Volledig ouderlijk gezag

EDR73
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Volledig ouderlijk gezag

#1 , 05 jul 2017 12:01

Goedemiddag,

Ik heb een vraag betreffend het aanvragen van volledig ouderlijk gezag, gezien de papa van mijn zoon al sinds zeker drie jaar niet achter zijn kind kijkt (bellen of zien) en vooral dat hij spoorloos is. Bij het aanvragen bijvoorbeeld van een visum of bij belangrijke situaties waarvoor zijn handtekening vereist is, kan ik onmogelijk beroep op hem doen. Wij hebben als ouders rechten maar ook plichten naar onze kinderen en over de rechten vind ik veel terug maar weinig over de plichten....
Ik zoek een oplossing om zonder advocaat een verzoekschrift in te dienen bij de jeugdrechtbank (gezien we niet gehuwd waren en dat er een rechtspraak is geweest in 2008).
Is het aangewezen dat ik naar de Procureur des Konings schrijf? Moet ik een aangifte doen bij de politie voor het opsporen van de vader?
Kan iemand mij hierbij helpen of heeft iemand zoiets similaires meegemaakt ?

Met dank bij voorbaat,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 05 jul 2017 13:27

Mijn ex vrouw kreeg indertijd de volledige hoederecht (jaja, zo werd het geformuleerd in het vonnis), omdat ik niet ben gaan opdagen op de rechtbank, ben dus veroordeeld bij verstek. Ik had toen geen adres en had ook geen weet van de zitting. Heb dit uiteindelijk kunnen rechtzetten achteraf.

Heeft je ex een domicilieadres? Indien niet, zou je het kunnen bekomen dat je de volledige ouderlijke gezag toegewezen krijgt, op basis van bewijzen.

Je kan zelf de procedure opstarten bij de familierechtbank, maar ik zou je toch aanraden om een advocaat onder de arm te nemen want het gaat over iets belangrijk. Mocht je toch zelf naar de rechtbank gaan zonder advocaat, dan moet je een verzoekschrift indienen bij de familierechtbank (waar de kinderen gedomicilieerd zijn). Model van verzoekschrift vind je meestal op de website van de rechtbank zelf.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 05 jul 2017 14:28

Is er ooit een vonnis geweest inzake co-ouderschap (gezag) en co-ouderschap (verblijf). Wat stond daar in.
Hoederecht en bezoekrecht zijn reeds sedert april 1995 uit de wet geschreven.
Gezien u blijkbaar beide ouders bent heeft de vader het kind ook erkend.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”