dochter start 5de maal een eerste jaar

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

dochter start 5de maal een eerste jaar

#1 , 12 jul 2017 12:36

Beste,

Vrij recent een uitspraak van de rechtbank ontvangen waarin dochter een 5de keer een eerste jaar hoger onderwijs kan starten. Mijn ongeloof is groot.
De reden die aangevoerd werd door de tegenpartij was "zwakke gezondheid". Er is geen enkel attest die werd ingesloten waarin staat dat de zwakke gezondheid de reden is van het niet slagen.
Mijn tegenargumenten zijn geen inzet en geen deelname aan 2de zit.
2 maal 1ste jaar rechten gestart.
2 maal ergo gestart.
1 maal BSO opleiding verzorgende gestart.

Gevolg van uitspraak alimentatie doorbetalen en de helft van alle kosten.
Vonnis ter inzage.

In de marge:
Rechter was nors en onvriendelijk en zeker niet luisterbereid.
Bij het binnenkomen in de rechtbank was het eerste wat hij zegde tegen mijn advocate "Er wordt niet veel gepleit want het gaat om geld." Ik kreeg een snauw en een beet ... mijn rekenmachine ligt klaar...
Geen beroep aangetekend op advies advocate.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 12 jul 2017 12:49

En hebt u daar nog ergens een vraag over?

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2017 13:56

De vraag die ik me stel is hoeveel kansen een rechter zal blijven geven, 6 maal , 7 maal een eerste jaar?
Een andere vraag die je kan stellen is of deze redenering door de rechter, rechtbank, niet zal doorgetrokken worden naar de toekomst indien dochterlief door de zwakke gezondheid niet wil werken...
Een laatste vraag is, mag ook als bedenking, is dit courante rechtspraak?
Dien ik dit niet weloverwogen zulke vonnissen aan een ruimer publiek kenbaar te maken? Immers na heel wat opzoekingswerk kon ik zulk flagrant vonnis nergens lezen.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 12 jul 2017 14:29

je zou het volgende kunnen proberen: maar in dat geval zou je zeker moeten weten wat die "zwakke gezondheid" precies inhield: is je dochter met doktersbewijs langdurig afwezig geweest van de opleiding? Of bleef ze gewoon thuis. Indien ze niet duidelijk aantoonbaar langdurig ziek is geweest zou je voor een vrederechter de volgende zaak kunnen aanvatten voor een minnelijke schikking:
- je vecht niet aan dat je de kost van deze opleiding moet betalen maar:
- je betaalt pas alle studie-kosten en de biezondere kosten als ze met vrucht het eerste jaar afgerond heeft.
Deze methode functioneert wonderwel met studenten die langer dan 2 X blijven hangen in een studieniveau, weliswaar wordt dit toegepast door ouders die samen zijn en/of die beslissing samen nemen. Het vreemde bij deze methode is dat de student ineens een bijbaantje vind waarmee ze/hij de lopende kosten van het jaar dekken én nog slagen in de eerste zittijd ook....
Overleg met je advocaat of je zo een voorstel bij de vrederechter kan voorleggen. Het is waarschijnlijk de eerste maal dat zo'n zaak voorkomt, maar wel eentje dat als het zou slagen een precedent zou betekenen voor het merendeel van dat soort situaties.

iota
Berichten: 830

#5 , 12 jul 2017 14:35

Om welke redenen adviseert de advocaat om geen beroep aan te tekenen?

Op het eerste gezicht - geen bewijs dat zwakke gezondheid de studies verhinderde en humeurige rechter - zou ik dat juist wel overwegen.
Of kom je in beroep bij diezelfde norse rechter terecht?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jul 2017 14:41

Kan je niet eens informeren bij de onderwijsinstelling of de dochter wel regelmatig aanwezig is geweest in de lessen. Heb ooit weet gehad van een jongeren die zich wel inschreef voor een schooljaar, enkele lessen volgde maar dan thuis bleef en in het zwart ging werken. In september/oktober van hetzelfde laken een broek. Die heeft dat 3 jaar kunnen volhouden totdat de rechter een aanwezigheidslijst van de onderwijsinstelling voorgelegd kreeg.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 12 jul 2017 15:12

