Hoe moet het nu verder?

Mamavan2meisjes
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Hoe moet het nu verder?

#1 , 07 jul 2017 13:27

Wij zijn 4 jaar geleden getrouwd voor de wet, zonder akte bij de notaris
In nov 2016 kochten wij een appartement .
Januari 2017 nam ik ontslag op mijn werk om voor de kinderen te zorgen
Nu loopt ons huwelijk echt niet meer goed en denk ik eraan om te scheiden maar ik weet niet goed van waar in moet beginnen, welke rechten ik heb , waar ik terecht kan ..
Ik zou dan tijdelijk bij mijn ouders kunnen inwonen met de kinderen tot als ik werkzekerheid heb en zo kan gaan alleen wonen met de kindjes.
Waar kan ik in tussentijd dan terecht? Ik bedoel mijn ouders wonen hier 60 km vandaan .. Bij wie moet ik allemaal aankloppen ?
Hoei moet de scheiding aangekondigd worden ?
Wat met de woning?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2017 14:15

Aangezien jullie zonder contract getrouwd zijn, vallen jullie onder het wettelijk stelsel. Kort door de bocht, wil dit zeggen dat alles wat jullie hadden voor het huwelijk van jullie zelf is, alles wat daarna "vergaard" is van beiden (erfenissen vallen echter ook onder het individuele eigen vermogen). Wat dus op de gemeenschappelijke (spaar-)rekening staat, zal in twee moeten verdeeld worden. Het appartement zal dus ook voor de helft van jou zijn. Ofwel koopt uw man jou uit, of jij koopt uw man uit, of als dit niet kan, zal de woning moeten verkocht worden, en zal de opbrengst (dus wat jullie er voor krijgen, en mits verrekening van de eventuele hypothecaire lening die er nog voor loopt) verdeeld worden.

Aangezien je zelf ontslag genomen hebt, heb je in principe niet meteen recht op een werkloosheidsuitkering. Uw ontslag dateert echter van begin dit jaar, en had als reden om voor de kinderen te zorgen. Moest ik van jou zijn, ik zou eens bellen met de RVA en inlichtingen vragen. Zij zullen je kunnen vertellen waar je recht op zal hebben moesten jullie uit elkaar gaan en je elders gaat wonen. Hou er wel rekening mee dat, wanneer je gedomicilieerd wordt bij uw ouders, dit invloed zal hebben op uw uitkering en ook op de uitkeringen die uw ouders eventueel ontvangen.

Verder zal je waarschijnlijk ook recht hebben op een onderhoudsuitkering (ook dit even lezen: http://www.neobemiddeling.be/blog/onder ... ouderschap).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2017 14:25

Ook hier vind je al heel wat info: www.odos.be

Je kan hen ook contacteren met al je vragen.

Reclame

Mamavan2meisjes
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2017 17:00

Aangezien jullie zonder contract getrouwd zijn, vallen jullie onder het wettelijk stelsel. Kort door de bocht, wil dit zeggen dat alles wat jullie hadden voor het huwelijk van jullie zelf is, alles wat daarna "vergaard" is van beiden (erfenissen vallen echter ook onder het individuele eigen vermogen). Wat dus op de gemeenschappelijke (spaar-)rekening staat, zal in twee moeten verdeeld worden. Het appartement zal dus ook voor de helft van jou zijn. Ofwel koopt uw man jou uit, of jij koopt uw man uit, of als dit niet kan, zal de woning moeten verkocht worden, en zal de opbrengst (dus wat jullie er voor krijgen, en mits verrekening van de eventuele hypothecaire lening die er nog voor loopt) verdeeld worden.

Aangezien je zelf ontslag genomen hebt, heb je in principe niet meteen recht op een werkloosheidsuitkering. Uw ontslag dateert echter van begin dit jaar, en had als reden om voor de kinderen te zorgen. Moest ik van jou zijn, ik zou eens bellen met de RVA en inlichtingen vragen. Zij zullen je kunnen vertellen waar je recht op zal hebben moesten jullie uit elkaar gaan en je elders gaat wonen. Hou er wel rekening mee dat, wanneer je gedomicilieerd wordt bij uw ouders, dit invloed zal hebben op uw uitkering en ook op de uitkeringen die uw ouders eventueel ontvangen.

Verder zal je waarschijnlijk ook recht hebben op een onderhoudsuitkering (ook dit even lezen: http://www.neobemiddeling.be/blog/onder ... ouderschap).

Dus als het appartement verkocht geraakt dan moet wij geen lening meer aflossen?

Sirkii
Berichten: 5417

#5 , 08 jul 2017 19:06

Aangezien jullie zonder contract getrouwd zijn, vallen jullie onder het wettelijk stelsel. Kort door de bocht, wil dit zeggen dat alles wat jullie hadden voor het huwelijk van jullie zelf is, alles wat daarna "vergaard" is van beiden (erfenissen vallen echter ook onder het individuele eigen vermogen). Wat dus op de gemeenschappelijke (spaar-)rekening staat, zal in twee moeten verdeeld worden. Het appartement zal dus ook voor de helft van jou zijn. Ofwel koopt uw man jou uit, of jij koopt uw man uit, of als dit niet kan, zal de woning moeten verkocht worden, en zal de opbrengst (dus wat jullie er voor krijgen, en mits verrekening van de eventuele hypothecaire lening die er nog voor loopt) verdeeld worden.

Aangezien je zelf ontslag genomen hebt, heb je in principe niet meteen recht op een werkloosheidsuitkering. Uw ontslag dateert echter van begin dit jaar, en had als reden om voor de kinderen te zorgen. Moest ik van jou zijn, ik zou eens bellen met de RVA en inlichtingen vragen. Zij zullen je kunnen vertellen waar je recht op zal hebben moesten jullie uit elkaar gaan en je elders gaat wonen. Hou er wel rekening mee dat, wanneer je gedomicilieerd wordt bij uw ouders, dit invloed zal hebben op uw uitkering en ook op de uitkeringen die uw ouders eventueel ontvangen.

Verder zal je waarschijnlijk ook recht hebben op een onderhoudsuitkering (ook dit even lezen: http://www.neobemiddeling.be/blog/onder ... ouderschap).

Dus als het appartement verkocht geraakt dan moet wij geen lening meer aflossen?
De lening stopt doch als de opbrengst van de verkoop te weinig is om na de verkoopskosten het uitstaande kapitaal + wederbeleggingsvergoeding te betalen blijft er wel een te betalen schuld over.

Scheid enkel als t voor u (en/of) voor hem onomkeerbaar is. Voor t geld bij elkaar blijven is dom maar t is wel een reden om (desnoods met hulp) te proberen of de relatie herstelbaar is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2017 12:52

Dus als het appartement verkocht geraakt dan moet wij geen lening meer aflossen?
Ik had er nog bijgezegd: "mits verrekening van de eventuele hypothecaire lening die er nog voor loopt." Dus als de nog af te lossen schuld hoger is dan de opbrengst van het appartement, zit je wel nog met een af te betalen schuld. Jullie zijn nog maar kort aan het afbetalen (9 maanden). Als jullie geen eigen inbreng in de woning hebben en dus alles geleend, kan het wel eens zijn dat de woning bij verkoop minder opbrengt dan wat de openstaande schuld nog is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”