Geldigheid vonnis na tweede relatiebreuk met zelfde persoon

papa B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geldigheid vonnis na tweede relatiebreuk met zelfde persoon

#1 , 14 jul 2017 15:09

Allen,

Ik heb een vraagje over de geldigheid van een vonnis van de jeugdrechtbank: mijn toemalige vriendin en ik hebben eerst een relatie gehad van 12 jaar en hebben samen ook 2 kinderen. In 2011 liep de relatie volledig stuk, dit voornamelijk door (zwaar) alcoholmisbruik van mijn vriendin. Officieel waren we wettelijk samenwonend en is er uiteindelijk door de jeugdrechtbank co-ouderschap met verblijf om de week uitgesproken en nog een aantal andere (financiële) regelingen.

In 2013 hebben we het dan toch opnieuw samen geprobeerd en zijn we opnieuw wettelijk gaan samenwonen. Zij leek haar drankprobleem onder controle te hebben en verder was/is er nog steeds meer wat ons bond dan wat ons scheidde. Deze relatie bis heeft dan standgehouden tot een paar maanden geleden maar is dan opnieuw vastgelopen op opnieuw datzelfde (alcohol) probleem ...

Toen mevrouw vertrok was het "een nieuwe scheiding waarbij ze opnieuw recht had op de helft van alles enz." en eerlijk, ik heb daar zelfs niet moeilijk over gedaan en haar dat ook gewoon gegeven. De kinderen zijn meer dan 3 maanden bij mij gebleven terwijl ze er amper naar omkeek of wat dan ook ... maar nu heeft ze dus een nieuwe woning en verwijst ze voor de kinderen en alle toen gemaakte afspraken gewoon naar dat vonnis van de jeugdrechtbank van na onze eerste relatie. Een van de kinderen wil absoluut niet naar daar en na de perikelen van 2 weken verblijf bij haar (waar ze zelfs al 's nachts opnieuw voor mijn deur stonden omdat de avonden er niet te doen zijn eens ze begint te drinken) begint de 2e ook al serieus te twijfelen of hij dit nog wel wil. Ik WEET dat ik opnieuw naar de rechtbank zal moeten (maar dat zijn weer veel centjes) maar kan zij tot een nieuw vonnis effectief afdwingen wat er in dat eerste vonnis stond? Kan zij eisen dat de kinderen bij haar MOETEN, ook als dat tegen hun zin is? Kan zij zomaar het kindergeld achterhouden terwijl de kinderen niet eens bij haar zijn (en het budget enkel gebruikt wordt voor drank)?

Alvast bedankt voor alle advies rond de geldigheid van zo'n vonnis nadat je dus opnieuw wettelijk samen bent gaan wonen ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 14 jul 2017 15:34

Ik denk dat je het over een andere boeg moet gooien. Als ze als enige volwassene (want alleenstaande ouder) de zorg en verantwoordelijkheid voor de (minderjarige) kinderen heeft én behoorlijk drinkt is dit een zaak voor de familierechter die zal moeten onderzoeken of de ouder door haar alcoholprobleem wel in staat is om op haar eentje de zorg over de kinderen te houden. Let wel: het is niet de bedoeling haar het omgangsrecht te ontnemen, maar wel dat ze met dat alcoholprobleem alleen voor de kinderen zorgt. Een partner met een alcoholprobleem is absoluut zwaar. Maar je kan dan nog mee de zorg voor de kinderen opnemen. Een alleenstaande ouder met een drankprobleem is gevaarlijk én traumatiseert en tekent de kinderen voor de rest van hun leven. Vandaar wellicht al dat de kinderen niet meer alleen bij de mama wil verblijven. Telkens de kinderen weer voor je deur staan omdat mama te dronken is, ga je daarvan aangifte doen bij de politie. Dit zijn feiten die door de jeugdrechter aangepakt worden. Maar je moet het wél doen.

papa B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jul 2017 16:00

Beste Eylis, bedankt voor je reactie. Voor de duidelijkheid, de regeling in dat vonnis is dus week om week maar zij heeft ze nu voor de maand juli (en ik dan augustus). Feit is echter dat de jongste ook die week om week niet meer ziet zitten ...

Anyway, ik besef dat ik langs de rechtbank zal moeten, hetgene wat ik me hier afvraag is of zij zomaar naar dat vonnis kan verwijzen en zo in afwachting van een nieuwe uitspraak de kinderen week om week kan dwingen alsook alle andere regelingen kan afdwingen? Uiteraard ga ik vragen om op z'n minst rekening te houden met de wens van de kinderen en de situatie (de oudste wordt volgende maand 18, die kan dan zelf bepalen maar de jonste is nog maar 14) en hoop ik dat dat ook gehoord zal worden.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 14 jul 2017 17:13

Vermits het om een problematische gezinstoestand gaat (bij de moeder althans) omdat de minderjarige kinderen onder de verantwoordelijkheid van een regelmatig en/of zwaar drinkende volwassene moeten verblijven, onderneemt de jeugdprocureur zelf actie als je PV laat opmaken van de feiten. De situatie wordt onderzocht. Daar moet jij in feite niets voor doen. Alleen aangifte doen van de feiten. Ook de vorige feiten best laten noteren bij de politie. Er worden dan vrij snel voorlopige maatregelen genomen om de kinderen te beschermen. en dan zullen de kinderen zeer waarschijnlijk niet langdurig alleen bij de moeder meer verblijven.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 14 jul 2017 17:32

is zo wie zo een Verontrustende Opvoeding Situatie.
Gezien jullie zelf een einde hebben gemaakt aan het eerste vonnis is dat dus niet meer van toepassing.
U moet dus geen kinderen meegeven.
Best aangifte bij politie dat ex partner weg is ( hopelijk hebt u dat al gedaan).
Nieuw proces bij familierechtbank ( jeugdkamer) en vraag via dienst SLAZO politie of rechtstreeks bij sociale dienst jeugdpolitie van uw politiezone een sociaal onderzoek te starten.

Terug naar “Echtscheiding”