recuperatie bijzondere kosten

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

recuperatie bijzondere kosten

#1 , 11 jul 2017 13:38

Situatie:

Vonnis familierechtbank waarin onderhoudsgeld van 150 euro per kind (retroactief) wordt vastgelegd, tevens helft van bijzondere kosten.
Ex is in beroep gegaan, rechter beveelt deskundige omwille van nagaan haalbaarheid omgangsregeling, in tussenarrest wordt overige van het eerste vonnis voorlopig bevestigd. Zaak werd al eens uitgesteld naar juni, en intussen heeft ex opnieuw om uitstel gevraagd en gaat volgende zitting pas in december door.
Intussen is DAVO tussengekomen; ze betalen mij voorschotten uit (300 euro voor 2 kinderen), ex betaalt aan hen 100 euro per maand. Van de bijzondere kosten betaalt hij aan mij slechts 1/4. Er is intussen al een groot achterstal.
DAVO komt niet tussen in bijzondere kosten. Tevens laten zij mij weten dat zij de originele expeditie hebben en dit naar alle waarschijnlijkheid niet zullen overmaken aan mij, omdat hij zijn schulden bij hen aan het opstapelen is (alleen al de voorschotten, naast achterstal van 6000 euro aan mij), en mocht ik actie ondernemen met eigen deurwaarder voor de bijzondere kosten, verkleint hun kans op recuperatie voor de schatkist.
Wat kan ik dan nog doen? Ex pleegt al jaren domiciliefraude want heeft een adres in België maar verblijft in Duitsland (dit is geweten)
Is klacht wegens familieverlating wenselijk gezien er nog geen eindarrest is? Advocaat zegt dat dit weinig zal uithalen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 11 jul 2017 22:12

De reden dat u naar Davo gaat is vermoedelijk dat er niet veel te rapen valt bij uw ex en zij voorschotten uitbetalen. Strikt wettelijk kunnen ze u niet beletten met de expeditie naar een deurwaarder te gaan om de bijzondere kosten in te vorderen (laat u nooit verleiden om ook te trachten de onderhoudsuitkeringen dubbel in te vorderen, dat gaat een ontvanger serieus ongelukkig maken).

De vraag is: heeft dat zin?

a) valt er iets te rapen door de GDW?
b) Vermeld 'bijzondere kosten' aan een GDW en die zal plots iets anders te doen hebben en erop staan dat uw advocaat hem contacteert. De reden: eindeloze discussies over die kosten. Vb1: de ex moet 50% betalen. Een bril is een bijzondere kost. Dat wordt niet betwist. Maar, meneer de GDW, moest dat nu een bril van 700 Euro zijn, terwijl ik op het OCMW sta? Vb2: Bijzondere kosten: de helft van de schoolvakanties van de kinderen, mits in overleg bepaald. Skireis van 700 Euro. Meneer de GDW, ik heb nooit mijn akkoord gegeven voor die reis, nooit! Dus betaal ik niet. En ik kan doorgaan... Regel 1 van elke GDW: het moet vooruitgaan. Dit gaat niet vooruit, dit zijn ankers, gedropt in een moeras.
c) U vindt die gemotiveerde of onervaren GDW: hij kijkt in zijn toepassing en wat ziet hij: een beslag van DAVO voor onderhoudsgeld (DAVO treedt in uw rechten, ook voor de voorschotten). Probleem: samenloop van schuldeisers, en onderhoudsuitkeringen hebben een hogere 'voorrang' dan die bijzondere kosten. Dus de GDW loopt het vuur uit zijn sloffen en mag dan betalen....aan DAVO. En u blijft wachten. (hij mag u ook mededelen dat u helaas de hem voorgeschoten kosten niet zal kunnen recupereren, nog iets dat niet positief is).

U raadt het al: dergelijke acties, daar zitten deurwaarders niet op te wachten.

Een simpel advies: heeft de schuldenaar bezittingen, ga dan voor alles naar een GDW. Blijf anders voor alles bij DAVO. Of ga naar de familierechtbank en vraag een hoger 'all inclusive' onderhoudsgeld waar die bijzondere kosten forfaitair in verwerkt zitten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 12 jul 2017 08:46

Ik zie nu dat ik nog niet op die familieverlating had geantwoord. Persoonlijk zou ik in de geschetste omstandigheden akkoord gaan met uw advocaat, het heeft weinig zin en zal enkel extra kosten veroorzaken die u niet kan recupereren. Daarenboven ontvangt u (weliswaar via DAVO) voorschotten ten belope van het totale onderhoudsgeld en heeft Davo een afbetalingsplan afgesloten met uw ex waar deze zich aan houdt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 12 jul 2017 09:39

Dankjewel, dat is een helder overzicht.
Ik krijg inderdaad voorschotten maar ik denk niet meer voor lang want ik schommel net rond de inkomensgrens.
De vader blijft zich intussen als onvermogend voordoen en met succes. Hij stapelt de schulden bij DAVO op en zal wel weten waarom hij niet officieel gaat werken want dan komen ze ineens alles halen. De eerste rechter heeft hem daar hard op aangepakt, in beroep moet dat stuk nog bepleit worden.
In ieder geval houdt hij zich noch aan de omgangsregeling zoals in tussenarrest bepaald, noch aan de financiële regeling. Kan dat negatief uitdraaien voor hem wanneer het effectief zal bepleit worden in december? Ook zette hij op mail naar mij dat hij niet akkoord is met een vaste beugel (dochter wordt doorverwezen naar orthodont) omdat dit esthetisch niet mooi is en het kind zou beletten te glimlachen e.d. Dat wil toch niet zeggen dat hij dan onder die bijzondere kost uitkomt? En door steeds de zaak te laten uitstellen raakt hij me ook nog eens financieel want de advocatenkosten stapelen zich op..

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 12 jul 2017 09:59

Rechters worden niet graag genegeerd dus inderdaad, dat zal niet goed overkomen. Denk echter aan de kei die men niet kan stropen.

Bij Davo bekijkt men de zaak op de lange termijn: uw ex betaalt nu minder dan hetgeen hij verschuldigd is en de schuld blijft bijgevolg oplopen. Men beseft dat daar wel, wat voor hen uitmaakt is dat elke betaling de verjaring stuit zonder dat ze voorts iets dienen te doen. Er zijn weinig schuldenaars die -behalve indien het werkelijk 'sukkelaars' zijn- gedurende decennia de steenezel blijven uithangen. Ze leren iemand kennen die niet met een leegloper verder wil, er is een erfenis van (een deel van) een onroerend goed etc etc.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mama485
Topic Starter
Berichten: 55

#6 , 12 jul 2017 10:27

dus het feit dat hij al jaren domiciliefraude pleegt is voor mij geen pijler om op door te gaan - gezien hij bij verhuis naar het buitenland dan ook minder bereikbaar is voor DAVO? Hij heeft al een partner met wie hij samenwoont in het buitenland, ze zal wel weten waarom hij zich daar niet mag domiciliëren..

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 12 jul 2017 11:29

U kan domiciliefraude signaleren maar de vraag is opnieuw: wat brengt het u op? Indien hij ambtshalve geschrapt wordt en 'verdwijnt' wordt het helemaal moeilijk. Voor hem maar ook voor u. Invordering in de EU lukt tegenwoordig aardig maar opnieuw: hij moet dan wel ergens ingeschreven raken. Indien zijn huidige partner de bui enigzins ziet hangen zal ze hem waarschijnlijk de voordelen van een LAT-relatie in herinnering brengen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”