Afspraken ivm ophalen

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Afspraken ivm ophalen

#1 , 08 jul 2017 11:23

Een 5tal maanden geleden zijn er, naast de geldende regeling in mijn vonnis, extra afspraken gemaakt over het ophalen van de kinderen deze vakantie omwille van een kampje dat langer duurt dan de beschreven regeling (1-14/15-31). Een week voor deze overgang komt mijn ex af dat hij de dag dat hij de kinderen moet oppikken op het kamp (eoals 5 maand geleden afgesproken), een feest voor vrienden ofganiseert en de kinderen dus niet kan gaan halen.
Wij zijn echter zelf met vakantie en kunnen daar dus ook niet geraken tenzij we terugkeren en moeite doen (wat ex dus wel verwacht)
Ik durf natuurlijk ook mijn kinderen niet zomaar te laten staan (ex wel en rekent ook op feit dat ik dat niet kan) dus ik zal wellicht wel plooien.
Wat kan ik hiertegen doen?
Moet ik terugkomen van vakantie?
Wat als hij ze niet gaat halen? Zal ik alvast maar terugkomen van op reis en mijn voorzorgen nemen?

Pfff. Zeggen dat een vonnis iets helpt. Maar juist niks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#2 , 08 jul 2017 11:25

Bijkomende vraag: als ik ze dan zou ophalen, moet ik dan thuisblijven tot ex ze komen halen is?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 08 jul 2017 11:45

begrijp ik uit je verhaal dat de kinderen naar het kamp vertrekken binnen jouw verblijfsstijd en dat ze terugkomen in de verblijfstijd van de vader? Dan is het héél eenvoudig: Kampen zijn in principe vrijetijds- en sportactiviteiten van de kinderen en geen gezamelijke gezinsvakantie. De vader moèt de kinderen gewoon ophalen omdat dit binnen zijn omgangstijd valt. Is hij verhinderd, dan moet hij daar zelf een oplossing voor zoeken (als hij weduwenaar zou zijn, zou dat ook het geval zijn) Dat er vervoerskosten gemaakt moeten worden (benzine auto) zou je nog een geste voor kunnen doen en dat terugbetalen. Maar strikt genomen worden kosten voor vrijetijd en sport gezamenlijk gedeeld: dus de heengaande reis heb jij bekostigd. Heeft de vader dit kamp mee bekostigd? Zo ja: dan is dat zeker een bewijs dat hij aanvaardt dat dit kamp een specifieke activiteit van het kind is en dus géén verblijfsgerelateerde activiteit. Zeg aan de vader dat hij zich bij een neutrale deskundige informeert over zijn plichten binnen de omgangstijd én specifiek over zijn plichten mbt tot een kindgerelateerde vrijetijdsbesteding. Dat je niet wenst dat hij veroordeeld wordt voor gezinsverlating. Wat kan betekenen dat de verblijfsregeling omgezet naar minder lange periodes bij de vader én een alimentatieplicht. Dat je uiteraard wil verhinderen dat hem dat zou overkomen.:-)

Reclame

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#4 , 08 jul 2017 20:19

Inderdaad. Kamp begint in onze tijd en loopt door in zijn tijd. Hij had zijn akkoord gegeven in januari, ook om mee te betalen (moest einde januari betaald zijn) maar is nog steeds niet betaald. We hebben alles op mail.

Hij zegt nu letterlijk: het is niet mijn probleem. Ik organiseer de 15e een feest voor vrienden en ik kan ze niet gaan halen.

De kinderen zijn doorheen het jaar al 12d bij ons en 2d bij hem (als hij al komt opdagen). Het is gewoonweg schrijnend. Heel erg voor de kinderen. En van ondergeschikt belang, maar wij kunnen ook nooit iets plannen voor ons. Nu hebben we het weer eens geprobeerd en je ziet maar. We gaan de kinderen toch zelf gaan moeten halen anders gaan ze daar blijven staan - en wedden dat hij de volgende dag de flikken op ons afstuurt wegens "ontvoering" als ze dan niet om 9u bij ons thuis op te pikken waren (ondanks dat hij toch niet kon met zijn "feest"

Grrrr

Maar dus. Familieverlating. Weeral rondje rechtbank? Daar denk ik niets te zullen "winnen" want de vorige 2x heeft de rechter steeds zijn narcistische twisted sick mind gevolgd - hij krijgt iedereen rond zijn vinger gewonden - ook de politie ed bij wie we al 2x klacht hebben moeten indienen wegens belaging (stapels dreigmails. Telkens onder de mat geveegd door zijn wijkagent)

