Eindperiode betaling Alimentatie Kind

Belek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eindperiode betaling Alimentatie Kind

#1 , 11 jul 2017 12:59

Hallo iedereen,

Onze oudste dochter gaat nu na het behalen van haar diploma vanaf de tweede helft van de maand juli beginnen te werken.
Mijn ex-partner, de papa, heeft het alimentatiegeld betaald maar slechts de helft van het onderhoudsgeld dat beslist werd via EOT bij de rechtbank. ("pro rata" heeft de papa geschreven in de betaling).
Mag dit zo gebeuren of moet de papa (en ikzelf) nog steeds het volledige alimentatiebedrag voor onze dochter betalen totdat zij voltijds werkt (een volledige maand)?
Hoe hoog is het bedrag waarmee beschouwd wordt dat onze dochter in haar eigen onderhoud kan voorzien ?
Mijn dochter wordt op het einde van de maand betaald, dus kan zij niet voor haarzelf instaan tot aan de uitbetaling van een volledig loon is mijn opinie.
Moeten wij als ouders dan ook onderhoudsgeld voorzien in de maand augustus aangezien haar eerste volledig loon pas eind augustus wordt betaald ?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 jul 2017 14:10

de vader handelt correct. Vanaf half juli heeft jullie dochter een betaalde job en is ze naar de letter van de wet zelfstandig en zijn de ouders niet meer onderhoudsplichtig. Inderdaad wordt een loon pas achteraf uitbetaald, maar dat is een practisch probleem. In de praktijk woont jullie dochter nog bij één van de ouders (neem ik aan). De vergoeding voor verblijf en voeding die ze vanaf half juli aan die ouder zou betalen: is iets wat je zelf afspreekt met je dochter. Ook het tijdstip kan afgesproken worden (gezien ze haar loon pas op het einde van de maand ontvangt) Je zou kunnen afspreken dat ze haar bijdrage voor de beide maanden pas eind augustus betaalt aan de ouder waar ze woont. De ouders kunnen ook voorlopig een "zakgeld" lenen (of geven) aan het kind voor die periode. Maar dat zijn onderling te regelen zaken en niets is verplicht. De dochter kan dus vragen aan haar ouders of ze kosteloos kan inwonen voor die periode. Maar het is aan de ouders elk afzonderlijk om te beslissen of ze elk apart op die wens willen ingaan.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”