Dading getekend onder dwang

Gebruiker30
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Dading getekend onder dwang

#1 , 14 jul 2017 20:33

Ik zit met een probleem. Ik heb een dading getekend bij de notaris over de verkoop van de woning van mij en mijn ex partner en dit onder dwang. Hij dreigde ermee mijn zoontje van 6 maand af te nemen als ik niet zou tekenen.
In 2011 hebben wij een woning gekocht voor 200000€. Momenteel staat er nog 170000€ open bij de bank. Hij wil juist de lening overnemen en mij 15000€ geven. Terwijl ik eigenlijk ook al aan de bank 30000€ heb afbetaald. Nu heb ik de woning laten schatten en dit bedraagt 299000€.
Kan ik hier nog van onderuit geraken of niet?
De dading is pas gisteren getekend bij de notaris.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 14 jul 2017 20:51

Wat bedoelt u exact met 'af te nemen'? U bent uiteraard nadat u uw kind in veiligheid had gebracht stante pede naar de politie getrokken om klacht neer te leggen?

Een overeenkomst nietig laten verklaren omwille van het gebruik van geweld (kan ook moreel zijn) is niet eenvoudig. Een van de vereisten is dat het moet gaan om een dreiging met een onrechtmatige daad. Dus uw echtgenoot die verklaarde naar de rechtbank te trekken om weet ik veel wat te verkrijgen zal niet genoeg zijn. Er zijn nogal wat vereisten:

Art. 1111. Geweld, gepleegd tegen hem die de verbintenis heeft aangegaan, is een oorzaak van nietigheid, zelfs al is het gepleegd door een derde, onderscheiden van degene ten voordele van wie de overeenkomst is aangegaan.

Art. 1112. Het geweld moet van dien aard zijn dat het op een redelijk mens moet indruk maken en hem kan doen vrezen dat hij zelf of zijn vermogen aan een aanzienlijk en dadelijk kwaad is blootgesteld.
Hierbij wordt gelet op de leeftijd, het geslacht en de stand van de personen.

Art. 1113. Geweld is een oorzaak van nietigheid van het contract, niet alleen wanneer het gepleegd wordt tegen de persoon die het contract aangaat, doch ook wanneer het gepleegd wordt tegen zijn echtgenoot of tegen zijn echtgenote, of tegen zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn.

Art. 1114. De vrees uit eerbied voor vader of moeder of een ander bloedverwant in de opgaande lijn, zonder dat enig geweld is gepleegd, is op zichzelf niet voldoende om het contract te vernietigen.

Art. 1115. Men kan niet meer tegen een contract uit hoofde van geweld opkomen, indien dat contract sinds het ophouden van het geweld is goedgekeurd, hetzij uitdrukkelijk, hetzij stilzwijgend, hetzij doordat men de tijd, bij de wet voor het herstel bepaald, heeft laten voorbijgaan.


De neutrale lezer zou kunnen denken dat u louter spijt hebt van de ondertekende overeenkomst, maar dat is een heel andere kwestie en geen grond tot nietigheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 14 jul 2017 21:33

Was de notaris aanwezig bij die uitspraken.
Kind afnemen???? dan moet er héééél veel zijn misgelopen in uw relatie met jullie kind. De relatie met uw ex heeft daar niets mee te maken.
Mocht en ik schrijf mocht er enige aanleiding zijn dan zal vader met ongelofelijke bewijzen moeten komen ( en had u nu al lang aangehouden geweest).
Als hij aangifte zou doen volgt er zo wie zo bij beide partijen een sociaal onderzoek door jeugdpolitie en door sociale dienst van jeugdrechtbank.

Ik denk dat u zo snel mogelijk een advocaat neemt en naar de politie stapt.
Bij wie is jullie kind nu en is er al een vonnis of een overeenkomst?

Reclame

Gebruiker30
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2017 21:56

Het kindje woont bij mij. De vader heeft het kindje niet erkend.
Ik heb al keiveel klachten tegen mijn ex ingediend en deze zijn steeds geseponeerd.
Ik weet tot wat mijn ex in staat is. Hij zou mijn kindje durven komen ontvoeren.
De notaris was erbij en zij wou ook dat ik dat voorstel tekende na die dreigementen

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 15 jul 2017 09:08

Ik kan me moeilijk inbeelden dat een notaris in haar kantoor dergelijke praktijken zou tolereren. Bij de notarissen die ik ken zou dat snel resulteren in een telefoontje naar de politie, vergezeld van een verklaring vanwege de notaris. Overigens vermoed ik dat u op de hoogte was van de inhoud van die dading vooraleer naar het kantoor te vertrekken om te tekenen. Waarom hebt u toen eenvoudigweg niet verklaard niet akkoord te gaan?

Enfin, u doet wat u wil en indien u werkelijk meent dat iets illegaals gebeurd is: ga naar de politie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker30
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2017 13:05

Ik ben willen vertrekken bij de notaris omdat ik niet akkoord was met het voorstel. De notaris is mij dan terug komen halen en heeft gezegd dat dit het beste voorstel was

Terug naar “Echtscheiding”