Nog grrr

eylis
Berichten: 8840

#5 , 08 jul 2017 22:21

nee, geen rondje rechtbank: je volgt best letterlijk het advies op dat ik voorstel: meldt hem dat hij zich door een neutrale deskundige laat informeren over zijn plichten. Dat je niet wenst dat hij in de problemen zou komen vanwege een ongewild verzuim van zijnentwege. En even in de marge: de vader heeft je precies waar hij wil: hij wéét dat je de kinderen alsnog zal ophalen. Wees dus formeel en meldt dat hij binnen zijn verblijfstijd verantwoordelijk is voor de kinderen. En dat hij best natrekt bij een deskundige wat de gevolgen voor hem zullen zijn hij er niet voor zorgt dat de kinderen opgehaald worden.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#6 , 09 jul 2017 10:57

Ik heb hem geïnformeerd per mail... maar dan nog, best stand-by blijven zeker?

eylis
Berichten: 8840

#7 , 09 jul 2017 11:51

ik zou persoonlijk niet kiezen om "stand-by" te blijven: daar rekent de andere ouder nu precies op dat je dat gaat doen. De verantwoordelijkheid ligt geheel en gans bij hem. Het is zijn verblijfstijd en er is mailverkeer waarin over de verblijfswissel op die datum en plaats is afgesproken.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#8 , 10 jul 2017 09:19

Nu begint zijn frank te vallen, en nu zegt hij uiteraard dat hij niet heeft ingestemd en dat het kamp onze keuze was ("het hele kamp is jullie zaak")
Hij zegt:
het was jullie idee ze naar xxx te brengen. Jullie zorgen dat ze terug geraken.

Vonnis die zegt 'vader haalt en brengt kinderen' is tot in (woonplaats mama). Dat is de logica zelve.
Ik zou nu echt graag voor een rechter staan en zijn/haar mening hierover willen horen.


er is idd wel zeer veel discussie geweest over de betaling (nog steeds), maar initieel is hij akkoord gegaan in januari dat ze mochten gaan en hij wist dat de data "verblijfsoverschrijdend" waren toen we hem gevraagd hadden dat ze mochten gaan of niet.
Aangezien de kinderen zeer graag naar dat kamp wilden gaan, zagen wij er overigens geen graten in hen te laten gaan...

Ik voel me nu wel heel erg slecht te weten dat mijn kinderen misschien gewoon "achtergelaten" gaan worden daar, en hij ze niet gaat gaan halen :shock:

eylis
Berichten: 8840

#9 , 10 jul 2017 11:00

nogmaal: de vader maakt een denkfout: dit kamp is een kindgerelateerde activiteit en géén gezinsvakantie. dus néén: eigenlijk moet jij de kinderen niet terugbrengen.
Maak komaf met die schuldgevoelens: ten eerste zijn ze nutteloos en ten tweede wéét de vader dat je je zo voelt. Dus blijft hij proberen. Je kinderen gaan niet achtergelaten worden. In het allerergste geval belt de leiding de vader op na het kamp waar hij blijft en meldt de leiding dat ze de kinderen naar de politie brengen als hij niemand stuurt. De vader kan discussieren wat hij wil, maar op dat ogenblik is hij verantwoordelijk bij vonnis... Om jezelf in te dekken: neem een kopij van het vonnis mee en meldt de leiding uitdrukkelijk dat jullie op reis vertrekken en dat de contactpersoon vanaf X datum de vader is (toon het vonnis). Dan heb je duidelijk gecommuniceerd tot wie ze zich moeten richten en dat zullen ze dan ook doen (als het nodig is). Bekijk deze situatie als een buitenkans en niet zozeer als een calamiteit. De vader wordt in deze situatie bij wet gedwongen zijn verantwoordelijkheid op te nemen.

Dolby2005
Berichten: 36

#10 , 01 aug 2017 15:22

En hoe is dit afgelopen? Heeft de papa de kinderen opgehaald?

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#11 , 13 sep 2017 10:57

nee, papa heeft kinderen niet opgehaald
wij zijn van op onze vakantiebestemming (gelukkig "maar" de ardennen) de kinderen gaan halen
vader is dan klacht gaan indienen voor weigeren van omgangsrecht.

Wij voor gezinsverlating (met de hele trits aan mailbewijzen en discussies die eraan voorafgegaan zijn). Benieuwd of hier iets van komt, wellicht niet :roll:

Terug naar “Echtscheiding”