gezamelijke rekening na echtscheiding

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

gezamelijke rekening na echtscheiding

#1 , 03 jul 2017 18:26

Beste forumleden,

nadat mij ex vrouw en ikzelf de akte ondertekenden, een 3 weken geleden, vroeg ze of ik het ok vond dat ze haar van die rekening af liet schrappen wat ik dan ook toestond.

Wat ik echter niet wist is dat ze daar vlak voor een grote som geld afhaalde van de rekening.

Ondertussen ben ik de enige eigenaar van de rekening en het geld is weg.

Kan ik hier iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 03 jul 2017 20:27

Neen. op het ogenblik van de verrichting was zij medehouder en kon ze perfect over de tegoeden op die rekening beschikken.
Veel zal afhangen van wat er in de akte van boedelverdeling afgesproken werd. daarin hebben jullie immers de verdeling van lasten en lusten geregeld.
Hangt ook af van wat jij een "grote som" noemt.
Stel : op die gemeenschappelijke rekening stond pakweg 10.000 € en ze haalde daar 5.000 e af. dat zou perfect legitiem kunnen zijn omdat ze 'haar helft' terugnam.
Maar nogmaals : wat zegt de verdeling die je hebt afgesproken?
Als ze daar van afgeweken is kan je via advocaat proberen terug te vorderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2017 22:16

Neen. op het ogenblik van de verrichting was zij medehouder en kon ze perfect over de tegoeden op die rekening beschikken.
Veel zal afhangen van wat er in de akte van boedelverdeling afgesproken werd. daarin hebben jullie immers de verdeling van lasten en lusten geregeld.
Hangt ook af van wat jij een "grote som" noemt.
Stel : op die gemeenschappelijke rekening stond pakweg 10.000 € en ze haalde daar 5.000 e af. dat zou perfect legitiem kunnen zijn omdat ze 'haar helft' terugnam.
Maar nogmaals : wat zegt de verdeling die je hebt afgesproken?
Als ze daar van afgeweken is kan je via advocaat proberen terug te vorderen.
Partijen verklaren dat zij geen financiële rekeningen meer hebben waarvan ze beiden titularis zijn, met uitzondering van de gezamelijke spaarrekening (Maar over deze rekening gaat het niet) dewelke toekomt aan partijen ieder voor de helft.
Aan ieder van hen worden de rekeningen toegedeeld die thans op zijn of haar naam geopend zijn dn ieder van hen is vanaf heden met uitsluiting van de andere gerechtigd op het kredietbedrag of gehouden tot het debetsaldo van deze rekeningen.

Het gaat dus over een spaarrekening van de kinderen die niet vernoemd wordt in de akte. Deze werd niet opgenomen in de akte, maar is
Nu dus wel leeg, daar stond 10000euro op..

Reclame

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jul 2017 15:23

Heeft iemand hier een idee of hier iets tegen te doen is? die rekeningen werden aangemaakt op haar naam, ik had daar ook een kaart van.
Ik vermoed dat er niets tegen te doen is gezien ze niet in de akte staan?

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 04 jul 2017 18:08

Het is mij even verwarrend.
Wat ik er uit afleid is dat mevrouw een spaarrekening heeft geopend waarop u samen besliste om geld te storten voor de kinderen later.
De spaarrekening stond echter niet op naam van de kinderen, maar op naam van hun moeder, zodat zij volledige controle over de rekening kon behouden. Zij kon dus perfect alle geld van die rekening afhalen (want op haar naam).

U was medehouder van de gezamenlijke zichtrekening, maar was u ook medehouder van de spaarrekening waarop de spaargelden voor de kinderen werden gestord? Of had u enkel een volmacht?

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2017 20:49

De spaarrekening staat op naam van kind, geopend door haar indertijd en in heb enkel een volmacht.

nicky54
Berichten: 218

#7 , 05 jul 2017 08:06

Als de rekening op naam van het kind staat : in dit geval is het kind meteen de rechthebbende op het banktegoed.
Storten de ouders geld op een dergelijke rekening, dan moeten die stortingen beschouwd worden als schenkingen, waardoor het geld daadwerkelijk aan het kind toekomt.
Zolang het kind nog minderjarig is, mag het echter niet vrijelijk - dat wil zeggen : zonder toestemming van de ouders - over dat saldo beschikken.
Zodra het kind 18 jaar is, komt het bewind van de ouders te vervallen en is het kind volledig beschikkingsbevoegd over het banksaldo.

In dergelijke situatie staat het de ouders NIET vrij om geld van de rekening van het kind op te nemen en voor andere doeleinden dan voor het kind te gebruiken. De ouders zijn weliswaar bewindvoerder over het vermogen van het kind, maar zij moeten dat bewind wel als goede bewindvoerders voeren.
In de rechtspraak is uitgemaakt dat opnemen van geld van de bankrekening van het kind voor eigen gebruik van de ouders niet kan worden gezien als goed bewindvoerderschap.
Doen de ouders dat, dan kunnen de ouders - op grond van een vordering van het kind - dus worden verplicht de gelede schade aan het kind te voldoen. Deze schade zal in ieder geval bestaan uit het opgenomen geldbedrag en de gederfde rente.

Guido C.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jul 2017 13:28

Bedankt voor je reactie,

Het komt er dus op neer dat het geld op een rekening van de kinderen moet blijven, en dus niet op haar eigen rekening mag verdwijnen.

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 05 jul 2017 16:42

Het is nog niet duidelijk of dat ook zo is gebeurd.
U kan dus aan uw ex vragen of zij kan aantonen dat de spaargelden van de kinderen daadwerkelijk op een nieuwe spaarrekening zijn overgebracht.
Als ze dat niet kan aantonen, dan is ze niet goed bezig.
(Kan ook zijn dat ze niet wil aantonen, maar dat staat dikwijls synoniem voor niet kunnen, tenzij ze zich alsnog in regel stelt.)

Terug naar “Echtscheiding”