Echtscheiding bij overspel

sportquest
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding bij overspel

#1 , 12 jul 2017 10:32

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.
Ik ben ongeveer 2 jaar gehuwd, maar mijn man pleegt overspel.
Ik heb hiervan bewijzen.
Op welke manier kan ik scheiden?
Welke is de snelste manier?

Via EOT gaat niet, want mijn man wilt niet scheiden. Is dit wel de snelste manier? Dan probeer ik hem te overtuigen.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 12 jul 2017 11:13

Overspel is mogelijk een argument om eenzijdig scheiding aan te vragen op grond van 'onherstelbare ontwrichting". Dat overspel moet je kunnen aantonen: o.m. vaststelling door een deurwaarder is daarvoor nog steeds de klassieke manier. Snel gaat dit niet en je zal een advocaat moeten nemen. Maar je zou tegelijkertijd bij het aanvatten van deze rechtszaak meteen ook een kortgeding voor dringende maatregelen kunnen aanvatten bij de rechtbank van eerste aanleg. Daar zou je kunnen eisen dat je echtgenoot naar een ander verblijf moet verhuizen zolang de echtscheidingsprocedure loopt. Dat hij ook verder moet instaan voor de lopende kosten van de gezinswoning. De reden hiervan is dat dit overspel een ernstige en voortdurende belediging is binnen het huwelijk en samenwonen onmogelijk maakt. En dat het overspel een duidelijk bewijs is dat de echtgenoot zijn wettige echtgenote niet als zijn partner beschouwt. Als je de duidelijke bewijzen van overspel hebt (vaststelling deurwaarder, emails etc..) zou je dus aan een advocaat kunnen vragen om een formeel opgestelde brief naar je echtgenoot te sturen waarin duidelijke gemaakt wordt dat de keuze bestaat tussen 2 mogelijkheden: ofwel een snelle scheiding (EOT) in onderlinge overeenstemming die in totaal zo'n 150 euro zal kosten (rolrecht+ zegelkosten van de verschillende attesten en gemeentelijke documenten) ofwel een EOO (eenzijdige scheiding) die langer duurt, maar de nodige procedurekosten met zich meebrengt. Bespreek met je advocaat of het raadzaam is in die brief ook al te melden dat er uiteraard meteen dringende maatregelen gevraagd zullen worden mbt woonsttoewijzing en delen van de gezinskosten (huur-energie etc...) Wellicht is het geraadzaam dat nog niet mede te delen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”