nog een bedenking:
Als ik het goed heb probeerde de "student" eerst 2X universitair niveau Rechten. (Da's van een zwaar intellectueel niveau, maar lichamelijk en psychisch niet bepaald zwaar) Daarna 2X Ergo(therapie?) Da's een Bachelor-opleiding. Da's ook nog behoorlijk studeren met een sociaal-dienstverlenende instelling. Daar komt al wat lichamelijk inspannend werk bij te pas. En dan herneemt ze opnieuw de laatste graad van haar secundaire studies, maar dan in BSO verzorgende....A

ls ze echt als verzorger aan de slag wil en ze heeft al haar diploma secundair onderwijs, kan ze perfect de verkorte opleiding in het kader van lerend werken aanvatten. Immers: ze hééft haar diploma secundair onderwijs al. Ze moet dus enkel de verzorgende vakken opnemen. Een student met een zwakke gezondheid start niet met de opleiding (polyvalente) verzorgende: bejaarden en volwassen personen optillen, verschonen en wassen, voedsel toedienen, opruimen en poetsen, koken, wassen en plassen...

Ik stel me ernstig de vraag of ze dàt wil en kàn (met een zwakke gezondheid) en dat vak is een roeping....je moet goesting hebben om dat te doen. Na de opleiding ben je géén verpleegster, maar diegene die de bedden en pampers verschoont en de zieken een bedbad geeft.
Ik heb het grootste respect voor de mensen die deze job willen doen. Maar iemand met de aspiraties om rechten te willen studeren én een zwakke gezondheid kan wel terechtkomen in de sociaal-maatschappelijk sector met een minder inspannende opleiding. Maar verzorgende?

Sorry, dat is tamelijk ongeloofwaardig en ik denk dat de rechter dààr echt niet naar gekeken heeft. Stap met je dochter naar de onderwijsinstellingen die lerend werken aanbieden: ze kan in 2 jaar haar praktijk en theorie voor verzorgende behalen en intussen werken. (misschien zelfs met een paar vrijstellingen omdat ze haar diploma secundair al heeft. Ze verdient daar dan zo'n 400 euro per maand mee.
Bij de VDAB kan ze de opleiding in 1 jaar behalen, ik vermoed met behoud van uitkering.
Het zal me wél benieuwen of ze dit ook doorzet....Want dit is een job van zwoegen en zweten.

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2017 15:50

Vonnis dateert van 9 februari 2017.

In het vonnis staat en ik citeer ... "Bepaalt dat de onderhoudsregeling voor het kind ..., geboren te Gent op ..., zoals vastgelegd in het akkoordvonnis d.d. 18 juni 2012 van de toenmalige jeugdrechtbank te Gent, ook na 01 oktober 2015 onverminderd van kracht blijft.
Bepaalt dat deze regeling voor het kind ... blijft gelden tot op het ogenblik dat zij haar huidige opleiding heeft voltooid en zij over een eigen inkomen beschikt"

Ik vermoed dat ze het jaar verzorgende in het BSO (Bijzonder Secundair Onderwijs) met vrucht heeft beëindigd.Ik verloor alle contact 3 jaar geleden.

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jul 2017 15:52

Ik informeerde reeds bij een onderwijsinstelling naar de aanwezigheden maar wet privacy geldt hier ook. Geen info over meerderjarigen kon ik horen bij de UGent idem bij Hogeschool Gent.
Enkel met een vordering van de rechtbank zou men over deze gegevens kunnen beschikken.

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2017 15:58

Voor alle duidelijkheid de info over afwezigheden verkreeg ik via haar broer, die ik wel geloof.
Betreffende de afwezigheden kon ze steeds een doktersattest voorleggen maar opgelet dit zijn geen lange perioden integendeel.

eylis
Berichten: 8842

#11 , 12 jul 2017 16:33

vreemd dat je denkt dat "BSO" biezonder onderwijs betekent. Want dat is het niet: het is Beroepssecundair onderwijs.
Indien je niet formeel weet of ze de opleiding al met vrucht beeindigd heeft, heb je wél een interessante poot om op te staan. Kinderen zijn ten allen tijde respect verschuldigd aan hun ouders en als ze nog onderhoudsbehoevend zijn (omdat ze nog studeren), moeten ze ook telkens de bewijzen kunnen voorleggen van hun studies, zodat de onderhoudsplichtige ouder die financiele steun ook terecht kunnen geven.

