bewijs feitelijke scheiding (of gescheiden van tafel en bed?)

popieconan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

bewijs feitelijke scheiding (of gescheiden van tafel en bed?)

#1 , 12 jul 2017 17:30

Halo, wat een simpele vraag lijkt is ondertussen voor mij een nachtmerrie!
Dit is een kopie van mijn vraag aan verschillende instanties, zonder enig antwoord te verkrijgen, weet iemand hier raad op?
Geachte,

Betreft: feitelijke scheiding ( of scheiding van tafel en bed?)

Ik ben gehuwd in 1996 en vervolgens uit elkaar gegaan in 2001. ( sinds 2007 ben ik woonachtig te Spanje)

Nu het probleem is dat ik daar een bewijs van nodig heb, dat zegt dat ik reeds sinds die datum van mijn echtgenoot weg ben. Ik heb de vraag al aan diverse advocaten gevraagd, zowel hier in Spanje als in belgie. Maar, iedereen geeft mij enkel maar een prijskaartje rond de 2000 euro om de scheiding in te voeren.

Spijtig genoeg beschik ik niet over voldoende geld daarvoor. Ik heb het ook aan het archief te Antwerpen gevraagd, maar daar krijg ik totaal geen antwoord op. Ook niet waar ik dan wel moet heen gaan of schrijven, gewoon niets.

Ook heb ik een e-mail gestuurd naar het gerechtshof van Antwerpen, met de vraag waar of bij wie ik me moest wenden, maar die antwoorden ook niet.

Hebt u enig advies voor mij, waar of hoe ik aan een bewijs hiervoor kan komen dat ik feitelijk gescheiden ben? Dit bewijs heb ik nodig om mij in regel te kunnen stellen met het Spaanse ziekenfonds. En voor mijn burgerlijke staat.

Vroeger was dat niet zo maar sinds 2015 is deze wet hier verandert en moet ik dat kunnen voorleggen. Zo niet kan ik mij niet meer in orde stellen. Ik ben reeds al 4 maanden bezig om dit opgelost te krijgen, maar zoals u kan lezen zonder resultaat.


Hopelijk op een gunstig antwoord,
met vriendelijk groeten,
Jacqueline Nauwelaerts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 12 jul 2017 18:43

Heel eenvoudig: een attest van woonst en een attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente in Spanje waar je woont. Daar staat je echtgenoot niet op vermeld (want hij woont daar niet) Daarop staat wel vanaf welke datum je daar ingeschreven bent. Dat is een voldoende bewijs dat je al geruime tijd feitelijk gescheiden leeft. Daarmee kan je zelf de scheiding eenzijdig en zonder advocaat inleiden bij een Belgische rechtbank. Kost alles inbegrepen iets van een 150 euro. Vermits je meer dan een jaar feitelijk gescheiden leeft (en dat bewijzen de gemeentelijke attesten) zal je slechts eenmaal moeten verschijnen voor de rechtbank en dan is de scheiding een feit. Ik snap niet goed wat het probleem is, of hebben de advocaten je dat niet uitgelegd?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”