3 jaar geleden aan een zeer goede prijs hebben kunnen kopen, het was toen eigenlijk minstens 25.000 euro meer waard.
Indien het huis minder verkocht wordt, zal haar deel erin ook minder zijn.
Dus een lagere verkoopprijs is ook in haar nadeel, en weegt zelfs niet op tegen de hogere huurprijs, die relatief gezien dan ook weer niet zoveel zou stijgen.

Ik ben trouwens akkoord met de huurprijs, niet met de verkoopprijs.
Mijn ex kan de woning niet kopen, doe ligt een stuk boven haar budget, ook boven het mijn, als ik ze alleen wil kopen.
Maar is de enige mogelijkheid dan een openbare verkoop, er moeten toch andere mogelijkheden zijn?
Ik wil er desnoods mee naar de rechtbank stappen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 17 jul 2017 17:28

U bent akkoord gegaan met de prijsbepaling door notaris en immo.
Wij hebben voor een erfenis enkele panden door een beëdigd schatter laten schatten.
Erfbelasting heeft geen bezwaar gehad tegen de prijs de drie panden zijn tegen een hoger bedrag verkocht ( een ervan zelfs substantieel hoger).

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 17 jul 2017 19:16

Een schatting is per definitie een schatting.
De realiteit is dat een huis waard is 'wat een gek er voor wil betalen'. dat kan meevallen, maar ook zwaar tegenvallen. ik heb als bankier al heel wat woningen openbaar verkocht en je wil niet weten hoe ontgoocheld mensen soms zijn door de prijs die een huis 'maar' gaat.

Vraag is ook af het akkoord waarover u spreekt ook op papier stond. Als zowel een lokaal notaris als lokaal immokantoor een schatting maken, ga er dan toch maar vanuit dat die mensen daar professioneel mee bezig zijn, e, dat hun inschatting doorgaans valabeler is dan uw mening. Weet ook dat een openbare verkoop soms echt wel een teleurstellend resultaat oplevert. je kan het dan inhouden maar dan is het pand dikwijls 'verbrand' op de markt en zal je er nadien zelden meer voor krijgen onderhands.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2017 23:02

Inderdaad kan ik mijn vingers eraan verbranden, maar als ik het pand verkoop aan de prijs waarmee ze akkoord gaat, verbrand ik ze toch al.
Bij deze schatting maken we meer dan 30.000 euro verlies op 3 jaar, terwijl we het pand tegen een erg goed prijs hebben kunnen verkopen.
Hetzelfde immokantoor zette enkele weken een veel ouder pand in de buurt te koop, het was zeker minder waard dan het onze, en het was binnen de maand verkocht.
Ik heb de indruk dat immo het laag schatte, omdat ze ervan uitgingen dat zij het zouden mogen verkopen, en dat het dan snel en zonder veel moeite en kosten verkocht wordt.
Maar ik begrijp dat er weinig aan te doen valt.
Mijn ex wil wraak nemen tegen mij, omdat ik het huwelijk beëindigde, en doet al wat ze kan om dat te doen.
Ze doet het al twee jaar met de kinderen, en nu ook met de woning.
Vraag is nu nog of er iets af te dwingen valt via de rechtbank? Ze zal waarschijnlijk toch een zitting vragen, omdat ze zal weigeren huur te betalen.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jul 2017 10:44

Een rechtbank kan daar niet echt veel aan doen... Als jullie geen overeenkomst hebben, kan zij enkel aansturen op een openbare verkoop.
Geloof me vrij, kies voor een onderling akkoord - een gedwongen beslissing door een rechtbank van én een openbare verkoop én een prijs die mogelijk nog eens lager uitkomt zal nog veel zuurder smaken. Als er nog communicatie mogelijk is met de ex: praat erover, maar bereid je er op voor dat de prijs is wat hij is.
Helaas blijft een scheiding niet alleen beperkt tot mentale schade, maar ook vaak financiële.... Take your losses and move on with the gain.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jul 2017 10:45

Wel nog even: als het niet de bedoeling is dat één van beide de andere inkoopt: communiceer over een hogere verkoopprijs met jouw ex - wie heeft daar iets mee te verliezen? En als het niet lukt, zal de markt (immo) wel evolueren richting een lagere prijs tot er een "zot" is die wil betalen wat jullie vragen :)

Toemke
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2017 15:31

Ik zou nooit laten schatten door een immo kantoor.
Het is algemeen geweten dat zij of te hoog of te laag schatten al naargelang de voordelen en geschatte winst voor hen..
Huizen vergelijken in de buurt of straat gaat ook niet op om verschillende redenen.
Waarom geen onafhankelijke schatter, landmeter aanstellen? Zij doen dit weliswaar niet gratis maar je krijgt er wel een ferm en neutraal opgesteld dossier voor.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 jul 2017 23:40

Inderdaad, maar om een "betaalde' onafhankelijke schatter aan te stellen, moeten we ook akkoord gaan.
Zal er nog een tijdje over nadenken, en het misschien wat laten sudderen, het is toch niet het goede moment om te verkopen nu.
Na de vakantieperiode misschien nog tot een overeenkomst zien te komen...

Terug naar “Echtscheiding”