Dus je stuurt een aangetekend schrijven naar de dochter (want ze is meerderjarig) en eentje naar de moeder .
Je meldt dat je uiteraard aan je onderhoudsplicht wil voldoen, maar dat je niet over de officiele studiedocumenten beschikt om de ordegrootte van het bedrag te bepalen. (maw dat ze de studie ook afgemaakt heeft mét resultaat) Dat je ook in het kader van de wet mbt Art. 371 B.w (dit is de wet mbt het respect van kinderen tov hun ouders) de voortgang van de studies wenst te kennen. Je meldt dat je de alimentatie voorlopig stort op een derderekening tot ze je de officiele documenten overmaakt mbt haar studies: Dwz: officiele inschrijvingsattest en bewijs van regelmatig gevolgde lessen van de onderwijsinstelling en einduitslag of getuigschrift. Dat je na ontvangst van deze bewijzen de verschuldigde som op de derdenrekening zal overmaken. Hiermee vermijdt je dat men met het vonnis en een deurwaarder de som komt opeisen, want die staat al geparkeerd en klaar om door te storten als je de studiebewijzen (waar je uiteraard recht op hebt) hebt ontvangen.

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jul 2017 17:28

De maandelijkse alimentatie werd tot en met juni 2017 netjes betaald.
Bewijs van inschrijving werd me reeds vorig jaar in september gemaild. Geen bewijs van getuigschrift.
Vrij recent, lees eergisteren mail ontvangen met overstijgende kosten zoals dokter, apotheker,...
Zal dit ook betalen na nazicht uiteraard.

De grote ellende die me weer boven het hoofd hangt is dat er nu niet zal gezocht worden naar werk om de maandelijkse alimentatie verder te krijgen. Dit bedraagt 233.17 euro. En voortgaand op de vorige rechtspraak (5 maal een eerste jaar) vermoed ik dat de rechter het weer vlotjes zal aanvaarden.
Voor alle duidelijkheid de rechter hield geen rekening mee met de geleverde bewijzen dat ze aan de 2de zit niet kon deelnemen omdat ze op reis was. Dit jaar na jaar.

Ze is weer op reis met haar vriend en zoekt geen werk. Dus mijn vrees is gegrond indien het tot een procedure komt waarbij ik aantoon dat ze geen inspanningen leverde om te werken ik weer aan het kortste eind zal trekken.

iota
Berichten: 830

#13 , 12 jul 2017 17:53

Nee, in principe is voor u de kous af zodra uw dochter een diploma behaalt dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt.

Tenzij ze van plan is om nog verder te studeren en daar gaat de rechtbank soms in mee.
Maar lijkt me niet dat ze nog genoeg studiepunten zal over hebben om in het hoger onderwijs ingeschreven te geraken na 4 afgebroken 1ste jaren.

tomhaerens
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jul 2017 18:11

Inderdaad ze heeft al de studiepunten opgesoupeerd in haar 2 de jaar Ergo. (lees 4 de keer een 1ste jaar)
Dan heeft ze maar de opleiding Verzorgende gestart op niveau Beroeps Secundair Onderwijs.

Om te antwoorden op uw vroege post betreffende niet in beroep gaan ... Advocate had er blijkbaar geen goed gevoel bij bij de rechter in beroep ... even vriendelijk waarschijnlijk en dezelfde visie.

eylis
Berichten: 8842

#15 , 12 jul 2017 18:26

Je dochter is gediplomeerd voor een knelpuntberoep. Ze kan dus onmogelijk geen werk vinden. De meesten zorgkundigen tekenen al hun eerste werkcontract in de maand voordat ze afstuderen. Zelfs als ze kieskeurig is, kan ze als zorgkundige kiezen uit verschillende werkaanbiedingen tegelijkertijd. Als ze dus binnen de 2 maand niet aan de slag is, stuur je haar zelf de werkaanbiedingen door die er momenteel zijn: dat kan je makkelijk via een jobzoekmotor zoals 'indeed" of de VDAB: je tikt je zoekfunctie in: bvb: zorgkundige - verzorgende - RVT, woonzorgcentrum - ziekenhuis - familiale hulp, etc... je ziet zo in een oogopslag alle vacatures waarvoor ze in aanmerking komt. Je kan september gerust beginnen om de alimentatie op een derderekening blokkeren, want ze heeft in principe meteen een job.

Terug naar “Echtscheiding”