Echtsheiden zonder werk

Mamavan2meisjes
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Echtsheiden zonder werk

#1 , 09 jul 2017 10:11

Ik had hier eerder al eens een bericht gepost
Nu komen er zoveel vragen in mij op.
Ik heb in januari ontslag genomen en ben ten laste gegaan van mijn man
Als wij nu willen scheiden, hoe zit dat dan met de regeling voor de kinderen als je geen werk hebt als moeder?
Ik kan wel bij mijn ouders gaan inwonen met de kindjes tot als ik werk heb. Zij zullen voor ons zorgen tot ik dus werkzekerheid heb.
Dat is gewoon mijn grootste angst , ouderlijk gezag terwijl je geen werk hebt .
Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2017 10:17

Als je van geen werkloosheidsvergoeding kan genieten en je bent niet kapitaal krachtig dan is er nog steeds het OCMW die je een uitkering zal geven, en de papa zal voor zijn kinderen onderhoudsgeld moeten betalen, en dan heb je ook het kindergeld .

Zijt gerust je zou zeker niet de enige zijn in Belgie met zulk probleem !

Natuurlijk een goede job is een zekerheid.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 09 jul 2017 10:33

Je kan perfect bij je ouders inwonen met de kinderen tot je je leven terug wat in het goede spoor hebt. In afwachting dat je een job vindt, kan je ook een partneralimentatie vragen aan de andere ouder. Ik ga er van uit dat je je job opgegeven hebt om voor het gezin te zorgen. Er zou dan in het EOT of bij vonnis kunnen vastgelegd worden dat de partneralimentatie geldt tot zolang je weer werk hebt gevonden. Met een gelijke verblijfsregeling voor de kinderen zou je ook een alimentatie voor de kinderen kunnen vragen, zolang je geen inkomen hebt. Bij een gelijke verblijfsregeling (en een tamelijk geliijk loon der partners) wordt er meestal geen kindralimentatie betaald omdat de ouders dan zelf instaan voor de zorg en onderhoud van hun kinderen als ze bij hen zijn. De biezondere kosten (biezondere (para)medische kosten, school, transport en vrijetijd) worden gelijk verdeeld bekostigd, maar in geval je nog géén inkomen hebt, zou de vader daar voorlopig het grootste deel van moeten dragen.

Reclame

Mamavan2meisjes
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2017 10:46

Je kan perfect bij je ouders inwonen met de kinderen tot je je leven terug wat in het goede spoor hebt. In afwachting dat je een job vindt, kan je ook een partneralimentatie vragen aan de andere ouder. Ik ga er van uit dat je je job opgegeven hebt om voor het gezin te zorgen. Er zou dan in het EOT of bij vonnis kunnen vastgelegd worden dat de partneralimentatie geldt tot zolang je weer werk hebt gevonden. Met een gelijke verblijfsregeling voor de kinderen zou je ook een alimentatie voor de kinderen kunnen vragen, zolang je geen inkomen hebt. Bij een gelijke verblijfsregeling (en een tamelijk geliijk loon der partners) wordt er meestal geen kindralimentatie betaald omdat de ouders dan zelf instaan voor de zorg en onderhoud van hun kinderen als ze bij hen zijn. De biezondere kosten (biezondere (para)medische kosten, school, transport en vrijetijd) worden gelijk verdeeld bekostigd, maar in geval je nog géén inkomen hebt, zou de vader daar voorlopig het grootste deel van moeten dragen.
Klopt. Thuis gebleven voor de kinderen maar de jongste gaat nog naar de OM enkele dagen de week om de Nederlandse taal krachtig te zijn Tot ze naar school kan , daar wij een andere taal spreken thuis.

Bij de vakbond zeiden ze in februari dit jaar dat ik pas na 6m recht heb op uitkeringen mits ik zelf ontslag genomen heb en geen uitkeringen heb aangevraagd.

Ok, ben nu een beetje dat het werkloos zijn geen invloed heeft op de regeling voor de kinderen . Dat is ook mijn grootste angst .
De kindjes zijn zo aan mij gehecht (3,5 & 1 jaar). Ze zouden niet zonder me kunnen en ik ook niet zonder ze..

eylis
Berichten: 8840

#5 , 09 jul 2017 11:47

je mag er van op aan dat je werkloosheid géén negatieve invloed heeft op de verblijfsregeling van de kinderen. Integendeel: vermits je op je ouders kan rekenen wat de (voorlopige) huisvesting betreft, is het feit dat je nu tijd hebt voor de kinderen zelfs een pluspunt voor een ideale verblijfsregeling. Gezien je kindjes nog zo jong zijn, zou ik zelfs vragen om een verblijfsregeling die in de tijd evolueert: bijvoorbeeld langere periodes bij jou en korter periodes bij de vader. Dan kan de vader ook geleidelijk aan wennen aan zijn nieuwe zorgtaken. Je zou dan naar de leeftijd van 5 jaar kunnen evolueren naar een gelijke verblijfsregeling. Opgelet: best niet opstarten met een andere verblijfsregeling bij de start naar het eerste leerjaar: want dat is al een belangrijk en zwaar overgangsmoment voor het kind. De vakanties zijn daar eerder ideaal voor.

Terug naar “Echtscheiding”