tot wanneer onderhoudsgeld betalen + nog eea

kv68
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

tot wanneer onderhoudsgeld betalen + nog eea

#1 , 14 jul 2017 19:42

Hoikes,

mijn ex is via vonnis verschuldigd onderhoudsgeld te betalen voor onze dochter.
Ook de helft van de bijzondere kosten enz.
Dochter woont voltijds bij mij.
Ze is 20 jaar oud en afgestudeerd.
Ze heeft nog geen werk, wel doet ze een vakantiejob.

De situatie van mijn ex: is toegelaten tot schuldbemiddeling, heeft reeds ongeveer 7000 € schulden achterstal aan mij.
Wenst totaal geen contact met mij.
Zij betaald nu sedert een maand of 4 het onderhoudsgeld en de helft van bk.

Nu kreeg ik een brief van haar advocaat (zeer waarschijnlijk pro deo) waarin gemeld word:

"cliente deelt mij mee dat de meerderjarige dochter thans afgestudeerd is en reeds werkt, hetzij in het kader van vakantiewerk (start op 24 juli tot en met 31 augustus.

Zoals u wel zal weten , stopt de verplichting tot het betalen van een onderhoudsbijdrage door cliente dan ook. Voor de maand juli werd evenwel nog betaald, vanaf augustus zal niet meer betaald worden"

Klopt dit ?, of dient er onderhoudsgeld betaald te worden tot dochter een eigen inkomen verwerft ? Telt vakantiewerk mee daarvoor ?

Dan nog iets anders:

In de brief word ook gezegd dat ik onnoemelijk veel kosten doorgerekend heb voor schoenen en kledij, en dat ik, aangezien ik nooit voorafgaandelijk overleg heb gepleegd, wordt voorbehoud verleend voor terugvordering van een deel van deze kosten.

1) onnoemelijk veel ? kan ik niet meteen zeggen, documenten zijn bij mijn advocaat die in verlof is, ik zal morgen eens via bankrekening een raming maken maar ik ben ervan overtuigd dat het niet teveel is. Trouwens, nooit kledij halen in een boetiek of zo, er zitten daar slippers tussen van 7€ ofzo, enfin.

2) Geen overleg gepleegd ? Nogal wiedes, telkens ik iets wilde vragen via mail of sms of bellen, nooit reactie, op den duur doe je de moeite niet meer toch ?

3) Indien dit voor een rechter komt die zal beslissen, welke rechtbank is dit ? Vredegerecht ?

4) Mij komt dit regelrecht over als pesten, ik heb enkel het belang van ons kind in gedachten. Moet ik steeds naar mijn advocaat stappen, die ik duur betaal ? Hoe kan ik dit stoppen ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 jul 2017 20:50

wat de alimentatie betreft: dat klopt: dochter start een vakantiejob van 24 juli tem eind augustus: dat is een inkomen. Vermits de RVA geen werkloosheidssteun uitkeert aan schoolverlaters heeft ze er dus alle belang bij zich nu al in te schrijven in de grote interimburo's om na augustus aansluitend te kunnen gaan werken. Ik verneem van de huidige generatie schoolverlaters dat je het eerste jaar na je studies vlot aan de slag kan met interimcontracten.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 14 jul 2017 22:07

Familierechtbank is sedert september 2014 bevoegd.
Staan die achterstallen ook in CSR?

Reclame

kv68
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2017 01:17

Die achterstallen staan in csr Franciscus.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 19 jul 2017 17:17

Een referentie om de kinderalimentatie te beëindigen kun je linken aan verval van het recht op kinderbijslag.
Ik wil geen spelbreker zijn, maar een vakantiejob kan onvoldoende inkomen opbrengen om niet langer hulpbehoevend te zijn.
Dus zolang uw dochter aan de voorwaarden voldoet blijft kinderbijslag nog een tijdje verder uitbetaald.
Heeft je kind recht op kinderbijslag als werkzoekende schoolverlater?

Je hebt nog maximum 360 dagen recht op kinderbijslag onder bepaalde voorwaarden:
•Je kind is jonger dan 25 jaar
•Je kind is niet langer leerplichtig
•Je kind is ingeschreven bij de plaatselijke tewerkstellingsdienst
•Je kind is niet vrijwillig werkloos
•Het maandelijks inkomen van je kind (tewerkstelling, sociale uitkering, ziekte, invaliditeit, arbeidsongeval, beroepsziekte) is niet hoger dan € 541,09.

Die 360 dagen beginnen te tellen:
•Op 1 augustus na het laatste volledige school- of academiejaar
•De dag na het stopzetten van de laatste studie met ten minste 27 studiepunten, 17 lesuren per week of het terugbrengen van de studie tot minder dan 27 studiepunten.
•De dag na het einde van de 2de examenperiode
•De dag na het indienen van het eindwerk
•De dag na het einde van het leercontract of stage overeenkomst
Dus als de kinderbijslag stopt, mag de kinderalimentatie ook gestopt worden.

j-ke
Berichten: 2

#6 , 10 aug 2017 16:13

Dus zolang uw dochter aan de voorwaarden voldoet blijft kinderbijslag nog een tijdje verder uitbetaald.
Even een extra vraag in dit verband: Kan de vader dit eigenlijk te weten komen zonder dit te vragen aan de moeder of dochter zelf?

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 10 aug 2017 18:01

Uit uw vraagstelling (bvb. haar advocaat) had ik begrepen dat u de vader bent en uw ex de moeder.
Hoe dan ook, waarom zou de andere ouder niet mogen weten of dochter al dan niet is afgestudeerd en een inkomen verwerft? Een goede informatie lijkt mij aangewezen voor de berekening van de achterstallen. Ooit moet daar een einddatum op geplakt kunnen worden.

U verwees ook naar de discussie over kledijonkosten e.d. Normaal worden die kosten e.v.a. gedekt door de onderhoudsbijdrage door de andere ouder tenzij het bedrag te laag zou zijn ingeschat bij de scheiding. Is dat niet het geval?

kv68
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2017 20:54

Dag Jabbe,

ik ben inderdaad de vader.

Ondertussen heb ik mijn advocaten kunnen raadplegen.
Mijn ex moet dus inderdaad geen onderhoudsbijdrage meer betalen gezien mijn dochter afgestudeerd is.

Waar ik wel nog een antwoord op zou willen is op puntje 4.

zij verleent zichzelf, weliswaar via haar advocaat (waarschijnlijk pro deo, dus goedkoop), voorbehoud tot terugbetaling van bepaalde kosten.
Ik zou dus nu terug moeten naar mijn advocaat stappen, en deze duur betalen, om kosten waarop ik recht heb, terug te eisen.

Dit is natuurlijk absurd, maar werkelijkheid.

Enige precedenten beschikbaar ?

Bedankt voor jullie reacties.

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 12 sep 2017 16:07

(@kv68, Ik had u even verward met j-ke, vandaar mijn vraag of u vader of moeder was.)

De advocaat van mevrouw zal ook niet het hele plaatje kennen; de brief is gewoon proberen om iets vanaf te pitsen; daarom is dat nog geen pesten.
U mag vrij handelen, maar professioneel juridisch advies lijkt mij toch altijd aangewezen.

Terug naar “Echtscheiding”